כלכלני קרן המטבע הבינלאומית (IMF) מודאגים באופן מיוחד מגל ההתייקרויות בישראל ומחשש לפריצת אינפלציה שיהיה קשה לדכא אותה. כך עולה מפגישות שקיימות חברי המשלחת המיוחדת המבקרים כעת בישראל ועורכים סדרת פגישות עם כל ראשי המשק.
לעומת זאת, די במפתיע לא מבקשים חברי המשלחת מידע בעניין הרפורמה המשפטית ואף התבטאו כי מדובר בעניין פנימי של ניהול המשטר בישראל, אולם הביעו הערכה רבה לכך שהציבור בישראל ער ומגיב ליוזמות החקיקה "משני הצדדים". בעניין אחד שהוזכר כנספח לרפורמה הביעו חברי המשלחת הסתייגות ודאגה רבה - חשש מפגיעה בעצמאות בנק ישראל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
פגישת נציגי קרן המטבע עם בכירי בנק ישראל
פגישת נציגי קרן המטבע עם בכירי בנק ישראל
פגישת נציגי קרן המטבע עם בכירי בנק ישראל
(צילום: דוברות בנק ישראל)
ברקע, בישראל קיימת דריכות לקראת פרסום הדוח התקופתי של חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור בסוף השבוע הבא. החשש הוא שהחברה, כמו מודי'ס בחודש האחרון, תפחית את תחזית הדירוג ובמקרה הזה מתחזית יציבה לשלילית, מצב שיקרב הורדת דירוג של ישראל במשך השנה הקרובה אם הרפורמה המשפטית תגיע לשלב חקיקה ונתוניה הכלכליים של ישראל יורעו מאוד.
בימים האחרונים עורכים חברי המשלחת של קרן המטבע את ביקורם השנתי בישראל לקראת כתיבת הדוח על כלכלת ישראל לשנת 2023. כבר בימים הקרובים תפרסם המשלחת תקציר של דוח ביניים, שבו תובע דאגה מנתוני הכלכלה הנסוגים כעת בתחומים השונים בישראל לעומת השנה החולפת. עיקר הדאגה צפויה להיות מובעת בתחום האינפלציה והגידול בגירעון הממשלה, לאחר שנה של עודף גבוה בתקציב המדינה.
ל-ynet נודע כי בפגישות עם בכירי המשק, בהם ראשי ההסתדרות, התעשיינים, המערכת הבנקאית וגורמים ממשלתיים, גילו חברי המשלחת עניין רב בתחום המחירים בישראל ושאלו מדוע הממשלה הנוכחית כמו גם הקודמת לא עושים די בתחום זה.
בין השאר הפתיעו הכלכלנים בפגישה עם ראשי התעשיינים כאשר מתחו ביקורת על כוונות הממשלה לפצל חברות גדולות ואמרו כי במשק קטן כמו ישראל עדיף שיהיו חברות גדולות וחזקות בתחומים השונים, בליווי מגבלות כוח שתקבע הממשלה. זאת, משום שפיצול חברות תגדיל את הוצאות החברות על ניהול וביזור תחומי העיסוק והדבר דווקא יתרום עוד לאינפלציה "שהיא הסכנה הגדולה ביותר כרגע בכלכלת העולם ובישראל".
חברי המשלחת ביקשו לדעת מהגורמים שנפגשו עמם בעיקר עד כמה משפיעים המשברים בעולם בתחומי האינפלציה, העלייה בריבית ("שחייבת להימשך בתנאים הנוכחיים") והמשברים בתחומים הבנקאות ובתחום העבודה בעולם. מדברי חברי המשלחת אפשר היה להבין שהכלכלנים מרוצים מאוד משיעור האבטלה הנמוך בישראל, אולם מודאגים מכך שחלק לא קטן מהציבור, במגזר החרדי והערבי, אינם עובדים, מה שמשפיע על שיעור האבטלה מהנמוכים בעולם (מובטל נחשב רק מי שמחפש עבודה ולא מוצא).
בפגישות של חברי המשלחת עם ראשי המשק גילו הכלכלנים בקיאות רבה בנתוני המשק הישראלי "שהם טובים מאוד כיום", וכן הביעו דאגה שנסיגה בנתונים עלולה להביא להורדת דירוג האשראי של ישראל אך לא ייחסו את הדאגה ישירות למהלכי חקיקת הרפורמה המשפטית.
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, התבטא לאחר פגישה שהתארכה משעה אחת לשעתיים וחצי כי "חברי הקרן צפויים לפרסם דוח מעמיק מאוד על המשק הישראלי, שצפוי לכלול לצד שבחים גם דאגה בתחומים עיקריים רבים ובעיקר מאפשרות של פגיעה של הממשלה באמצעות חקיקה בחברות מובילות במשק".
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, התבטא בפגישת חברי הקרן עם ראשי ההסתדרות, כי "המהפכה המשפטית החזירה את המדינה אחורה. כחצי שנה שדבר לא מנוהל במדינת ישראל". בר-דוד אמר את הדברים בפגישה שערך אתמול בלשכתו עם נציגי קרן המטבע הבין-לאומית.
בר-דוד, שהשבית את המשק על רקע חקיקת הרפורמה המשפטית ופיטורי שר הביטחון יואב גלנט בחודש שעבר, הציג בפני חברי המשלחת סקירה כלכלית על תהליכים בעולם העבודה הישראלי ועל המשבר הנוכחי במדינה והדגיש את ההסכמים שחתמה ההסתדרות עם הממשלה ואת השקט התעשייתי שבו מתנהלת ההסתדרות כבר תקופה ארוכה.
בינתיים, משלחת כלכלני קרן המטבע הבינלאומית ממשיכה את סדרת הדיונים וההתייעצויות שמשלחת קרן עם ראשי המשק בישראל. חברי משלחת קרן המטבע הבינלאומית הם: ראש המשלחת מיגל סגוביינו (Miguel Segoviano), פבלו דרוק (Pablo Druck), שאקיל חאסן (Shakill Hassan) ו-לוקה מאזון (Luca Mazzone, וכן, שי בן-צור - נציג ישראל בקרן המטבע הבין-לאומית ונדב שטיינברג, כלכלן בחטיבת המחקר של בנק ישראל.