חברת שטראוס מציגה בדוחות לרבעון השני השנה את המשך מגמת הצמיחה כמעט בכל הפעילויות, לצד שחיקה ברווחיות כתוצאה מעלייה בתשומות הייצור. ברקע: התאוששות מאירוע הריקול הגדול בעקבות פרשת הסלמונלה והקריאות בשבועות האחרונים לחרם על החברה שמוביל ערוץ 14. יצוין, כי הקריאות לחרם החלו לאחר תום הרבעון השני.
כך למשל הממתקים, שבתקופה מקבילה בשנה שעברה סבלו מהריקול ומהשבתת המפעל, חוזרים לנתח שוק של 24.4% - כמעט ברמה של טרום הריקול (27%).
1 צפייה בגלריה
שטראוס
שטראוס
שטראוס
(צילום: shutterstock)

שטראוס רשמה ברבעון השני עלייה של 21% ברווח הנקי שהסתכם ב-85 מיליון שקל. אם כי שיעור הרווחיות טרם חזר לתקופת טרום הריקול - ברבעון השני של 2021 שיעור הרווח עמד על 6% וכיום הוא עומד על 3.2% ממחזור המכירות. הסיבה: עליית מחיר התשומות ברבעון השני של 2023 - מחיר קפה הרובוסטה בשיא של כל הזמנים, עלייה של 26% נרשמה במחיר הסוכר ועלייה ב-25% במחיר הקקאו. מנגד העלתה שטראוס מחירים ברמה ממוצעת של 4% שלא הספיקה כנראה לעומת התייקרות התשומות.
המכירות ברבעון השני הסתכמו ב-2.625 מיליארד שקל - עלייה של 15.3% (בנטרול המטבעות מדובר בעלייה בסך 12.4% בגלל שחיקת השקל מול המטבע הברזילאי). הגידול במכירות נבע בעיקר ממגזר תענוג והנאה בשל חזרה של חטיבת הממתקים מאירוע הריקול וכן ממגזר בריאות ואיכות חיים בשל העלייה במכירת משקאות חלב ותחליפיו והעלאות המחיר שבוצעו. ובנוסף, מגידול במכירות הקפה בברזיל והעלאות מחיר וכן בשל היחלשותו של השקל מול הריאל הברזילאי.
שעור הרווח התפעולי ברבעון השני עמד על 6.5%, לעומת 10% ברבעון השני של 2021 טרום הריקול. שעור הרווח הגולמי עמד על 31.9% - שיפור לעומת הרבעון המקביל בו עמד על 30.4%. יש לציין כי ברבעון השני של 2021 טרום הריקול עמד שעור הרווח הגולמי על 37%.
סך כל המכירות בישראל הסתכמו ברבעון השני ב-971 מיליון שקל - עלייה של 25.7%. גם בנטרול הממתקים, שברבעון מקביל אשתקד היו בהשבתה בעקבות הריקול, נרשמה עלייה של 9.6% היות ושטראוס המשיכה ליהנות מצמיחה אורגנית. גם נתח השוק של החברה משוק המזון הגיע על פי סטורנקסט ל-11.9% לעומת 12.3% טרום הריקול.
הצמיחה במכירות שטראוס ישראל באה לידי ביטוי כמעט בכל המגזרים למעט הקפה שסובל מתחרות עזה ורשם ירידה של 6% במכירות - בפעילות בברזיל נרשמה עלייה של 9% וסך כך קטגוריית הקפה רשמה עלייה של 6%.
חברת סברה לחומוס ומטבלים מתאוששת ורשמה עלייה של 113% במכירות, אך יש לזכור כי ברבעון מקביל המפעל בארה"ב הושבת עקב דרישת השלטונות לאחר שנמצאו בו ממצאי סלמונלה.
פעילות המים בישראל – תמי 4 עלתה ב-2.1%, פעילות המים בסין רשמה צמיחה של 11.9% ברבעון וגידול ברווח הנקי של 37%. סך כל הרווח הנקי של פעילות המים בסין במחצית הראשונה הסתכם ב-48 מיליון שקל. את כל המחצית הראשונה של 2023 סיימה החברה ברווח נקי של 219 מיליון שקל - עלייה של 94.5% בהשוואה למחצית השנייה ב-2022, בה נרשמו הפסדים בגין הריקול. המכירות במחצית הסתכמו ב-5 מיליארד שקל - עלייה אורגנית של 10.1%. גם הרווח הגולמי עלה ב-24% והתפעולי ב-85%.