הממונה על התחרות הודיעה היום (רביעי) כי היא שוקלת לקבוע כי שטראוס גרופ ומשק ויילר ביצעו מיזוג בפועל, בניגוד לחוק התחרות הכלכלית, ולהטיל עיצומים על שטראוס בסך 111,331,000 שקל - סכום העיצום המירבי. על משק ויילר נשקל להטיל עיצום בסך 1,539,922 שקל, ועל נושאי משרה בכירים בחברות עיצומים בסכומים שנעים בין 168 אלף שקל עד 796 אלף שקל למנכ"ל דאז גיורא בר דעה.
יש לציין כי לא מדובר בהליך מיידי שכן הטלת העיצום הכספי כפופה לשימוע, שבו תפרט חברת שטראוס את נימוקיה המשפטיים מנגד. השימוע יתבצע עד 90 יום מרגע ההודעה של הרשות ותקופת הזמן ניתנת להארכה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
שטראוס
שטראוס
שטראוס
(צילום: shutterstock)
כך למשל, ב-2019, בתקופת הממונה לשעבר עו"ד מיכל הלפרין, הוטל קנס של 62 מיליון שקל על קוקה קולה בגין ניצול כוחה לרעה, ובשימוע הסכום קטן ל-39 מיליון שקל. בינתיים החברה ערערה על הסכום בהליך משפטי שלא הסתיים עד היום.
העבירות לכאורה לכאורה שבגינן אולי תיקנס שטראוס החלו לפני שנה, כאשר החברה סיכמה על רכישת חברת משק ויילר המייצרת ומשווקת מוצרי טופו תחת המותג "משק ויילר, שמוצרים לרשתות על ידי שטראוס. העסקה לא יצאה לפועל משום שהממונה הנוכחית, עו"ד מיכל כהן, התנגדה לעסקת המיזוג על רקע חשש מפגיעה בתחרות בתחום המשקאות הצמחיים הטריים (חלב סויה, שקדים, וכד').
העבירה שבה מואשמת כעת שטראוס היא שבמסגרת המשא ומתן החברה סיכמה עם ויילר שכבר ממועד חתימת הסכם רכישת המניות (בטרם התקבל אישור הממונה) ועד מימושו או ביטולו, ויילר תימנע מכניסה לתחומי עיסוק חדשים מעבר לאלו הכלולים בתחום הפעילות של החברה כהגדרתה בהסכם בעלי המניות במועד חתימת ההסכם.
לטענת הממונה, "באמצעות הוראה זו שטראוס קיבלה, לכאורה, דריסת רגל בפעילות של משק ויילר בתחום המוצרים הצמחיים וכוח השפעה על פעילותה של משק ויילר בתחום זה עוד לפני שהמיזוג הוגש לבדיקת הממונה. המגבלה על תחומי הפעילות של משק ויילר עלולה הייתה לעכב ואף לסכל את התוכניות של משק ויילר לפתח מוצרים חדשים ולהרחיב את פעילותה העצמאית בתחום המוצרים הצמחיים.
עוד טוענת הרשות כי "אחרי חתימת הסכמי המיזוג, משק ויילר פעלה באופן שעולה בקנה אחד עם ההסכמה שגובשה כאשר ביקשה להסיט מימון שקיבלה מרשות החדשנות לצורך פיתוח תהליך ייצור של משקאות וגבינות צמחיים לטובת פיתוח מוצרי טופו. נוסף על כך, במהלך בדיקת המיזוג על ידי הממונה, משק ויילר נדרשה לאשר השקעות שביצעה מול שטראוס, על מנת לוודא שאלה תואמות את 'תוכנית ההשקעות הכללית' עליה הסכימו החברות - תוכנית השקעות שחופפת את הכוונה שמשק ויילר תתמקד אך ורק בטופו, ותזנח את תחום המוצרים הצמחיים" יש לציין כי כל ההסכמות הנ"ל בוטלו כאשר נודע על התנגדות הממונה למיזוג.
משטראוס נמסר: "החברה דוחה בתקיפות את טענות רשות התחרות ובטוחה כי בהתנהלותה לאורך כל התהליך לא נפל כל רבב. הטענה כי החברה ניסתה למנוע ממשק ויילר כניסה לשוק תחליפי החלב מנותקת מהעובדות לאשורן שכן השיח בין החברות נסוב סביב ייצור ופיתוח של מוצרי טופו ולא בנוגע לשוק תחליפי החלב. מדובר בהחלטה תמוהה, הן בנימוקיה והן בגובה הקנס חסר הפרופורציות.
"החברה ובכיריה שהוזכרו בהחלטה התנהלו בעת גיבוש ההסכם כמצופה מחברה ציבורית מובילה, ובטרם בוצע מהלך כלשהו דיווחו על כך לרשות התחרות והעבירו את החומרים הנדרשים לעיונה. כל זאת בשקיפות, בהגינות, בתום לב ובליווי משפטי צמוד של טובי המשפטנים בתחום התחרות. הסעיף אשר נמצא במחלוקת הינו סעיף כללי וסטנדרטי, המקובל בכל הסכם מיזוג ואין בו דבר וחצי דבר עם פגיעה אפשרית בתחרות. החברה תטען את טענותיה במהלך השימוע ותלחם על שמה הטוב בכל ערכאה משפטית שתידרש".