קנס לרשתות רמי לוי וסופר קופיקס (רמי לוי בשכונה): נדחה ערעור של רמי לוי שיווק השקמה נגד החלטת הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן לקנוס את החברה ב-607,500 שקל. שופט ביהמ"ש השלום מוטי פירר קבע כי החלטת הממונה ניתנה כדין, היא אינה חורגת מגבולות סמכותו ואינה לוקה ביישום שגוי של הוראות החוק או בהיעדר מידתיות.
הממונה החליט להטיל עיצומים על החברה משום שלא עמדה בחוק קידום התחרות בענף המזון כשלא פרסמה לפי תקנות קידום התחרות בענף את קבצי המחירים והמבצעים של 32 סניפי סופר קופיקס ורמי לוי וכן לא פרסמה את רשימת הסניפים המלאה שלה, שכן מהרשימה הושמטו 34 סניפים. רוב הטענות הללו מופנות כלפי סניפי סופר קופיקס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
רמי לוי בשכונה
רמי לוי בשכונה
רמי לוי בשכונה
(צילום: אוראל כהן)
לפי חוק, כל קמעונאי גדול חייב לפרסם באופן תדיר ושוטף ובקבצים נפרדים את רשימת חנויות הרשת, רשימת המצרכים הנמכרים בכל חנות ומחיריהם וכן את רשימת המבצעים ברשת, לרבות תנאיהם ומועדי פקיעתם. הפרת הוראה מהוראות אלה מקנה לממונה על הרשות להגנת הצרכן את הסמכות להטיל על הקמעונאי עיצומים כספיים ובמקרה שמדובר בהפרה חוזרת, יוכפל כל עיצום פי 1.5 מהסכום הבסיסי.
על רמי לוי הוטלו ארבעה עיצומים על כך שלא פרסמה קבצי מחירים, ארבעה עיצומים נוספים על כך שלא פרסמה קבצי מבצעים ועל אי פרסום קובץ הסניפים המלא הוטל עליה עיצום נוסף. סך הכל הוטלו עליה תשעה עיצומים בגובה 45 אלף שקל, כשסכום כל עיצום הוכפל פי 1.5 לנוכח העובדה שמדובר בהפרה חוזרת, שכן היא הפרה באופן דומה את חובת הפרסום גם ב-2018. לכן גובה הקנס הסופי שהוטל עליה היה 607,500 שקל.
לטענת הרשת, יש לבטל את העיצומים משום שרוב מוחלט של המחדלים בעטיים הוטלו העיצומים, עניינם בחנויות רשת קופיקס ולא בחנויות רשת רמי לוי. במועדים בהם נערכו הביקורות (דצמבר 2019) קופיקס טרם נכללה ברשימת הקמעונאים הגדולים המפורסמת על ידי הרשות להגנת הצרכן, עליהם חלה חובת הפרסום, שכן רק בחודש מאי 2020 נוספה קופיקס לראשונה לרשימה.
"רשימת הקמעונאים הגדולים... מהווה רשימה קונסטיטוטיבית מהותית, ועל כן כל עוד לא נכללה רשת חנויות קופיקס ברשימת הקמעונאים הגדולים, לא חלה לגביה כל חובת פרסום. משלא חלה כל חובת פרסום, ממילא אין מדובר בהפרה", טענה הרשת.
"שנית, גם אם חלה חובת פרסום עוד בטרם נכללה קופיקס ברשימת הקמעונאים הגדולים, הרי שחובה זו חלה על חב' קופיקס בע"מ, בעלת חנויות הרשת, ולא על רמי לוי, השולטת והקשורה רק בעקיפין בקופיקס. קיימת הפרדה תאגידית משפטית ואף ניהולית-מעשית בין שתי החברות, אשר התעלמות ממנה נוגדת את הוראות הדין, ואף מטילה על רמי לוי חובות שלא ניתן באופן מעשי ליישמן.
"שלישית, הדרך בה קבעה הרשות את מספר העיצומים... אינה סבירה, אינה מידתית ומבטאת חריגה מהסמכות הנתונה לה על פי החוק; רביעית, לנוכח כלל נסיבות העניין היה על המשיבה להפחית את סכומי העיצומים באופן ניכר, שכן מדובר בהפרות זניחות ביחס לכלל הנתונים המשודרים ומפורסמים מדי יום על ידי רמי לוי".
לפי הרשות, "רשימת הקמעונאים הגדולים איננה קונסטיטוטיבית אלא דקלרטיבית בלבד, ונועדה להוות כלי עזר בידי הספקים על מנת שיידעו מיהם הקמעונאים הגדולים ומהן החובות והמגבלות המוטלות עליהם והכרוכות בכך; החוק מבקש מפורשות ובמכוון לדלג ולהתעלם מכל הפרדה תאגידית ומטיל את חובות הפרסום לא רק על בעלי החנויות אלא על כל אדם קשור, לרבות חברות קשורות – בנות ונכדות.
"תוצאת השימוש בנוהל האכיפה מהווה דווקא הקלה משמעותית כלפי רמי לוי לעניין מניין מספר ההפרות, שכן לולא נעשה שימוש בנוהל זה היה סכום העיצום גבוה הרבה יותר, שכן ניתן היה למנות כל מוצר, כל מבצע וכל סניף כהפרה בפני עצמה; מדובר אכן ב'הפרה חוזרת' כמובנה בחוק ולפיכך הוכפל כל עיצום פי אחת וחצי. מעבר לכך, לא הצביעה המערערת על כל סיבה או הצדקה להפחתת סכומי העיצום".
השופט כאמור לא קיבל את הטענה של רמי לוי שיווק השקמה כי היא וקופיקס הן שתי ישויות משפטיות נפרדות, שכן חנויות קופיקס מוחזקות על ידה במישרין או בעקיפין מאז ספטמבר 2018 והיא מחזיקה ב-72% ממניות קופיקס. כמו כן לא קיבל את הטענה שסכום העיצומים לא מידתי וקבע כי הוא דווקא מקל ומצמצם שכן הרשת לא נקנסה עשרות פעמים על כל סניף וסניף. הוא גם דחה את טענת הרשת שהיה על הרשות להסתפק בהתראה מנהלית, וחייב את הרשת ב-30 אלף שקל על הוצאות המשפט.