הדולר והאירו מתחזקים בשעות הבוקר (ב') מול השקל ונסחרים כעת סביב 3.75 שקלים ו-4.10 שקלים בהתאמה. זאת לאחר שביום שישי נקבע השער היציג של הדולר על 3.7390 שקלים ושל האירו על 4.0783 שקלים. ברקע: החלטת בנק ישראל על הריבית שתפורסם בשעה 16:00.
מדובר בהחלטת הריבית האחרונה לשנת 2023. לפי שעה, רוב ההערכות בבנקים ובבתי ההשקעות הן שהריבית לא תופחת. את ההחלטה מלווה דילמה הנובעת למעשה משתי סיבות עיקריות, מנוגדות: מצד אחד, ישראל מצויה בעיצומה של מלחמה קשה וממושכת שפוגעת קשות בעסקים ובמשקי הבית, כאשר החזרי ההלוואות, גם אם רבות מהן, יקשו עליהם מאד בשנה הקרובה. מצד שני, האינפלציה עודנה גבוהה בהרבה מהיעד שקבעה הממשלה לשנה כולה, 3%-1%, ומצויה בשיעור שנתי של 3.7%, מצב שבעת רגילה היה מהווה סיבה טובה אף להעלאת ריבית נוספת.
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)

בכל הבנקים הגדולים, וברוב בתי ההשקעות, ההערכה היא שבנק ישראל, האחראי על היציבות במשק, יימנע עדיין מהפחתת הריבית הפעם ויסתפק בהכרזה כי מגמה כזאת צפויה לקרות בחודש ינואר הקרוב. עם זאת, בנק ישראל כבר הפתיע בעבר כאשר העלה את הריבית פעמים אחדות מהר יותר, ובשיעורים גבוהים מאלה שחזו האנליסטים, וייתכן שהפעם ינהג כך בכיוון ההפוך.
אחד האנליסטים אף ציין כי הפחתת ריבית ברבע אחוז יכולה להיות גם מסר של יציבות בעקבות הארכת כהונת הנגיד על ידי ראש הממשלה ושר האוצר בשבוע האחרון, ומעין "אמירת תודה".