השנה האחרונה הייתה ללא ספק השנה של חברות הטכנולוגיה הישראליות בוול סטריט. למעלה מעשר חברות ישראליות החלו להיסחר מתחילת 2021. הן הנפיקו, הרוויחו וגדלו לשווי של עשרות מיליארדי דולרים. אבל בשבוע שעבר ראינו שכמו כל חברה שנסחרת, לפעמים יש גם ירידות - והן כואבות. מה הוביל לנפילה של ריסקיפייד (Riskified) הישראלית בניו יורק ואילו עוד מניות בלטו בבורסות העולם בשבוע שעבר?
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
ריסקיפייד
ריסקיפייד
ריסקיפייד
(צילום: Shutterstock)
חברת התוכנה הישראלית ריסקיפייד, המספקת פלטפורמה ושירותים המבוססים בינה מלאכותית לאבטחת עסקאות ומניעת הונאות במסחר מקוון, נפלה מאמצע שבוע שעבר עד נעילת המסחר ביום שישי האחרון ב-27%.
ריסקיפייד החלה להיסחר בוול סטריט רק לפני כחודש וחצי ושוויה הספיק כמעט להכפיל את עצמו מהשווי בעת הנפקה. כעת, החברה פרסמה דו"חות כספיים ראשונים בהם דיווחה על עלייה שנתית של 47% בהכנסות ועל צמיחה בהיקף העסקאות שבוצעו בעזרת הפלטפורמה.
יחד עם זאת, החברה צופה ירידה של עד כ-10% בהכנסות ברבעון הקרוב, מה שהוביל כאמור את המניה לנפילה החדה. טרם הירידה, הספיקה מניית החברה (RSKD) לזנק בלמעלה מ-50% מאז ההנפקה. כעת היא נסחרת סביב 28.88 דולרים.

לא רק בסין: לחץ מהממשל מפיל ענקית דרום קוריאנית

חברת שירותי האינטרנט קקאו (KAKAO), המפעילה שירותי דואר אלקטרוני, רשת חברתית, משחקים, מסחר מקוון ועוד, נפלה בשבוע שעבר ב-17% בבורסה בדרום קוריאה.
מדובר בירידה חדה שנרשמה בניגוד למגמה החיובית שאפיינה את המניה שזינקה בכ-350% מתחילת משבר הקורונה. רק מתחילת השנה עלתה המניה בשיעור מרשים של 64%.
הנפילה, שצמצמה את שווי החברה בלמעלה מ-10 מיליארד דולר בתוך כחודש, הגיעה ברקע להתבטאויות נגד החברה מצד מחוקקים במדינה שקראו לה "סמל לרדיפת בצע", לצד חשש של המשקיעים כי הממשלה עלולה להטיל הגבלות על תחום השירותים הפיננסיים והפינטק, בדומה למתרחש בסין.

מהשפעות זן הדלתא? מודרנה מזנקת

מודרנה, חברת הביוטכנולוגיה המפתחת בין היתר את החיסון למגפת הקורונה, זינקה בשבוע שעבר ב-14% בנאסד"ק. בכך, השלימה המניה (MRNA) זינוק של כ-1,500% מאז חודש מרץ 2020, תחילת המשבר העולמי.
3 צפייה בגלריה
בקבוקי חיסון לקורונה של מודרנה
בקבוקי חיסון לקורונה של מודרנה
בקבוקי חיסון לקורונה של מודרנה
(צילום: AP)
העליות האחרונות בשער המניה הגיעו ברקע יום המחקר ופיתוח שקיימה החברה, במסגרתו פירטה בין היתר על תוכניות לפיתוח של חיסון משולב לקורונה ולשפעת, זאת לצד מוצרים נוספים חדשים הנמצאים כעת בשלבי פיתוח.
בתוך כך, לחברה אחרת מתחום הרפואה היה דווקא שבוע קצת פחות טוב. ענקית הביוטכנולוגיה האמריקנית ביוג'ן (Biogen), אשר תרופה שלה לטיפול במחלת האלצהיימר רשמה הישג דרך מרשים וקיבלה אישור של מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) בחודש יוני האחרון, נפלה ב-11% בשבוע שעבר בנאסד"ק. זאת, לאחר שהחברה הודיעה כי השקת הטיפול הניסיוני שלה למחלה צפוי להתעכב למעלה מהצפוי.
בחודש יוני, עם קבלת האישור לתרופת החברה מטעם ה-FDA, זינקה מניית החברה (BIIB) משווי של כ-269 דולר לשיא של כ-415 דולר למניה (זינוק של למעלה מ-54%). יחד עם זאת, בשבועות שלאחר מכן התמתנו העליות והמניה נסחרת כעת סביב מחיר של 300 דולר.

עוד בלטו בשבוע המסחר שעבר:

  • חברת התעופה איזיג'ט (EasyJet) רשמה ירידה של כ-14% בבורסת לונדון בשבוע המסחר שעבר. הירידה החדה מיוחסת להודעת הנהלת החברה על גיוס בהיקף של 1.2 מיליארד פאונד באמצעות הנפקת זכויות המירות למניות, שנועד לחזק את החברה בתקופה זו בה חברות תעופה רבות נמצאות במשבר עקב מגפת הקורונה. במסגרת ההודעה, ההנהלה הודיעה כי קיבלה לאחרונה הצעת רכש לא מחייבת מצד וויז איר (Wizz Air), לה הגיבה בשלילה.
  • אפירם הולדינגס (Affirm Holdings), חברת תוכנה המפתחת פלטפורמה למסחר מקוון שמאפשרת אפשרויות לדחיית ולפריסת תשלומים, זינקה ביום שישי האחרון ב-34% ובסך הכל רשמה עלייה של 25% במהלך השבוע שעבר. זאת, ברקע פרסום דו"חות כספיים חיובים של החברה שכללו גם תחזיות טובות להמשך. בכך, השלימה מניית החברה עלייה של למעלה מ-150% מאז שיא שלילי שרשמה בחודש מאי האחרון.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עשויה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע אילן גרינברג, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים, ושמוליק קרפף, אנליסט ניירות ערך זרים בבנק לאומי.