חברת פז המפעילה תחנות דלק, בית זיקוק ועסקים נוספים בתחום האנרגיה, רכשה אתמול (ד') את רשת המזון פרשמרקט לפי שווי של 2.1 מיליארד שקל ולפני כמה חודשים היא רכשה את רשת סופר יודה תמורת 170 מיליון שקל. אבל פז לא לבד במירוץ אחר רשתות המזון, כשבתוך פחות משנה התבצעו עוד רכישות ענק בתחום.
כך למשל, חברת אלקטרה מוצרי צריכה, יצרנית מזגנים ויבואנית מוצרי חשמל הגדולה בישראל, רכשה תמורת 169 מיליון שקל את השליטה ברשת המזון יינות ביתן, השלישית בגודלה בארץ. זאת בנוסף לזיכיון שהיא עומדת לקבל מחברת סבן אילבן העולמית להפעלת סניפי רשת חנויות הנוחות בארץ, בהשקעה של עשרות מילוני שקלים. גם חברת סונול, מתחרתה של פז, רכשה את רשת המיני-מרקטים סיטי בעיר שמפעילה שבעה סניפים בתל אביב תמורת 30 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
מתברר שגם שוק המזון מהסוג של "קונה ומוכר של פעם"  אטרקטיבי
מתברר שגם שוק המזון מהסוג של "קונה ומוכר של פעם"  אטרקטיבי
מתברר שגם שוק המזון מהסוג של "קונה ומוכר של פעם" אטרקטיבי
(צילום: רועי עידן)
התיאבון שגופי ההשקעות מגלים הוא לא רק לקמעונאיות מזון. קרן פימי, קרן ההשקעות הפרטית הגדולה בארץ, נכנסה לראשונה לתחום המזון ורכשה 51% מ"דין שיווק", יצרנית, משווקת ויבואנית מזון, בעלת "השקדיה "וששון הקולה", לפי שווי חברה של כ-100 מיליון שקל. קרן ההשקעות קדמה רכשה 50% מתבליני מימון לפי שווי של 85 מיליון שקל. קרן פורטיסימו רכשה את היצרניות הוותיקות סוגת תמורת 60 מיליון דולר ואת שמן תעשיות תמורת 142 מיליון שקל. קרן לנטרן סיכמה על רכישת מנעמים, יצרנית הוופלים, אך רשות התחרות לא אישרה את העסקה.
למירוץ אחר עסקי המזון יש שתי תובנות עיקריות: 1. הרכישות הנ"ל יכולות לשנות את מפת התחרות בתחום רשתות המזון; ענקית הרשתות שופרסל עם מחזור מכירות של 15 מיליארד שקל ורמי לוי עם מחזור של כ-7 מיליארד שקל יימצאו עצמם כעת בתחרות מול רשתות שבעליהן החדשים הם חברות ענק עם משאבים פיננסים משמעותיים ומנכ"לים שלהוטים להוכיח שביצעו עסקה משתלמת ולקדם ולהגדיל את העסק החדש, על חשבון המתחרים.
2. למרות שאנחנו "אומת הסטארט-אפ" וחברות ההייטק נמכרות או מונפקות במיליארדי דולרים, מתברר שגם שוק המזון מהסוג של "קונה ומוכר של פעם" אטרקטיבי, במיוחד בתקופת הקורונה, הסגרים והחוסרים, שהוכיחו שוב כלל ישן במבוא לכלכלה למתחילים: האנושות תמיד תזדקק למזון ותרופות.
שנת הקורונה, בה כל עם ישראל ישב בבית, לא נסע לחו"ל ומן הסתם אכל, הזניקה את מכירות המזון בקרוב ל-10% שנתי והביאה רווחי שיא לרשתות המזון. המציאות מוכיחה שלצד השקעות בחברות צמיחה וחלום לשנות את העולם עם טכנולוגיות פורצות דרך, גופי ההשקעה מחפשים לפזר סיכונים ולצרף לתיק גם עסקי מזון. גם אם תבליני מימון, או סוגת, או שמן תעשיות לא יהפכו לחדי קרן בנאסד"ק - הם יספקו רווח יציב ונאה, כל זמן שנמשיך לאכול.