ההשקעה של רמי לוי בישראייר משתלמת: לצד העובדה שהחברה שנרכשה בכ-180 מיליון שקל שווה כיום בבורסה בת"א 412 מיליון שקל ומנייתה עלתה ב-68% מתחילת השנה - החברה עברה ברבעון הראשון של 2023 לרווח בסך 2.9 מיליון דולר בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. זאת למרות שמחיר הדלק הסילוני התייקר ב-18% וגרע 1.3 מיליון דולר מהרווחים, מה שמהווה את אחת הסיבות לעליית מחיר הכרטיסים שגובה החברה - לטענתה.
בנוסף לאחרונה הודיעה החברה כי תגבה לראשונה 20 דולר עבור נשיאת תיק טרולי למטוס, זאת לאחר שחוותה מאז הקורונה אבדן הכנסות ממזוודות, מאחר שהציבור העדיף להשאירן בבית לטובת הטרולי. לדברי המנכ"ל אורי סירקיס, "שמנו תג מחיר על טרולי כדי שאנשים יחזרו למזוודות, שכבר אינן הולכות לאיבוד, וימנע ריב על מקום הטרולי באחסון מעל המושב". עבור מזוודה ישלם הנוסע, לדברי סירקיס, כ-40 דולר, שיתרמו לעלייה ברווחיות החברה.
1 צפייה בגלריה
המטוס של חברת ישראייר בהמראה לטיסת הבכורה לאיסטנבול
המטוס של חברת ישראייר בהמראה לטיסת הבכורה לאיסטנבול
מטוס של חברת ישראייר
(צילום: יאיר שגיא)

סרקיס אמר כי "העלייה בשערו היציג של הדולר, בשילוב קיטון בהכנסה הפנויה של משקי הבית, בשל עליית הריבית במשק, לא משפיעה, לפי שעה, על הביקושים לנסיעות לחו"ל. להפך, אנחנו רואים גידול ביחס לשנה שעברה".
ישראייר עברה ברבעון לרווח תפעולי של 653 מיליון דולר לעומת הפסד תפעולי בסך 735 מיליון דולר ברבעון מקביל. המשך הנהירה של הישראלים לחו"ל בעיקר בפסח הכלול ברבעון, הזניק את הכנסות החברה לשיא של 94 מיליון דולר - עלייה של 67% לעומת הרבעון המקביל.

שיפור של 100% ברווחיות הגולמית

במקביל לזינוק החד בהכנסות, רשמה החברה שיפור בשיעור התפוסה שהסתכם בכ-82 אחוזים וזאת בהשוואה לכ-74 אחוזים ברבעון המקביל אשתקד. מערכת מבוססת בינה מלאכותית לאופטימיזציה של מחיר הכרטיס תרמה לעלייה של כ-23 דולר לנוסע במחיר כרטיס הטיסה. הגידול בהכנסות הקבוצה מוסבר בעיקר מגידול בביקושים, ההשפעה לשלילה של האומיקרון ברבעון המקביל אשתקד, הגדלת היצע המושבים עם קליטת מטוס האיירבס השישי של ישראייר וגידול במכירות של שירותי תיירות של חברות הבנות כדוגמת נתור.
צבר ההזמנות של הפעילות הסיטונאית של קבוצת התיירות, עמד בסוף הרבעון על 107 מיליון דולר, לעומת 61 מיליון דולר בתום הרבעון הראשון של שנת 2022 ו-72 מיליון דולר בסיומו של הרבעון הראשון בשנת 2019. היקף ביקושים חזק זה בא לידי ביטוי גם במועד פרסום הדוחות. נכון למועד זה עומד צבר ההזמנות של הפעילות הסיטונאית של הקבוצה על כ-145 מיליון דולר, וזאת בהשוואה לכ-101 מליון דולר בסוף חודש מאי 2022 ו-98 מיליון דולר בלבד בתום חודש מאי 2019.
הקבוצה רשמה שיפור של כ-100% ברווחיות הגולמית, שעמדה על כ-9.7 מיליון דולר, וזאת בהשוואה לרווח גולמי של כ-7.4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. השיפור הניכר ברווחיות הגולמית נובע כאמור מעליית המחיר הממוצע לנוסע ומהגברת הסינרגיה עם חברות התיירות הבנות ובראשן סקי דיל, דרכים לטיולים גיאוגרפיים וטרמינל 1 - חברת התיירות הנכנסת.
במהלך הרבעון הנוכחי, שילבה הקבוצה לראשונה את מלון הסקי אותו רכשה במזומן, באמצעות חברת הבת סקי דיל, בעלות של כ-4 מיליון דולר. המלון עבד בשיעורי תפוסה גבוהים במיוחד לכל אורך עונת הסקי. כמפורט בדוחות החברה, היקף המזומן החופשי בקופת ישראייר תעופה ותיירות, בתום הרבעון הראשון, עמד על כ-37 מיליון דולר, בהשוואה לכ-34 מיליון דולר בתום שנת 2022.
העלייה בהיקף המזומן החופשי נרשמה על אף העובדה, שהחברה שילמה במהלך הרבעון הראשון 5 מיליון דולר לצורך רכישת 50% בחברת תחזוקת המטוסים הקפריסאית - AVIATION BIRD, ובנוסף העמידה פיקדון משועבד בהיקף של כ-4 מיליון דולר לבנק לאומי, לצורך שחרור שיעבוד מטוסי ה-ATR - אותם מכרה החברה בהיקף כולל של כ-13 מיליון דולר.
במהלך הרבעון הראשון של השנה, עברה ישראייר תעופה ותיירות, למודל הפעלת מטוסי איירבס בלבד, בנתיב הפנים ארצי לאילת, וזאת כאמור לאחר שמכרה את מטוסי ה-ATR, אותם הפעילה החברה מאז הקמתה. על רקע השינוי בהפעלה בקו לאילת, החברה רשמה קיטון משמעותי בהפסד הגולמי בקו לאילת, ובמהלך חודש מרץ אף רשמה רווח גולמי בשל השינוי במודל ההפעלה.
חברת התחזוקה הקפריסאית, בה רכשה הקבוצה 50% מהון המניות, רשמה רווח של כ-400 אלף דולר ברבעון הראשון. בשל העלייה בריבית ובעיקר בשל העובדה שברבעון הקודם נרשמו הכנסות מימון כתוצאה משיערוך הלוואות המדינה השקליות. החוב הפיננסי נטו של ישראייר תעופה ותיירות, שב לרמתו טרום הקורונה, והסתכם לסך של 23 מיליון דולר בלבד - דומה בערכיו לחוב הפיננסי של החברה לסוף שנת 2019 - 19 מיליון דולר. בשיא הקורונה, הסתכם החוב הפיננסי נטו של החברה בכ-70 מיליון דולר.