הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית פרסמה היום (א') את הדוח השנתי שלה לשנת 2022, שמגלה כי בשנה שחלפה נרשם גידול משמעותי באישורי תוכניות ובמתן היתרי בנייה בתחום ההתחדשות העירונית. ואולם, באופן לא מפתיע, העלייה בקידום פרויקטים מסוג זה מתרכזת בעיקר במרכז הארץ ועדיין מדלגת על הפריפריה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
על פי הנתונים, הערים המובילות במתן היתרי בנייה בתוכניות פינוי בינוי במצטבר עד סוף שנת 2022 הן קריית אונו (4,320 דירות), ירושלים (3,642), תל אביב-יפו (3,018), בת ים (2,822), חיפה (2,454), יהוד-מונסון (2,256), רמת גן (2,156), נתניה (2,113), חדרה (1,683) ואשדוד (1,601). לגבי הערים המובילות במתן היתרי בנייה לפרויקטים מכוח תמ"א 38, מדובר בתל אביב, ירושלים, חיפה, אשדוד, רמת גן, פתח תקווה, בני ברק, ראשון לציון, בת ים וחולון.
1 צפייה בגלריה
הריסה פרויקט בינוי פינוי קריית אונו קרית אונו
הריסה פרויקט בינוי פינוי קריית אונו קרית אונו
פינוי בינוי בקריית אונו
(צילום: דורון סהר)
העיר המובילה במספר הדירות בתוכניות פינוי בינוי שאושרו ב-2022 לבדה היא לוד, אשר מובילה את הרשימה עם 4,619 יחידות דיור. לצידה, בולטות הערים רמלה, אשר בתחומה אושרו תוכניות התחדשות עירונית בהיקף של 3,909 יחידות דיור, והעיר ירושלים אשר בתחומה אושרו תוכניות בהיקף של 3,711 יחידות דיור בשנה זו. ערים נוספות הן חדרה, חיפה, בת ים, קריית גת, אשקלון, יהוד-מונסון והרצליה.
כפי שניתן לראות, מיזמי התחדשות עירונית במסגרת של פינוי בינוי מקודמים בעיקר בערי המרכז. ניתן לראות מגמה זאת גם לפי מחוזות: מספר הדירות שאושרו בתוכניות פינוי בינוי במצטבר עד סוף 2022 עומד על 61 אלף יחידות דיור במחוז מרכז, 51,499 יחידות דיור במחוז תל אביב, 22,546 יחידות דיור במחוז חיפה, 19,216 יחידות דיור במחוז ירושלים, ורק 12,299 יחידות דיור במחוז דרום ו-675 יחידות דיור בצפון.
הדוח קובע כי ניתן לראות מגמה מובהקת לפיה הסכמי המסגרת שחתמה הרשות להתחדשות עירונית עם 12 רשויות מקומיות (ירושלים, לוד, בת ים, קריית אונו, חיפה, נתניה, גבעתיים, רמת גן, אשדוד, בית שמש, חדרה וקריית ים) האיצו את הוצאת היתרי הבנייה בשנת 2022, כאשר 9 מתוך 10 הרשויות המקומיות המובילות את הרשימה חתמו על הסכם כזה. מדובר בהסכם המעניק תמריץ כספי לסבסוד תשתיות.
בשורה התחתונה, הנתונים מצביעים על כך שחלקה של ההתחדשות העירונית מכלל הפעילות של תחום הדיור הולכת וגוברת, אבל כאמור - בעיקר במרכז הארץ. על פי הדוח, 28,630 יחידות דיור במיזמי התחדשות עירונית (פינוי בינוי ותמ"א 38) קיבלו היתר בנייה אשתקד - המהוות כ-31% מכלל יחידות הדיור שקיבלו היתר בנייה בישראל בשנה זו.
נתון זה עולה בקנה אחד עם הנתון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), לפיו 22% מכלל התחלות הבנייה בישראל בשנת 2022 היו במיזמי התחדשות עירונית, וכן עם נתוני הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, לפיהם 25% מכלל דירות יד ראשונה שנמכרו אשתקד היו בפרויקטים של התחדשות עירונית.

זינוק של 70% במספר יח"ד שקיבלו היתר פינוי בינוי

כמות זו משקפת זינוק בשיעור של כ-70% במספר יחידות הדיור שקיבלו היתר בנייה במיזמי פינוי בינוי, ועלייה בשיעור של 27% במיזמי תמ"א 38 ביחס לשנת 2021. כך, בעוד שב-2021 התקבלו היתרים בגין כ-7,000 דירות במתחמי פינוי בינוי ובגין 13,163 דירות במיזמי תמ"א 38, ב-2022 התקבלו היתרי בנייה בגין 11,867 דירות במתחמי פינוי בינוי ו-16,763 דירות במיזמי תמ"א 38.
לדברי אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, "ענף ההתחדשות העירונית היה הענף הצומח ביותר בשנת 2022 בתחום הדיור בישראל. הרגולציה שהשתכללה, הניסיון הנצבר בקרב החברות הרבות הפועלות בתחום, ועידוד הפעילות בכלים ובמשאבים ממשלתיים, הביאו למספרי שיא של היתרי בנייה, פעילות תכנון מסיבית ופריצת דרך לקידום התחום בפריפריה. השנה אנו פועלים לשמור ואף להעצים את המומנטום, על מנת להביא לקידום ולהאצה של מיזמי התחדשות עירונית בהיקפים גדולים גם בשנה הקרובה ולאחריה".
ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית ומנכ"ל שניר לשיווק נדל"ן למגורים, מחזק את דברים של במברגר ומציין כי הגידול המשמעותי במספר התוכניות שאושרו וגם במספר ההיתרים שניתנו בתחום מעודד. עם זאת, הוא מדגיש כי "בתקופה הנוכחית, המתאפיינת בירידה חדה בעסקאות לרכישת קרקעות ובעליית הריבית שמקשה על היזמים לגייס הון לבנייה בפועל של הפרויקטים, קיים חשש שלא נראה התאמה בין מספר ההיתרים שניתנו לבין הבנייה בפועל".
שמול מזהיר כי "יזם שקיבל היתר בנייה לפרויקט פינוי בינוי גדול וניגש לקבלת מימון, נדרש להציג מכירות ראשוניות משמעותיות, וכל עוד הוא חושש שלא יוכל לעמוד בזה - הוא יאלץ לדחות את הביצוע בפועל של הפרויקט. יש לזכור שעד לשלב הבנייה, ההוצאות של היזם על פרויקט פינוי בינוי אינן גדולות. מרגע קבלת ההיתר הוא נדרש לשלם גם על הריסת הבניינים הישנים, הבנייה בפועל של הבניינים החדשים ועלות גבוהה של שכר דירה חודשי לדיירים המפונים לכל תקופת הבנייה. התוצאה יכולה להיות שפרויקטים ידחו או שיבנו בשלביות לאורך שנים".