שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', צפוי לחתום מחר (ה') בבוקר על הצו המפחית את המס על הדלק ב-10 אגורות ומיד לאחר הפרסום ברשומות מחר, ייתכן שמחיר הדלק יופחת כבר מחר בחצות ל-6.84 שקלים לליטר 95 אוקטן בשירות עצמי. ההנחה צפויה להיות בתוקף בכל שנת 2023, אך מחיר הדלק יכול גם לעלות כמובן בהתאם למחירו בעולם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בתוך כך, הבוקר אישרה ועדת הכספים של הכנסת כי הפרשת המדינה לקרן הפיצויים לשנת 2023 תעמוד על 0, וזאת לצורך מימון הפחתות המיסים השונות, כפי שהציגו שר האוצר וראש הממשלה נתניהו בשבוע שעבר.
1 צפייה בגלריה
נתניהו וסמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
נתניהו וסמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
נתניהו וסמוטריץ' בהצהרה לתקשורת על "תוכנית החירום הכלכלית"
(צילום: שלו שלום)
ההפחתה תממן חלק מהוזלת העלייה במחירי החשמל, את הגדלת הפחתת הבלו על הבנזין שתוזיל את המחיר לצרכן בכ-10 אגורות נוספות, וכן את ביטול המיסוי על הכלים החד-פעמיים והשתייה המתוקה. זאת, על חשבון הקרן שמשמשת לפיצויים למקרים של מלחמה, מבצעים צבאיים משמעותיים ואסונות טבע.
בכך, אישרה למעשה ועדת הכספים את 'הצעת תקנות מס רכוש וקרן פיצויים - שיעור ההפרשה לקרן הפיצויים' בהוראת שעה.

2.25 מיליארד שקל שלא יכנסו לקרן: לאן ילך הכסף?

בהצעת האוצר צוין עוד כי הסכום הנצבר בקרן עומד כיום על 18 מיליארד שקל בקירוב. תקנות מס רכוש קובעות כי בכל שנה יופרשו לקרן 25% ממס רכישה הנגבים ע"י רשות המיסים, כאשר שר האוצר באישור ועדת הכספים רשאים לשנות את השיעור. כך, סך הסכומים שהיה אמור להיות מופרש לטובת הקרן לפני התיקון שאושר, נאמד בסכום כולל של כ-2.25 מיליארד שקל.
יואב הכט, נציג משרד האוצר, אמר כי "השינוי נועד לממן הפחתות מס שונות, ביניהן הפחתת הבלו על הפחם, בהיקף של 400 מיליון שקל, שנועדה להפחית את מחירי החשמל. הרכיב הזה אחראי על כרבע מהעלייה, אז אנחנו מעריכים שכרבע מהעלייה תבוטל בשל הצעד הזה. לדעתי, זה עשוי להפחית את העלייה בכ-2 עד 2 וחצי אחוז, זה החלק של קרן מס הרכוש בהפחתה הזאת.
"לצד כך, יש צעדים נוספים שקשורים למשק החשמל, שלא קשורים לקרן מס רכוש, במכלול הצעדים אני חושב שמדובר בכ-70% הפחתה בשיעור העלייה במחיר החשמל. במסגרת זאת יש צעדים נוספים שקשורים לרשות החשמל, שמשרד האוצר לא יביא לוועדה".
עוד פירט הכט, כי 450 מיליון שקל נוספים מהכספים שהפרשתם לקרן בוטלה, מיועדים עבור הפחתת הבלו על הבנזין שיוזיל את המחיר לצרכן בכ-10 אגורות, "ההנחה כרגע היא של שלוש אגורות, אנחנו מציעים להוסיף הנחה של 10 אגורות כך שההנחה תעמוד בסך הכל על 13 אגורות, ולהאריך את ההנחה עד לסוף השנה".
עוד הוסיף נציג האוצר כי 300 מיליון שקל נוספים מיועדים למימון ביטול המיסוי על הכלים החד פעמיים לשנת 2023, וכי הצעד האחרון שאמור לממן ביטול ההפרשה לקרן, ועוד לא פורסם כצו, הינו כ-800 מיליון שקל למימון ביטול המס על משקאות ממותקים לשנת 2023.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני התייחס להפחתות על החד פעמי והשתייה המתוקה: "אני לא מתכוון שמוכרי הכלים החד-פעמיים או מי שמייצרים אותם או מרוויחים עליהם, ימשיכו לגבות אותו מחיר מהצרכנים. אני פה בוועדה מתכוון לעקוב אחר זה ברגע שזה יאושר. אני מבקש להקים צוות שיבחן כמה זה יעלה כעת וכמה זה יעלה עוד שבוע ועוד שבועיים, כך שנוודא שההפחתה מגיעה לצרכן. אני חושב שהצווים האלה רק עשו נזק, אבל זו עמדתי. זה דבר שגם המדינה תשקיע בו כסף, גם אנחנו רוצים להוריד דרך זה את יוקר המחייה, אז בוועדה נעקוב אחר זה".