שכר חברי הכנסת, השרים, השופטים וכל מי שמוגדר "נושא משרה" יעלה החודש בשיעור של 5.1%. כך אושר היום (שלישי) בוועדת הכנסת ובוועדת הכספים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
ועדת הכנסת אישרה למעשה את המלצת הוועדה הציבורית לקביעת שכר חברי הכנסת, שהתכוונה להמליץ על עליית שכר של 2% השנה במקום ההצמדה לשכר הממוצע שעמדה על 12.5%, אך לבסוף החליטה להמליץ על עלייה של 5.1%, לאחר פגישת ראש הוועדה פרופ' יובל אלבשן עם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. חברי ועדת הכנסת מחו במהלך הדיון על השכר הנמוך לדבריהם של חברי הכנסת.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: שלו שלום)
בנימוקי הוועדה הציבורית נכתב כי "על רקע המצב הכלכלי ובשל הדוגמה שצריכים חברי הכנסת לשמש לציבור בכלל ולעובדי הציבור בפרט, סבורה הוועדה כי העלייה האמורה אינה הולמת, ואינה עולה בקנה אחד עם שינויי השכר הצפויים במגזר הציבורי, ויש בה כדי להרחיב את פערי השכר בין נושאי המשרה לבין יתר עובדי המגזר הציבורי". בשל נסיבות אלה, המליצה הוועדה הציבורית כי "בעדכון שכר היסוד של חברי הכנסת בשנת 2023 תקוצץ מרבית העלייה האוטומטית בשיעור של 12.5% ועדכונו יעמוד על שיעורו בשנת 2022 בלבד כך שיעלה בשיעור של 5.1% בלבד".
יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ אופיר כץ אמר לחברי הוועדה: "אנחנו נבחרי הציבור חייבים להקשיב לרחשי הציבור. בתקופה של עליות מחירים, כשהעגלה בסופר הפכה להיות יקרה, האינפלציה קפצה, ולאנשים קשה מאוד, אני חושב שאנחנו צריכים להתחשב ולהקשיב כל הזמן לקושי של הציבור ולמה שקורה בשטח, ולכן אני ממליץ לחברי הוועדה להצביע בעד ההמלצה של הוועדה הציבורית".

"תמיד הזרקורים מופנים לחכ"ים כאילו אנחנו גנבים. נשאר לנו בנטו בקושי 20"

ח"כ ינון אזולאי מש"ס אמר בדיון: "מן הראוי שההמלצה הייתה להעלות לנו את השכר. אנחנו מרווחים 45 אלף, נשאר לנו בנטו בקושי 20, אבל את זה כולם יודעים כמה מרוויח ח"כ, ותוקפים אותנו על זה, לילד שלי אומרים אבא שלך מרוויח 45 אלף. אני עבד של הציבור ומקדיש לו את כל הזמן. גם כשאני לא בכנסת אני מסתובב בארץ ושומע את רחשי הציבור. מקבל פניות גם בארבע לפנות בוקר. נשיא בית המשפט העליון מקבל מעל 104 אלף שקל, יותר מראש הממשלה ויו"ר הכנסת. עיני אינה צרה בהם, אבל אני מציע שנצמיד את שכר הח"כים לשכר השופטים. תמיד הזרקורים מופנים לחברי הכנסת כאילו אנחנו גנבים. כל מה שח"כ מקבל הוא מקבל בזכות ולא בחסד. אינני מקבל את המלצות הוועדה, אבל אני מקבל את בקשתך אדוני יו"ר הוועדה".
ח"כ בועז ביסמוט מהליכוד הוסיף: "מכל התפקידים שמילאתי, השכר כחבר כנסת הוא הנמוך ביותר".
חשב הכנסת, חיים אבידור: הוועדה הציבורית בעצם אמרה שהיא חושבת שח"כ צריך להרוויח שכר הוגן ומכובד שתאפשר לו לעשות את העבודה שלו. טענת הוועדה הציבורית הייתה שההעלאה הצפויה בגובה של 12.5% הייתה חריגה ושלדעתה אינה משקפת בפועל את המצב הכלכלי בתקופה זאת".
מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר: "בסיס ההשוואה שעלה לא נכון, שופט שלום מתחיל עם שכר של 29 אלף שקל, בהמשך זה נגזר מקידום, ותק, שהייה. גם במערכת הציבורית יש הבדל בין ח"כ לשר, לרה"מ. אין לנו יד ורגל בקביעת השכר של השופטים, מאז ומעולם שכר השופטים נקבע אך ורק ע"י ועדת הכספים של הכנסת, גם בעבר ויתרנו על תוספת שנגזרה מהעלאת שכר המינימום, השכר הממוצע עלה באופן מלאכותי, והסכמנו לקזז זאת מהעדכון. קיימת מערכת שונה של תנאים נלווים של ח"כים ושופטים, זה נגזר מהעיסוק שלהם. גם זה צריך להשתקף בצורה כזו או אחרת".
השופט ירון לוי, יו"ר נציגות שופטי ישראל: "ועדת אלבשן לא שמעה אותנו, יש פה 2 נושאים שונים לגמרי בדיון, 1 זה בסיס השכר של בכירים שונים במשק, יש לזה הצדקה. אותנו הזמינו לדיון בנקודה מאוד צרה, קיבלנו זימון ביום חמישי אחה"צ, אנחנו צריכים שהות קצרה כדי לבחון זאת. נקבל כל החלטה, אבל אנחנו מבקשים שתתנו לנו את ההזדמנות להישמע בצורה רצינית, לתת לנו כמה ימים לכנס את השופטים, לקבל החלטה ולבוא. מצד שני, יש שיקולים של איכות הכהונה השיפוטית שהיא לא זהה לחלוטין למשרות אחרות, יש גם ייחודיות למשרות אחרות. שופטים זה קריירה של חיים שלמה, הם באים ל-30 או 40 שנה. אני מבקש בשמי, בשם הדיינים והקאדים לקבל כמה ימים".
מאיר כהנא, יו"ר נציגות הדיינים הארצית: "אני מביא גם את עמדת מנהל בתי הדין השרעים שבעמדתי הוא גם מבקש דחיה. אנחנו מבקשים דחיה של מספר ימים. אנחנו מתנגדים לקיצוץ הזה, אנחנו סבורים שאחרי שנתיים שלא הייתה הצמדה, ונאמר שתהייה דחיה בלבד, ועבדנו על סמך זה ובעצם מבטלים את העדכון, כאשר אמרו שההליך מהיר ולא סדור, זה מצדיק דיון יותר סדיר, ובינתיים אנחנו מתנגדים. ההצמדה מבטא את העובדה שהשופט או הדיין צריך את המעמד שלו מול בעלי המקוצע שמופיעים מולו, שאנחנו עולים באופן שיטתי אנחנו משמרים את מעמדנו מולם, אחרת שכרנו ישחק וכך גם מעמדנו, ואני חושב שאף אחד כאן לא מעוניין בכך..
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני השיב לנציגים שביקשו דחייה בקבלת ההחלטה: "יש מצב בארץ שמחייב התגייסות של כולם, אנחנו באים ואומרים יש המלצה של הוועדה הציבורית שזה נוגע לח"כים, אנחנו באים אומרים יהיה קיצוץ, אנחנו מעבירים מסר לציבור, יש יוקר מחייה, זוג צעיר לא יכול לקנות דירה, יש הרבה מאוד סיבות, אבל יש מסר. אמרנו שיש לעשות את זה רוחבי, אצל חברי כנסת, שרים וסגני שרים, נשיא המדינה ושופטים. אני מסכים עם מה שאמרתם, אנחנו צריכים לקיים דיון, לדעת למה זה קורה, למה הגענו למצב הזה, אבל אני רוצה שהיום נצטרף לקיצוץ שיהיה גם אצל נושאי משרה".
גפני הוסיף: "נראה לי דבר מחוסר כל היגיון, צריך לקבל החלטה, על מה יש תוספת, על מה לא. אני לא חושב שצריך החילוק בין חברי כנסת לשרים, גם לא יכול להיות מצב בו נשיאת ביהמ"ש העליון תקבל כפול מרה"מ, מה ההסבר? יש לה ותק, אני לא מקבל על ותק כח"כ ואני לא מבקש שישנו את זה, אבל כל הנושא מעוות. מי החליט ששופטים מקבלים ותק, וחברי כנסת לא? מי החליט על כל מיני הטבות שיש כאן או יש שם, מתי הוחלטה כל ההצמדה הזו? צריך להסדיר את הנושא, וזה צריך להיעשות בדיון מסודר וראוי".