"תוכנית החירום לבלימת ההתייקרויות במשק" נשמעה בחלקה הערב (ד') יותר כמערכון מוצלח למדי של צוות "ארץ נהדרת" ובחלקה כתוכנית הונאה, כאשר הציבור שאינו בקי במיוחד בכלכלה, הוזמן להאמין שסעיפים עיקריים שהוצגו במסגרתה הם "צעדים כלכליים" שהגו זה עתה בדיונים קדחתניים במשרדי ראש הממשלה והאוצר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
נאמר מיד: מדובר בתוכנית שרובה חלטורה אחת גדולה. לחלק מהצעדים אין עדיין כלל מקורות למימון. "נמצא כאלה", טענו באוצר מבלי להסביר יותר מדי. סעיפים אחדים הם פשוט המשך "המדיניות הרעה" של הממשלה היוצאת, שאותה תקפו בימים האחרונים חברי הקואליציה החדשה בשצף קצף, ואחדים מהצעדים הם בכלל לא "צעדים", אלא עדכונים הנובעים מחוקי המדינה.
2 צפייה בגלריה
נתניהו וסמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
נתניהו וסמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
נתניהו וסמוטריץ' מציגים את "התוכנית הכלכלית"
(צילום: שלו שלום )
נתחיל עם ה"צעדים" שכלל לא קשורים לתוכנית המדוברת. כך למשל, העלאת קצבאות הביטוח הלאומי בהחלט מבורכות, אולם אלה פורסמו על ידי המוסד לביטוח לאומי לפני ימים אחדים, במסגרת החוק המחייב להעלות את הקצבאות השונות בהתאם לשיעור עליית השכר הממוצע במשק ועליית מדד המחירים לצרכן. מה לאלה ולתוכנית חירום כלכלית של משרד האוצר? לא הרבה.
חלק מהסעיפים של "הטבות לשכירים" אינם אלא תוצאת העדכון האוטומטי של מדרגות המס, שעליו הודיעה רשות המסים, בהתאם לחוק, כהרגלה בכל חודש ינואר. האינפלציה הגבוהה חייבה כעת עדכון של המדרגות, שאכן מביאות לתשלום פחות מס, בגין האינפלציה הגבוהה, בדרגות השכר השונות. כך עודכן גם סכום נקודת הזיכוי ל-235 שקל. מה לעדכון הזה ולתוכנית כלכלית? שום כלום.
וכאן מותר לגלות, כי במשך ימים אחדים עבדו בכירי משרד האוצר בחוסר חשק מופגן על גיבוש מספר צעדים, שהוכתבו להם למעשה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, בתיווכו של שר האוצר החדש, בצלאל סמוטריץ'. נתניהו הבטיח "לטפל" בהתייקרות החשמל, המים, הארנונה והדלק - ודרש לקיים את הבטחותיו. וכך נעשה.

60 שקל הנחה בארנונה בשנה לא תעצור את האינפלציה

ראש הממשלה ושר האוצר הציגו הערב למעשה את "התוכנית הכלכלית" הראשונה שלהם, שמטרתה למתן את ההתייקרויות במשק, אולם רוב צעדי התוכנית לא ישנו דבר וחצי דבר במגמת האינפלציה במשק. הפחתת ארבעה שקלים בחודש מחשבון המים, 60 שקל בשנה מחשבון הארנונה ו-10 אגורות בעת מילוי ליטר דלק במיכל - לא ימנעו מנגיד בנק ישראל לחשוש מהאינפלציה הגבוהה ומלהעלות שוב את הריבית כבר בחודש הבא.
2 צפייה בגלריה
הצעדים שהציג סמוטריץ'
הצעדים שהציג סמוטריץ'
הצעדים שהציג סמוטריץ'
(צילום: לע"מ)
אז בואו נבחן את הצעדים אחד לאחד. ראשית, לא הבנו כיצד הפחתה של פחות מרבע מהתייקרות הפחם תביא להפחתת עליית מחירי החשמל ב-70% בממוצע. וקצת חשבון אנחנו עוד יודעים: חיסכון במס לחברת החשמל בשווי 440 מיליון שקל הם פחות מרבע מהחור בתקציב החברה, בסך 2.2 מיליארד שקל. החוסר הזה חייב את ההתייקרות של 8.2% במחיר החשמל לאורך כל שנת 2023. אז איך בדיוק המחיר יעלה כעת רק בשיעור של 2.5% במקום ב-8.2% ויאפשר לבטל כליל ל-100 אלף עסקים את כל התייקרות מחיר החשמל? ניסינו לברר. ענו לנו כי "חברת החשמל תתייעל". איך? ולמה רשות החשמל לא דרשה את ההתייעלות הזאת לפני שהחליטה על ההתייקרות הגבוהה? בקיצור, סעיף לא ברור בתוכנית. הערכה שלנו: מחיר החשמל יעלה שוב בצמוד לאישור תקציב המדינה בכנסת כבר בחודש מאי הקרוב.
בדיחה בפני עצמה היא היא סעיף "הורדת תעריף הדלק". בראשית חודש ינואר בוטלה סופית הנחת המס על הדלק, שהגיעה בשיאה אף לשקל שלם בימי הממשלה היוצאת. נתניהו הבטיח ערב הבחירות שההנחה על הדלק תגדל אפילו עוד יותר. ומה קרה כעת? בוטלה ההתייקרות בת תשע אגורות בראשית חודש ינואר, שנבעה מביטולה הסופי של הנחת המס על הדלק. וזהו. שום הנחה גדולה חדשה. הצעד הזה שווה לבעלי המכוניות בערך 20 שקל בחודש.
הגענו למיסי הארנונה: כאן תקויים ההבטחה להקפאה של התייקרות מיסי הארנונה בשיעור של 1.4% לשנה. החיסכון למשפחה יגיע בממוצע ל-70 שקל בשנה. המשפחה בקושי תרוויח שישה שקלים בחודש מהצעד, אך קופת המדינה תצטרך להעביר לרשויות המקומיות לפחות מיליארד שקלים, במקום הכסף שהן לא יגבו מהאזרחים. ומהיכן יבוא הכסף? מקופת המדינה, שם מצויים כספי המיסים האחרים שמשלמים אותם אזרחים.
סעיף מגוחך במיוחד הוא הקפאת 70% מהתייקרות מחירי המים, שהיו אמורים להיות בשיעור של 3.5%. לפחות היו מבטלים את כולה, אבל ביטלו חלק. ואיך יממנו את ארבעת השקלים בחודש שתחסוך משפחה? פשוט מאוד, הסבירו במשרד האוצר: מהפחתת התייקרות מחירי החשמל שלא תחייב התייקרות גבוהה ומוויתור הממשלה על כספי הדיבידנד של חברת מקורות. חכמי חלם אפילו לא חשבו על פתרון כה יצירתי.
ועכשיו חשבנו שלפחות נמצא מקור תקציבי למתן מה שכונה "פיצוי כספי מלא" ל-300 אלף נזקקי החימום ברחבי הארץ. המדובר בסך הכל בסכום נמוך של 200 שקל למשק בית. אולם, בדיקה מהירה מגלה שלמעשה לא יהיה כאן כל נטל תקציבי ואין מדובר גם בשום הטבה לזכאי מענק החימום. הזכאים למענק בחודש אוקטובר הבא (שהוא עדיין חלק משנת התקציב 2023) יקבלו אותו כבר עתה. מענק החימום הוא מענק בסכום של 608 שקל המשולם בכל חודש אוקטובר על ידי המוסד לביטוח לאומי לכ-300 אלף הזכאים להשלמת הכנסה ולקשישים הזכאים לקצבת נכות. אז במקום לקבל 608 שקל באוקטובר הבא, הם יקבלו בינתיים רק 408 שקל. אולי, מי יודע, מקווים באור, שמחיר הסולר יפחת עד אז ב-33%?
ועל מה לא שמענו הערב בתוכנית? התוכנית למתן נקודות זיכוי ממס עבור ילדים מגיל 6 עד 12 לא הוארכה ולכן היא תופסק בחודש הבא, אם לא יוחלט אחרת ברגע האחרון. חינוך חינם לגילי 0 עד 3 יישאר כנראה על הנייר, כמו בעבר. ובהתבטאות אגבית אחת של שר האוצר בוטל הערב גם חלומם של נתניהו ויו"ר ועדת הכספים משה גפני להקפאת עליות הריבית על המשכנתאות. הרעיון שטרם הבשיל ירד מהפרק.