פורום הקניונים ומרכזי המסחר והתאגדות רשתות המסחר האופנה וההסעדה, פנו הבוקר (יום א') אל שרי קבינט הקורונה ודרשו לפתוח את הקניונים. יו"ר התאגדות רשתות המסחר האופנה וההסעדה, שחר תורג'מן אמר במסגרת תדרוך של ראשי המסחר שנערך היום כי "אני לא רואה מצב שנחזיר את העובדים בחזרה לחל"ת. אין לממשלה סמכות מוסרית להחזיר אותם הביתה, במיוחד לנוכח הצלחת הפיילוט. נותרה רק אפשרות אחת: פתיחה של כל המסחר כדי שיהיה פיזור ואי מעבר של אנשים בין ערים".
במכתב ששלחו הבוקר הפורום וההתאגדות נכתב כי "הכתרת הפיילוט כמוצלח וההמלצה לפתוח את הקניונים על ידי הוועדה הבינמשרדית של המל"ל, האוצר, הבריאות והכלכלה - מחייבת החלטה ברורה, הגיונית, אתית ואמיתית, ללא כל מורא או חשש. המסקנה של המומחים ומקבלי ההחלטות שנחשפו לתוצאות הפיילוט היא חד משמעית: ניתן לבצע פתיחה בטוחה של הקניונים בישראל".
1 צפייה בגלריה
קניון איילון
קניון איילון
קניון איילון
(צילום: דנה קופל)
עוד כתבו כי "אנו, חברי פורום הקניונים ומרכזי המסחר והתאגדות רשתות המסחר האופנה וההסעדה, פונים אליכם בשמם של 500 אלף מובטלים אשר יושבים בבתיהם מזה 90 יום, על סף איבוד פרנסתם בשל סגירת הקניונים, בשמם של אלפי בעלי עסקים קטנים כגדולים אשר יושבים על מלאי חורף בעלויות של מיליארדי שקלים, בשמו של הציבור הישראלי הכמה לייצר שיגרה נורמלית ואחראית לצד הקורונה, ובשמה של כלכלת ישראל המשוועת לצמוח למרות הנגיף".
"לאור הצלחת מתווה הקניונים", נכתב בפנייה, "החשיבות לפתיחת כל הקניונים בישראל, למעט בערים אדומות, היא קריטית. רק פתיחה כוללת ברחבי ישראל תאפשר הגדלת פיזור, הורדת זמן החשיפה של הציבור זה לזה והשטחת הצפיפות, מה שימנע ומונע התקהלויות ותורים מיותרים אשר עלולים לתרום לתחלואה".
עוד נכתב כי "המקום היחיד בעולם המערבי ובכלל בו הומלץ על סגירת קניונים כמגזר היא מדינת ישראל - לא נמצאה עד כה בשום כלכלה אחרת הנחייה שכזו או תובנה בכיוון דומה.
"להחלטה היום על פתיחה בטוחה של הקניונים, תחת המגבלות החמורות שהוטלו עלינו, יש היבטים מאקרו כלכליים ופסיכולוגיים מרחיקי לכת על המשק והציבור: מדובר בזריקת עידוד משמעותית למשק באמצעות הגדלת הצריכה הפרטית (המנוע הכלכלי המשמעותי של המשק) ובאמצעות החזרתם המלאה של 500 אלף מובטלים - מאות מיליונים חיסכון בדמי אבטלה ומענקי חל"ת, מיליארדים הכנסות ממיסים לקופת המדינה, ושחרור המלאים של הסוחרים בסכומים של כ-10 מיליארד שקלים. כל אלה עומדים לטובת קבלת החלטה לפתיחה בטוחה ומלאה של הקניונים ולהוכחת ניהול נכון, אחראי ומושכל של משבר הקורונה.
"לעומת זאת, החלטה על סגירת הקניונים לצד המשך הפעלת המסחר במתחמים הפתוחים, בשווקים וברחוב בלבד, מהווה הפלייה פסולה וחסרת כל הסבר ענייני ויש בה כדי לגרום להתקהלויות בלתי מפוקחות ובלתי נשלטות אשר לא מן הנמנע כי להן חלק משמעותי בעלייה בתחלואה".

"לא נחזיר 30 אלף איש לחל"ת"

לדברי שחר תורג'מן, "קרוב לחצי מיליון עובדים נמצאים בחל"ת. למעלה מ-20 מיליארד שקל ירדו לטימיון. הקניונים לא תרמו מאומה לתחלואה. מגישים לנו חשבונית על ארוחה שלא אכלנו. למרות שעמדנו בהצלחה בפרמטרים של הפיילוט, מישהו חושב שלא צריך לפתוח אותנו ומהסיבות הלא נכונות. בקיץ יש לנו סחורה בשווי 3 מיליארד שקל ובחורף 5 מיליארד שקל ואם אין תזרים, לא נוכל לקנות סחורה לקיץ הבא. בלי שסחורת החורף תימכר בהיקפים גדולים, זה יקשה עלינו מאוד להיערך בצורה מיטבית לקיץ.
"יש לפתוח את כל הקניונים לאלתר בערים ירוקות כדי להביא לפיזור אוכלוסיה ב-150-200 קניונים".
אייל חנקין, מנכ"ל עזריאלי, הוסיף בתדרוך כי "הודענו למדינה שנפעל 16 שעות ביום להשטחה והצענו להקים מינהלת שתפקח על ההתנהלות. הצלחנו בפיילוט בצורה מופתית. זה המקום הכי מנוהל במדינה. הקניון נראה כמו בית מרקחת בשוויץ. אני לא רואה מצב שיסגרו מחר את הקניונים. אין מדינה אחת במערב שעשו הפרדה בין מסחר למסחר. גם בשאר התחומים בארץ לא היו פיילוטים. לקחו סגמנט והחליטו לעשות עליו את כל הניסויים".
אופיר שריד, מנכ"ל מליסרון, אמר כי "לא נחזיר 30 אלף איש לחל"ת. יש חנויות שפתחו במסגרת הפיילוט ב-7:00, כדי לקבל קהל ולהרחיב את שעות הפתיחה. לגבי איקאה שפתחו הבוקר, יתכן שיש עוד סקטורים שיכולים להוכיח שהם עומדים במתווה, אנחנו מתעסקים בבעיות שלנו".
דן פילץ, מבעלי דיזנגוף סנטר, אמר כי "הנזקים עצומים. לא יתכן שבת"א אין קניון פתוח".
רותם גולדשמיט, מנכ"ל קניון ארנה נהריה, ציין כי "בפריפריה, חשיבות הפתיחה עצומה. אנחנו חלק מהפיילוט, זה הקניון המרכזי של העיר ואנחנו מעסיקים מאות משפחות. הפיילוט עבר אצל כולם בהצלחה. יש חשיבות לפתיחה, כדי לפזר את האוכלוסייה בין כל הערים. החשיבות הכלכלית עצומה והפתיחה מחר הכרחית לכולם".

הסערה שעורר פרופ' גרוטו

אתמול התייצב המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו נגד בכירי משרד הבריאות, טען שמתווה הקניונים הצליח וקרא להמשיך ולפתוח עוד קניונים. מנגד, מגורמים במשרד הבריאות נמסר כי המשרד יתנגד לרעיון זה בדיון שיתקיים היום בקבינט הקורונה. כמה שעות לאחר הפרסום ב-ynet אמרו גורמים במשרד הבריאות כי "גרוטו שינה את עמדתו".
מוקדם יותר הציג משרד הכלכלה את מסקנות הדו"ח שחיבר לצוות המשותף למל"ל, משרדי האוצר והכלכלה, לפיו המתווה הסתיים בהצלחה. לפי הדו"ח, מומלץ להרחיב את הפיילוט והסיכוי שהמסחר ייסגר - נמוך. הנתונים הראו כי התפוסה בקניונים הייתה 29% מהתפוסה המקסימלית לפי ההנחיות. חלק מהחנויות הכניסו מספר קונים גבוה מהמותר ואחרות נקנסו למרות שעמדו בנהלים.
ל-ynet נודע כי שר הבריאות יולי אדלשטיין אינו מתנגד להמשך הפיילוט של 15 קניונים ואולם, בשל ההערכה של הגורמים המשפטיים שמדובר באפליה, ייתכן שלא יהיה מנוס מלסגור גם אותם. בכל מקרה יתנגד משרד הבריאות לפתיחת 240 הקניונים בארץ - בהמשך לפיילוט.
פורסם לראשונה: 10:58, 06.12.20