במקרה של סגר מסוף השבוע יוצאו עשרות אלפי עובדים לחל"ת ויפוטרו רבים שהוחזרו לעבודה לאחרונה. מהן זכויות העובדים והמעסיקים במצב התעסוקתי החדש? השבנו על שאלות שכיחות בתחום באמצעות מומחים בדיני עבודה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
מרכזי קניות ריקים
מרכזי קניות ריקים
מרכזי קניות ריקים
(צילום: AP)
מהן זכויות העובדים שצפויים לצאת לחל"ת? יציאה לחל"ת צריכה להיעשות בהסכמת העובד, ורצוי שזו תינתן בכתב ותיקצב מראש בזמן. לפי הנחיות של המוסד לביטוח לאומי בעניין עובדים שעתידים לצאת שוב לחל"ת, הם יהיו זכאים לקבל דמי אבטלה אם תקופת החל"ת החדשה היא לפחות 14 יום (בניגוד ל-30 יום בפעם הקודמת) והעובד עומד בתנאים הבסיסיים לקבלת דמי אבטלה. העובד לא יידרש להגיש תביעה חדשה לדמי אבטלה אלא יקבל אותם מכוח התביעה הקודמת שאושרה.
מה קורה מבחינת הפרשות לפנסיה ולקרן השתלמות בזמן החל"ת? בתקופת החל"ת מושהים יחסי העבודה בין הצדדים. לכן, בתקופה זו מעסיק לא חייב להפקיד לקרן הפנסיה או לקרן ההשתלמות של העובד. מומלץ להפנות את העובדים ליצור קשר עם קרן הפנסיה או ביטוח המנהלים כדי להמשיך להפקיד עצמאית.
מה בין חל"ת לחופשה מרוכזת בחגים? מעובד שיוצא לחל"ת לא מנוכים ימי חופשה גם אם באותה התקופה המעסיק הוציא את העובדים לחופשה מרוכזת. כאמור, התנאי לקבלת דמי אבטלה הוא יציאה לחל"ת של 14 יום לפחות.
המעסיק מחויב להחזיר את העובד בסיום החל"ת? בזמן חל"ת יחסי העבודה בין המעסיק לעובד מושהים, כך שהעובד לא מועסק ולא זכאי לשכר. עם זאת, יחסי העבודה ממשיכים להתקיים ולא מסתיימים מעצמם ובתום החל"ת על המעסיק להחזיר את העובד לעבודה. אם מצב מקום העבודה לא יאפשר זאת, או שיהיה רצון לסיים את העסקת העובד מסיבה אחרת, על המעסיק לנקוט הליך הקיים אצלו לפיטורי העובד (אם קיים הסכם קיבוצי - לפי ההסכם הקיבוצי, אם לא קיים הסכם קיבוצי - באמצעות זימון לשימוע).
אם בעקבות הסגר העסק שבו אני עובד יקרוס ולא יוכל להחזיר אותי מהחל"ת, איך עליי ועל המעסיק לפעול? אם קריסת העסק משמעה שהוא נקלע לקושי כלכלי ועליו לצמצם את מספר העובדים, על המעסיק לנקוט הליך הקיים אצלו לפיטורי העובד: אם קיים הסכם קיבוצי - לפי ההסכם הקיבוצי. אם לא קיים הסכם קיבוצי - באמצעות זימון לשימוע.
השימוע לעובד במצב כזה יהיה מצומצם יחסית, מאחר שהשיקולים לסיום העסקתו נובעים מעניינים שאינם נוגעים אליו. עם זאת, יש להסביר לעובד לפני השימוע מדוע דווקא הוא ולא אחר מועמד לפיטורים, כדי שיוכל להתייחס לכך, ולשקול חלופות נוספות (העסקה במשרה חלקית, הפחתת שכר וכו'). אם העסק פשט את הרגל ונסגר לחלוטין, יחסי העבודה מסתיימים מעצמם (האפשרות לביצוע חוזה העבודה סוכלה). במצב כזה קיימים הסדרים שלפיהם הביטוח הלאומי משלם לעובדים חלק מהזכויות המגיעות להם.
יצאתי לחל"ת בגל הראשון, וכרגע המעסיק שלי הודיע לי שאני דווקא חוזר לעבודה לפני החגים. אבל בעקבות הסגר הצפוי במערכת החינוך אין לי פתרון לילד שלי ולא אוכל לחזור לעבודה. מהן זכויותיי? אם הסתיימה תקופת החל"ת שעליה סיכמו המעסיק והעובד, או שהחל"ת לא הייתה מוגבלת בזמן - המעסיק רשאי לדרוש את שובו של העובד לעבודה. אפשר לשוחח עם המעסיק, לבקש את התחשבותו ואף להציע לו הצעות ביניים שיענו על הצורך של המעסיק והעובד כאחד, כגון עבודה מהבית, עבודה אחה"צ וכו'. בסופו של דבר ההחלטה היא של המעסיק, ואם הוא דורש מהעובד לחזור לעבודה יש למלא אחר הדרישה או שניתן להתפטר. אם תקופת החל"ת שהוגדרה טרם הסתיימה, חזרה לעבודה לפני סיומה מותנית בהסכמת העובד. העובד רשאי לעמוד על כך שיחזור לעבודה רק בתום תקופת החל"ת שסיכם עם המעסיק.
פוטרתי לנוכח הסגר המתקרב. יש דרך לתקוף את הפיטורים הללו? זכותו של מעסיק לפטר עובד מטעמים ענייניים ולאחר שימוע. אם העובד סבור שפיטוריו נעשו בניגוד לדין, למשל משיקול זר, תוך אפליה, בהליך לא תקין וכו' - אפשר לפנות בתביעה לביה"ד לעבודה.
אם העובד שייך לאוכלוסייה מוגנת מכוח החוק (למשל נשים בהיריון או 60 ימים לאחר חופשת הלידה, עובד הנמצא במילואים או 30 יום אחריהם וכו'), המעסיק יכול לפטר אותו רק בהתאם לכללים הקבועים בחוק. פיטורים שנעשו שלא בהתאם לכללים, למשל פיטורי עובדת בהיריון ללא קבלת היתר מהממונה על עבודת נשים במשרד העבודה, מנוגדים לדין וניתן לפנות לביה"ד לעבודה בעניין, בין שבבקשה למניעת הפיטורים ובין שבתביעה כספית. בכל מקרה, עובד מפוטר זכאי ממעסיקו לפיצויי פיטורים אם השלים לפחות שנת עבודה אחת, להודעה מוקדמת לפיטורים ולגמר חשבון מצד המעסיק.
3 צפייה בגלריה
עו"ד גדי שילה ועו"ד דפנה שמואלביץ
עו"ד גדי שילה ועו"ד דפנה שמואלביץ
עו"ד גדי שילה ועו"ד דפנה שמואלביץ
(צילום: משרד שרקון, רמי זרנגר)
התשובות בסיוע עו"ד דפנה שמואלביץ, מייסדת משרד רובין-שמואלביץ, עו"ד גדי שילה, ראש מחלקת דיני עבודה במשרד שרקון, בן-עמי, אשר ושות' (CBA), ועו"ד תמר גולן, שותפה ומנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד מ. פירון ושות'.