"אילנה סטוק" היא חנות צבעונית ושמחה עם כל מה שילדים אוהבים, כזו שמעלה חיוך גם על פניהם של מבוגרים רק מלצפות בחלון הראווה שלה. שום דבר בה לא מרמז על הסיפור העצוב שעומד מאחורי הקמתה: אילנה נבעה, שעל שמה נקראת החנות, נהרגה בפיגוע בשרונה ב-2016, ואת העסק פתח בעלה אלון כדי להנציח את זכרה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אלון נבעה היה שוטר מוערך במשך 25 שנה, עד אותו לילה גורלי ביוני לפני ארבע שנים וחצי, כששני מחבלים לבושים בחליפות הגיעו מכפר יטא בדרום הר חברון למתחם שרונה במרכז תל־אביב והחלו לירות לכל עבר. בפיגוע נרצחו ארבעה בני אדם ו־16 נפצעו. אילנה, ששהתה במתחם בזמן הפיגוע, לקתה בהתקף לב ונפטרה. לאחר מאבק משפטי קצר הוכרה משפחתה כנפגעת פעולות איבה.
2 צפייה בגלריה
אלון על רקע החנות עם שמה של אילנה
אלון על רקע החנות עם שמה של אילנה
אלון נבעה על רקע החנות עם שמה של אילנה
(צילום: יובל חן)
אלון נשאר לבד לגדל את ארבע הבנות של אילנה ושלו. הוא החליט לפרוש מהשירות במשטרה ולפתוח יחד עם בת זוגו החדשה, קרן, את החנות על שמה של אשתו.
"זאת הייתה ההנצחה שלי", הוא מספר. "היה לי חשוב שזאת תהיה חנות שמחה עם בלונים ומשחקים וכל מה שעושה טוב, כי אילנה אהבה ילדים מאוד. כשהיא עברה ליד חנות כזאת אין מצב שהיא לא הייתה נכנסת וקונה משהו".
זמן קצר לפני מותה פתחה אילנה בשותפות חנות למשחקים וממתקים "הכל בשקל". "היא כל כך רצתה משהו משלה וזה נגדע מהר. זה דירבן אותי עוד יותר לפתוח מקום כזה", אומר אלון.
החנות נפתחה ברחוב בר-לב בתל אביב והועברה לרחוב יגאל אלון הסואן באוגוסט האחרון, כשמשבר הקורונה כבר היה בעיצומו. תוך שבועות הם כבר נכנסו למעגל הסגרים. "הזמנו המון סחורה שעכשיו עומדת, הצ'קים חוזרים, וכל החלום הזה בעצם מתנפץ. זה כואב במיוחד כי זה לא בגלל ניהול כושל אלא בגלל התקופה וחוסר הסיוע לעסקים קטנים, במיוחד לחדשים".
2 צפייה בגלריה
אלון נבעה עם אילנה ז"ל
אלון נבעה עם אילנה ז"ל
אלון נבעה עם אילנה ז"ל והבנות
(באדיבות המשפחה)
עבור אלון, החנות היא לא רק עסק ומקור פרנסה אלא הנצחה חיה לרעייתו ואם בנותיו. "יכולתי לחיות טוב ובשקט. יש לי פנסיה מהמשטרה ובשל הנסיבות גם קצבה. אבל כל כך חשוב לי להנציח את שמה".
"כשביקשנו מהעירייה להקים אנדרטה בשרונה סורבנו בטענה שזה פוגע בתיירות, ולכן החלטתי לפתוח את החנות", מספר אלון. "מספיק לי שכל מי שנכנס שואל מי זאת אילנה ואני מספר עליה. כשמתקשרים לעסק שומעים ישר את השם אילנה, וגם אני קם כל בוקר לחנות של אילנה. זה משהו שאי אפשר להסביר במילים, אבל מי שחווה אובדן ושכול יכול להזדהות עם זה. מהמקום הזה אני מרגיש שאני לא מסוגל לסגור. לא יכול להוריד את השלט עם השם שלה. מבחינתי זאת עוד פרידה".
תנועת "אם תרצו" מלווה את אלון, שמנסה להצטמצם כמה שאפשר. "מהילדות אני לא מחסיר כלום, אבל מעצמי כן. היה לי סוס שטיפלתי בו והזמן איתו היה תרפיה עבורי. נאלצתי למכור אותו וזה כאב לי מאוד", הוא מספר. "גם לחנות יש רק הוצאות שגדלות ותופחות, אבל זה לא משהו שאני מסוגל לוותר עליו. חשוב לי שאני יכול להנציח אותה ביומיום, לא באזכרות וביום זיכרון. אני רק רוצה שהשם של אילנה ימשיך להתנוסס מעל החנות השמחה הזאת".
בחנות אפשר למצוא צעצועים, מוצרים לחגיגות ימי הולדת, אביזרים לפורים ומוצרי אפייה. להזמנות משלוחים: אלון 050-5074424