זעקת העצמאים: המשק חוזר אט-אט לפעילות, אבל מאות אלפי עצמאים מחפשים את המוצא הכלכלי לעסקיהם שקרסו. לדברי ראשי ארגוני העצמאים, לשכות רואי החשבון ויועצי המס, הפגיעה בעצמאים היא אנושה וחלקם עלולים שלא להתאושש ממנה. "עוד מעט הסיוע לרבים יהיה מיותר, כי לא יישארו להם עסקים, אם הפיצוי לא ייעשה מהר", אומר ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס.
רק 700 מתוך 60 אלף עצמאים שביקשו הלוואות מהקרן בת שמונה מיליארד השקלים קיבלו עד כה אישור להלוואות בסכום כולל זניח של 150 מיליון שקל. התוכנית השנייה שגובשה ושיפרה עד מאוד את הפיצוי לעסקים טרם הגיעה עד הבוקר לאישור הכנסת. התוכנית השלישית עדיין מצויה בדיונים במשרד האוצר ותצא לפועל רק בסיום המשבר.
2 צפייה בגלריה
שוק הכרמל, תל אביב
שוק הכרמל, תל אביב
שוק הכרמל, תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
ynet עושה סדר בעזרה שהובטחה ושצפויה להינתן לעצמאים, בסיועם של נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, וחברת הוועד המרכזי בלשכת רו"ח, רעיה קידר.
מה הובטח לעצמאים?
משרד האוצר יצא עם תוכנית של 80 מיליארד שקל שתוקצה למספר תחומים, מתוכם הובטחו כתשעה מיליארד שקל, פיצוי ישיר למגזר העסקי.
מה בוצע עד כה?
בפועל, לאחר יותר מחודש וחצי בתוך המשבר - הוענק למגזר העסקי פיצוי ישיר בסך של פחות ממיליארד שקל, בפעימה הראשונה של המענק, שכללה מספר מצומצם בלבד של 150 אלף מתוך 600 אלף עצמאים, שקיבלו בין 2,000 ל-6,000 שקל בלבד, כאשר הממוצע היה קרוב ל-4,000 שקל.
נטען שבעלי העסקים קיבלו מענק של 6,000 שקל, אבל אני לא קיבלתי. מדוע?
לא כל בעלי העסקים קיבלו את המענק, ורובם לא קיבלו 6,000 שקל, אלא פחות. כל העסקים שמאוגדים כחברה בע"מ לא קיבלו את כספי המענק. שכירים בעלי שליטה לא היו זכאים למענק בפעימה הראשונה. כל מי שהרוויח פחות מ-24 אלף שקל והכנסותיו מכל מקורות ההכנסה, לרבות הכנסות פטורות, היו מעל 240 אלף שקל בשנה, או יחד עם בן/בת הזוג מעל 340 אלף שקל בשנה - לא היה זכאי למענק.
אני עצמאי ולא הייתי זכאי בפעימה הראשונה. האם יש סיכוי שאקבל בפעימה השנייה?
הפעימה השנייה תכלול מספר גדול יותר של עצמאים שכן התקרות הורחבו. יקבלו את המענק כל מי שהכנסתו מכל המקורות היא עד מיליון שקל וללא תלות בהכנסת בן הזוג. הפיצוי יהיה 70% מההכנסה מעסק אך לא יותר מ-10,500 שקל. כמו כן יהיה גם מנגנון הפחתה לבעלי הכנסות גבוהות, פחות מתקרת המיליון. כמו כן נדרשת ירידה במחזור ההכנסות של 25% לפחות בחודשים מרץ-יוני 2020 לעומת אותה תקופה ב-2019.
אני בעל שליטה בחברה וטרם פוציתי, האם מתוכנן פיצוי בפעימה השנייה?
בעלי השליטה יפוצו בפעימה השנייה. הפיצוי יהיה בגובה כ-70% מהשכר ועד תקרה של 10,500 שקל פיצוי. יהיו תנאי סף לזכאות בדומה לתנאים של העצמאים. הסעיף הזה טרם סוכם סופית באוצר.
קיבלתי פיצוי בפעימה הראשונה. האם אני זכאי לפיצוי בפעימה השנייה?
אין קשר בין הפעימות. מי שקיבל פיצוי בפעימה הראשונה יוכל להגיש בקשה לפעימה השנייה.
האם יפוצו חברות ועסקים בגין הפסדים המבוססים על אובדן מחזורים?
בפעימה הנוכחית לא מתוכנן פיצוי לעסקים על הפסדיהם עקב ירידה במחזורים. את הפיצוי הזה מתכנן האוצר להשיק רק בסיום המשבר.
אני עצמאי ולא הייתי זכאי לקבל את כספי הפעימה הראשונה. האם בתנאים החדשים אני יכול לדרוש את כספי הפעימה הראשונה?
תנאי הפעימה השנייה תקפים רק לפעימה זו ואינם משנים רטרואקטיבית את תנאי הפעימה הראשונה.
אני בעל חברה, שכיר בעל שליטה. איך אקבל את כספי המענק של הפעימה השנייה?
מסתמן שרשות המסים תשתמש בנתוני המוסד לביטוח לאומי, באשר לבעלי השליטה המדווחים על משכורתם בסיווג בעל שליטה. עליך לבדוק כיצד הינך מדווח לביטוח הלאומי ואם אינך מסווג כבעל שליטה לפנות אליהם ולשנות סטטוס, שגם יזכה אותך במענק וגם יזכה אותך בהחזר דמי ביטוח לאומי.
פתחתי את העסק שלי בנובמבר 2019. אהיה זכאי למענק?
לא. רק מי שפתח עד ל-1 באוקטובר האחרון זכאי למענק.
איך ניתן לקבל את המענק ממשרד האוצר?
תהליך פשוט יחסית. כניסה לאזור האישי באתר רשות המסים באינטרנט, רישום לאתר וקבלת סיסמה. לאחר מכן כניסה למודול הקורונה באזור האישי, מענה על מספר שאלות בסיסיות.
אני פיזיותרפיסטית, המרוויחה 18 אלף שקל בחודש, בעלי מרוויח 16 אלף שקל בחודש. נכנסתי שוב לאתר ונרשמתי לקבלת המענק וקיבלתי שוב תשובה שאני לא זכאית. פורסם כי בוטלה תקרת התא המשפחתי, מה הסיבה לכך?
השינוי מתייחס לפעימה שנייה בלבד, אשר טרם עברה חקיקה. אין שינוי בתנאי הזכאות של הפעימה הראשונה.
מחזור הפעילות שלי הוא 350 אלף שקל לשנה, פניתי בבקשה לקבלת הלוואה מהקרן בערבות המדינה. קיבלתי תשובה שאוכל להגיש עד סכום של 56 אלף שקל בלבד, מדוע?
לאחר פתיחת הקרן להגשת בקשות, הוחלט על תקרת הלוואה בגובה של 16% בלבד! עסקים שהגישו הלוואה בסכומים גבוהים יותר נדרשו לסגור את הבקשה, ולהגיש בקשה מחודשת באמצעות הקישור באתר הקרן לעסקים.
בבעלותי חנות נעליים בקניון, נאלצתי לסגור בגלל המצב, ולמרות זאת אני מחויב בארנונה עסקית בגובה מלא. מדוע אינני זכאי לפטור?
טרם עברה החקיקה בקשר לפטור מארנונה עסקית. קיימת טיוטה של הנחת ארנונה בגובה של 25% לשנת 2020. מומלץ בשלב זה לפנות לעירייה.
פתחתי את העסק שלי בתחום הייעוץ השיווקי במאי 2019 ונמצאתי לא זכאית לקבלת המענק, מדוע?
כדי לקבל את המענק של הפעימה הראשונה, הינך נדרשת להגיש את דוח המס לשנת 2019. ניתן להגיש עד יוני 2020 את הדוח ולפנות בבקשה לקבלת המענק.
ואיך אקבל הלוואה בערבות המדינה?
ההליך מסורבל, דורש העברת מסמכים ונתונים רבים לבנקים, לרבות תוכניות עסקיות. לכל בנק דרישות שונות, ללא אחידות ביניהם.
ומה עם דחייה בתשלומים לרשויות?
מע"מ ינואר-פברואר נדחה מ-19 במרץ ל-27 באפריל לעסקים קטנים בלבד. מקדמות מס הכנסה, תשלומי ניכויים (מס הכנסה וביטוח לאומי) לא נדחו כלל. מע"מ פברואר למדווחים חד-חודשי - ניתנה דחייה של מספר ימים בלבד. תשלומים לרשויות בגין חודש מרץ - אין דחייה בתשלומים לרשויות בגין חודש מרץ, למעט ביטוח לאומי לעצמאי, שנדחה לחודש מאי. לשכת רואי החשבון קיבלה החלטה לפנות לבג"ץ בבקשה לדחייה של תשלומי מע"מ ומקדמות מס הכנסה.