לאחר 52 שנה ולמרות התנגדויות התושבים - אושרה סופית הקמת מלון ברחוב היקר בישראל. מדובר בתוכנית של חברת הכשרת הישוב לבניית מלון בן 144 חדרים בשטח של 19,200 מ"ר ברחוב גלי תכלת בקרבת הים בהרצליה פיתוח. זאת לאחר שבית המשפט המחוזי בתל אביב דחה אתמול (ד') עתירה מנהלית שהגישו תושבי האזור בפברואר השנה על החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה לדחות התנגדויות שהוגשו לתוכנית.
החברה, בראשות עופר נמרודי, דיווחה הבוקר (ה') לבורסה לניירות ערך כי מדובר באישור סופי לתב"ע (תוכנית בניין העיר) על הקרקע בפאת ים, המשתרעת של שטח של כ-11 דונם ונמצאת בבעלותה (67%) ובבעלות בעלי קרקעות פרטיים. הקרקע ממוקמת צפונית למלון השרון ומערבית לכיכר דה שליט, וחלה עליה תוכנית בנייה משנת 1968 להקמת מלון פאת ים, שטרם מומשה עד היום.
2 צפייה בגלריה
 המלון בהרצליה פיתוח
 המלון בהרצליה פיתוח
הדמיית המלון ברחוב גלי תכלת בהרצליה פיתוח. הרחוב היקר בישראל
(הדמיה: אדריכל אורי זרובבל)

השכנים ביקשו לשנות את ייעוד הקרקע לשטח ציבורי פתוח

בתחילת השנה הגישו מספר משפחות, המתגוררות ברחובות הסמוכים למיקום המיועד של המלון, עתירה מנהלית לבית המשפט נגד החברה, הוועדה בראשות דניאלה פוסק, וכן נגד הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, הולנת"ע (הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים) והולחו"ף (הוועדה לשמירה על הסביבה החופית). במסגרת העתירה דרשו לבטל את ההחלטה המקורית להקמת המלון, וביקשו לשנות את ייעוד הקרקע לשטח ציבורי פתוח.
בעתירה נטען כי התוכנית שחלה על הקרקע בוטלה עם אישורה של תמ"א 13 (תוכנית המתאר הארצית לחופי הים) בשנת 1983 וכן שבניית מלון על קרקע שמשמשת שטח פתוח בדרך לים והפיכתה לשטח פרטי אינה סבירה. השכנים אף טענו כי אם התוכנית תאושר, הם ייפגעו קשות מאחר שהם מתגוררים בסמוך לקרקע, וחלקם אף גובלים בה (בין היתר קיר משותף עם מקרקעי התוכנית ועם הירידה המתוכננת לחניון המלון).
תמ"א 13 וחוק החופים לא ביטלו את זכויות הבנייה הקיימות בשטח, אך חייבו להתאים את התוכנית להוראות החדשות ולקבל אישור מהולחו"ף. לפיכך אושרה לבסוף תוכנית שמאפשרת להקים מלון רק בחלק המזרחי של הקרקע, במרחק של יותר מ-100 מטר מהים. אף שהוועדה דחתה את התנגדויות השכנים, היא קיבלה את חלקן, ובין היתר הוסיפה תנאי האוסר קיום אירועים פרטיים בחלק הפתוח של הקרקע בבעלות פרטית. כמו כן, אישרה להקים בריכה על הגג בלבד והקמת שטחי מסחר לאורך החזית הדרומית היורדת לחוף ובקומת הכניסה בחלק הדרום-מזרחי של המבנה בלבד.
2 צפייה בגלריה
שטח התוכנית של המלון בהרצליה
שטח התוכנית של המלון בהרצליה
שטח התוכנית של המלון בהרצליה
(צילום: אוראל כהן)
עו"ד תמר מגדל, מנהלת מחלקת תכנון ובנייה במשרד עוה"ד מיתר שייצגה את השכנים, הסבירה בשיחה עם ynet כי "מדובר בתוכנית שמאפשרת בנייה של מלון שנמצא בקו ראשון לים. הגשנו את העתירה כי חשבנו שאי אפשר היה לאשר את התוכנית כפי שהיא, שכן תמ"א 13 ייעדה את החלק המערבי של הקרקע לחוף רחצה, והתוכנית ביקשה להפוך אותה לשטח פרטי. במסגרת העתירה ציינו כי שלשיטתנו, אי אפשר להשאיר שטח שמוגדר כחוף רחצה כקניין פרטי ועליו להיות באחריות הרשות המקומית".
לדבריה, "בנוסף, החלק המזרחי אמור היה להיות לפי תמ"א 13 שטח ציבורי פתוח ולכן התוכנית לא עמדה הוראות התמ"א. אלא שלאחר שהוגשה העתירה בוטלה תמ"א 13 והוסרה תמ"א 1, מה שאפשר להכשיר את התוכנית. לאחר שני דיונים בבית המשפט הומלץ לנו למשוך את העתירה ולא חויבנו בהוצאות משום שהשינוי בתוכניות אירע לאחר הגשת העתירה.