חברת מקורות הנחתה היום (רביעי) על איסור כניסתם של קבלנים ספקים ואורחים למתקני החברה מבלי שהתחסנו נגד נגיף הקורונה. בכך, חברת מקורות הפכה לחברה הממשלתית הראשונה שנוקטת הגבלות ואיסורים על באיה על רקע החלטתם אם להתחסן באופן שנוי במחלוקת וכשלא ברור מה מקור הסמכות החוקי שלה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במכתב שהפנה דני סופר, המשנה למנכ"ל החברה, נטען כי החברה הכריזה על היותה "חברה ירוקה". ולכן, החל ממחר "לא תורשה כניסה לאתרי חברת מקורות בכל הארץ ובכל תחומי הפעילות לכל גורם חוץ אשר מעוניין לקיים קשר מסחרי או עסקי ולא יציגו מסמך רשמי המעיד כי ביצעו חיסון ראשון או שני". במכתב נדרש ממי שלא יכול לבצע חיסון מסיבה רפואית להציג אישור רופא, והובהר עוד כי "החל מתאריך 11.3.21 לא תתאפשר כניסה למי שלא ביצעו חיסון שני".
2 צפייה בגלריה
חברת מקורות
חברת מקורות
חברת מקורות
(צילום: חץ הצפון)
כאמור, מקורות היא החברה הממשלתית הראשונה שנוקטת בהגבלות בכניסה לאתריה, לאחר שעשו כן גם גופים פרטיים כמו "ביג", "הראל" ומספר מרכזי קניות, כשנכון לעכשיו אין לכך מקור סמכות שנקבע בחוק וכשמבצע החיסונים עוד נמצא בעיצומו.
גורם בכיר בענף הבנייה הביע חשש כי משמעות ההודעה היא קבלת החברה על עצמה אחריות לכלל האיחורים בהשלמת הפרויקטים באופן שלא יאפשר לה לתבוע את הספקים השונים, שלא יכולים להכנס לאתריה כאמור, על פי הנוהל החדש.
בתגובתה, הודיעה חברת מקורות כי העובדים הלא מחוסנים נדרשו לעבוד מביתם. למקרה דומה התייחס עו"ד מתן גוטמן, הפרשן המשפטי של אולפן ynet, בשבוע האחרון ואמר "אם העובד יכול להמשיך לבצע עבודתו מהבית ותנאי העסקתו נשמרים לחלוטין, והוא אינו נפגע ביכולתו לבצע את עבודתו כראוי, אזי ייתכן ויוכר שזו החלטה סבירה של המעביד.
"ואולם", הדגיש גוטמן, "המעביד צריך להצדיק החלטה זו אם היא תימשך לאורך זמן. למשל, אם עוד חודש-חודשיים רוב מוחלט של העובדים במקום העבודה יהיו מחוסנים אז צריך לנמק את ההצדקה הבריאותית למנוע מעובד אחד שאינו מחוסן לשהות ליד עובדים שרובם המוחלט מחוסן. יש צורך בהצדק סביר ובתכלית ראויה למדינות כזו לאורך זמן".
2 צפייה בגלריה
קניון פתח תקווה פתח בניגוד להנחיות. שוטרים מחלקים קנסות
קניון פתח תקווה פתח בניגוד להנחיות. שוטרים מחלקים קנסות
חשופים לתביעה? קניון פתח תקווה פתח בניגוד להנחיות למחוסנים בלבד. שוטרים מחלקים קנסות
(צילום: יאיר שגיא)
גוטמן הבהיר: "כיום אין שום הסדר חוקי שיכול לאפשר למעביד לכפות על עובד להתחסן. יתרה מכך, יש פסיקה של בית הדין לעבודה שאתה לא יכול לחייב עובד לתת אפילו טביעת אצבע בשעון הביומטרי בלי שיש הסמכה בחוק. זה החוק במדינת ישראל כיום, כמובן שאפשר גם לשנות אותו בחקיקה".
לדבריו, גם גופים שהחליטו לפתוח את שעריהם למחוסנים בלבד חשופים לתביעה כפי שנהגו בקניונים. "אין להם שום סמכות בחוק לעשות זאת. הקניון לא יכול להחליט על דעת עצמו 'אתה נכנס ואתה לא', זה יכול להוביל ישר לתובענה ייצוגית, מה שנקרא 'כסף קל'. מי שצריך לפתור את הבעיה הזו זה משרד הבריאות, הממשלה והכנסת".
מחברת מקורות נמסר בתגובה: "מקורות גאה בכך שרמת התחלואה בחברה הינה מהנמוכות מקרב החברות העסקיות בישראל והיקף המתחסנים הינו מהגבוהים. שמירה על שיגרת עבודה במפעל המספק מוצר כה חיוני, מחייבת הקפדה על סגירת מתחמי העבודה בפני כל אפשרות להדבקה וזאת כאמור, כדי להבטיח אספקת מים סדירה. מדינת ישראל נמצאת במצב חירום ולכן על מנת להביא לסיום המגיפה ולהבטיח את החזרה לשיגרת החיים והעבודה - חובה על כולנו לגלות אחריות לאומית".