משרד האוצר לא מתכוון לחזור לשיטת המענקים לעסקים ולאזרחים, גם אם יוחמרו עוד ההגבלות במשק ויוחלט על צעדים דרמטיים נוספים שיגרמו נזק כספי לחלק מהציבור.
גורמים בכירים במשרד האוצר ציינו הערב (ראשון) בשיחה עם ynet, כי "שיטת המענקים לא קיימת יותר. הדבר היחיד שיש לשקול הוא סיוע מאד ממוקד לענף או לגורם מסוים שעלול להינזק קשות, וגם אז מדובר בצעדים הכרחיים שלא יהיו דרמטיים ולזמן מוגבל מאוד".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

2 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
ישיבת הממשלה
(צילום: מארק ישראל סלם)
ראש הממשלה, נפתלי בנט, הורה בישיבת הממשלה שנערכה היום לבחון אפשרות להורדת היקף העבודה הפיזית במשרדי הממשלה ל-50%, ולהעביר את שאר העובדים לעבודה מהבית.
במסיבת עיתונאים שנערכה הערב אמר: "בזמן הקרוב נפרסם הנחיות ובינתיים אני מבקש להפעיל שכל ישר. שמרו על ריחוק חברתי ומסכות. בעלי עסקים - כל מי שיכול לאפשר לעובדים שלו לעבוד מהבית - כבר מחר. גם אנחנו במגזר הציבורי נעבור למתכונת מצומצמת שתעבור לעבודה מהבית".
אם הההחלטה תאושר, היא צפויה לפגוע רק מעט בעובדים, שלא יבצעו חלק מהשעות הנוספות ולא יקבלו תשלומי אש"ל שמגיעים להם בימים שהם מתייצבים במקום עבודתם.
יחד עם זאת, היעדרם של עובדים ממקומות העבודה גורמת גם היא לנזקים מסוימים, אם כי עקיפים ומעטים יחסית, כמו היעדרם ממסעדות ומבתי קפה וחנויות במתחמי הממשלה, ביצוע פחות נסיעות במוניות, למשל, ומניסיון העבר, צמצום הוצאות בקניות בדרכם מהעבודה הביתה.

"העסקים שיפרו מאוד את מצבם"

במשרדי ראש הממשלה והאוצר לא סבורים בשלב הזה שישראל תגיע לסגר, כפי שנעשה בחלק ממדינות אירופה בימים האחרונים, אלא אם מצב ההדבקה בזן החדש אומיקרון יחמיר מאוד. וגם אז, כאמור לא תחזור עוד שיטת המענקים לכולם. "כאשר החנויות והעסקים הרוויחו הרבה יותר, לפי כל הנתונים של המשק בחודשים האחרונים, העסקים שיפרו מאוד את מצבם. גם אם יקרה לזמן מה מצב הפוך, זה לא יחייב חזרה לשיטת המענקים, אלא במקרים חמורים במיוחד".
2 צפייה בגלריה
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
"החנויות והעסקים הרוויחו יותר"
(צילום: מוטי קמחי)
הנזק העיקרי שצפוי עתה במשק ייגרם עם ההחלטה להכריז על עוד ועוד מדינות אדומות ולגרום לסגירת עשרות קווי תעופה, עם נזק מסוים נוסף לתיירות, שכן במקרה כזה גם ישראלים החיים בחו"ל לא יוכלו להגיע לארץ. השנה הגיעו לישראל כ-370 אלף אזרחים שאינם מתגוררים בישראל וזאת הייתה למעשה כמעט התיירות היחידה שהייתה בארץ, פרט לתיירות הפנים. שהתרחבה מאוד בתקופת משבר הקורונה.
באוצר הוחלט כבר, כפי שפורסם לראשונה בynet, לגבש חבילת סיוע מוגבלת, בכ-100 מיליון דולר, לתחומי התיירות והתעופה. עם זאת ציין גורם בכיר בתשובה לשאלת ynet כי "היה עד כה דיון ראשוני בלבד בנושא הסיוע הזה ויהיו עוד דיונים".
עם זאת ציינו היום גורמים בענף התיירות, כי נוכח ההוראות המחמירות החדשות, אודות סגירה כמעט הרמטית של המדינה בתחום התעופה בימים הקרובים, קיימת סכנה של קריסת חברות בתחומי התעופה והתיירות והסיוע חייב להינתן כעת בדחיפות.
בנט אמר היום לשרים שהתנגדו להגבלות חדשות כי "אסור לקחת סיכונים. האומיקרון מידבק מאוד, קצב הכפלה של יומיים עד ארבעה, ואם יתגלה בעוד שבועיים שהוא מסוכן - אז נהיה בבעיה גדולה".
ח"כ נעמה לזימי (העבודה), חברת ועדת הכספים, אמרה כי "הקורונה היא משבר כלכלי לא פחות מבריאותי". על רקע הכוונה לאשר הגבלות קורונה נוספות, "אי אפשר לגזור חידלון כלכלי על אזרחים בלי לשפות אותם כלכלית. על כל מגבלה שתטיל הממשלה להיות מגובה ביכולת שיפוי. מדובר על סכנת קריסה לענפים שלמים. כדי לצלוח את משבר הקורונה אסור להסיר אחריות ולנסות להפריד בין בריאות הציבור לבין מצבם הכלכלי של האזרחים. על האוצר לעשות היערכות תקציבית ועכשיו. לא בדיעבד, לא זוחל ולא לשחרר כסף בפירורים, רק אחרי מחאה של מי שנגזר עליהם חידלון כלכלי".
לדברי עו"ד רועי כהן, נשיא להב, "הפעם שלא כמו בגל הרביעי נעמוד על הרגליים האחוריות לקבלת פיצוי על ההגבלות. תם עידן ניצול העצמאים ובעלי העסקים, הציבור הזה אינו בן ערובה של ממשלה שמבקשת לחנך את אזרחי ישראל להתחסן על חשבונם ומונעת את קבלת הפיצויים עבור ציבור העצמאים שנפגע בכל גל קורונה מחדש. כמו כל המדינות הנאורות בעולם גם בישראל חייבים להפנים שהעצמאים ובעלי העסקים מייצרים מקורות פרנסה לציבור השכירים בכל הענפים ואם לא יהיה פיצוי גל פיטורים גדול מתקרב".
פורסם לראשונה: 19:23, 19.12.21