בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר היום (ד') בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת המוניות גט (Gett) בשם כל נהגיה בעניין התמורה לנהג מנסיעה עסקית או נסיעת משלוחים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי התביעה, גט סיכמה עם בתי עסק מחיר גבוה יותר עבור נסיעות מזה שהוצג ביישומון בפני הנהג, אשר קיבל בפועל פחות כסף עבור הנסיעה ממה שהיה אמור לקבל עבור המחיר המלא שנקבע בין גט לבית העסק.
2 צפייה בגלריה
מונית של גט
מונית של גט
מונית של גט
(צילום: סטודיו Gett)
מגיש הבקשה לאישור בית המשפט, הנהג אור שרון, טען כי גט מציעה לנהגים ארבעה מסלולי תשלום דמי מנוי, כאשר ההבדל בין המסלולים הוא שיעור העמלה שגובה החברה מכל נסיעה. לפי ההסכם, גט הצהירה שהיא תנכה עמלה של בין 10% ל-15% מסך עלות הנסיעה כפי ששולמה בפועל על ידי הנוסע, אולם המחיר שהנוסע העסקי משלם לחברה אינו גלוי בפני הנהג וגט מסכמת עם בית העסק את המחיר.
מהתביעה עולה כי גט סיכמה עם בתי עסק קבלת תמורה גבוהה יותר עבור הנסיעה מזו שהוצגה ביישומון בפני הנהג ובכך הנהג קיבל תשלום נמוך יותר מזה שהיה אמור לקבל לפי מחיר הנסיעה של הנסיעה. זאת, כאשר לתובע היה מסלול הסכם מיוחד בו הוא שילם לגט מנוי חודשי יקר מאוד ובתמורה היה אמור לקבל את המלוא התמורה עבורה הנסיעה ללא אחוזים.
במהלך הדיון בבקשה התברר כי בגט מתקיימות כ-100 אלף נסיעות עסקיות בחודש ולפי אחת ההערכות, הפער בין התמורה האמיתית לזו המוצגת בפני הנהגים נעה בין 10 ל-20 שקל לנסיעה.
בהחלטת בית המשפט נכתב כי "כאשר נמנעה החברה מהעברה למבקש של מלוא התמורה ששילמו לה הלקוחות העסקיים, לכאורה, היא הפרה את ההסכם והקימה למבקש עילת תביעה נגדה בגין הפרתו".
עוד נקבע כי החברה לא הוכיחה שהיא מיידעת את הנהגים בדבר הדרך שבה היא קובעת את התמורה לנסיעות עסקיות ולא מחדדת בפני הנהגים שהסכום אשר משולם לה אינו הסכום שיקבלו.
בתוך כך, השופטת ששונה אלמגור קבעה שהיא מאשרת לדון בתביעה כתביעה ייצוגית וכי היא מקבלת את הטענה שגט הפרה לכאורה את ההסכם עם הנהגים והיא נמנעה מלשלם לתובע את המלוא התמורה על נסיעות עסקיות ועל משלוחים ולכן כמה לו עילת תביעה.
"המשיבה במעשיה ומחדליה התרשלה לכאורה כלפי ציבור הנהגים ועל כן קיימת אפשרות סבירה שתחוייב בעילת רשלנות. כלל התנאים לאישור התביעה כייצוגית מתקיימים. המבקש אוחז בעילת תביעה אישית", קבעה השופטת אלמגור.
הקבוצה התובעת כוללת את כל נהגי המוניות שהתקשרו עם החברה בהסכם החל משנת 2013 ושגט לא שילמה להם עבור עלות השירות המלא ששילם לה הלקוח בנסיעה עסקית או בשירות המשלוחים.
2 צפייה בגלריה
עורכי הדין שחר סקברר (מימין) ונמרוד גרון
עורכי הדין שחר סקברר (מימין) ונמרוד גרון
עורכי הדין שחר סקברר (מימין) ונמרוד גרון
(צילום: גדי אהד)
עורכי הדין שחר סקברר ונמרוד גרון שהגישו את התובענה הייצוגית כנגד גט וצפויים לקבל מהחברה תשלום הוצאות בגובה 88 אלף שקל (על פי הוראת בית המשפט), מסרו כי "אנו שמחים על ההחלטה ומקווים שכפי שגט תיקנה את דרכיה בעקבות הגשת התובענה (ושינתה את מסלולי התגמולים), היא גם תשכיל להשיב כעת לנהגים את הכספים ששולמו להם בחסר".