ברקע פיטוריו ממשרות השר ברקע החלטת בג"ץ, שר הפנים והבריאות אריה דרעי פנה הערב (ב') לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ', בבקשה להסדיר בדחיפות פטור ממע"מ על תשלומי העובדים הסיעודיים מהפיליפינים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
זאת, לאחר שממשלת הפיליפינים החליטה החל מאמצע חודש אוקטובר, לעצור הגעת עובדי סיעוד לארץ במסגרת ההסכם הבילטראלי בין המדינות, בשל הדרישה הישראלית שעוגנה בתקנות לגבות מכל עובד סיעוד שנשלח לארץ סכום של 5,800 שקל בשלושה תשלומים.
1 צפייה בגלריה
חולה סיעודי
חולה סיעודי
חולה סיעודי
(צילום: Shutterstock)
כיום, ישנם בישראל כ-60 אלף עובדי סיעוד זרים המסייעים לקשישים ובעלי מוגבלויות, מתוכם כ-21 אלף הם מהפיליפינים, הנחשבים לעובדים בעלי רמת הכשרה גבוהה.
לפני יותר משנה החל יישום ההסכם הבילאטרלי עם ממשלת הפיליפינים להעסקת עובדים זרים בענף הסיעוד תחת פיקוח וליווי של רשות האוכלוסין וההגירה.
לפני מספר חודשים, פורסמו התקנות החדשות שקידמה שרת הכלכלה דאז, לעניין גביית תשלומים מהעובדים הזרים עבור סל שירותים ללשכות הפרטיות העוסקות בעובדים זרים. בעקבות התקנות, סך התשלומים עמד על 5,800 שקל. הסוגיה יצרה משבר עם ממשלת הפיליפינים, אשר בעקבותיו הופסקה הגעת העובדים לישראל. עם עליית המדד בתחילת שנת 2023, הסכום אף עמד על 6,100 שקל.
כאמור, במטרה להתגבר על המשבר פנה השר דרעי לשר האוצר סמוטריץ' בבקשה לקדם פטור ממע"מ על תשלומים אלה, על מנת להוריד את סכום העמלה המותרת. יצוין כי אין בפתרון זה משום פגיעה בהכנסות המדינה, שכן מדובר בגבייה חדשה שלא היתה קיימת עד כה.
עם אישור הפטור, הסכום יעמוד על 5,220 שקל, בתקווה שצעד חשוב זה יביא לפתרון המשבר, ישיב את ההסדר למסלול, וימנע פגיעה במטופלים סיעודיים, שמהווים אוכלוסייה הזקוקה לסיוע.