המאבק של ארגון העובדים בחברת התעופה דלתא הצליח, ובגדול: טייסי החברה קיבלו הצעה נדיבה מאוד, שכוללת תוספת שכר מצטברת של 34% במשך שלוש שנים במסגרת חוזה חדש. אם הטייסים אכן יקבלו את ההצעה היא צפויה להוות אמת מידה למשא ומתן על חוזים דומים ביריבות הגדולות שלה בארצות הברית - יונייטד איירליינס ואמריקן איירליינס.
בנוסף, הטייסים יקבלו מענק שווה ערך ל-22% מרווחי החברה בין השנים 2020 ל-2022. סעיפים מעניינים נוספים בעסקה החדשה: 10 שבועות של חופשת לידה בתשלום, שבועיים של חופשת הורות בתשלום ודמי ביטוח ובריאות מופחתים. החברה הבטיחה גם לארגון העובדים כי שכר הטייסים שלה יהיה גבוה מזה של יונייטד ואמריקן לפחות ב-1%. לטענת העובדים, העסקה מייצגת בתוכה גידול של 7.2 מיליארד דולר בשכר הטייסים של החברה בארבע השנים הבאות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
מטוס של חברת דלתא איירליינס
מטוס של חברת דלתא איירליינס
מטוס של חברת דלתא
(צילום: shutterstock)
טייסי דלתא עובדים ללא חוזה עבודה מסודר כבר כמעט שלוש שנים, לאחר שהחוזה הקודם הסתיים בדצמבר 2019. הדבר גרם לתסכול רב אצל הטייסים, שהצביעו ברוב מכריע באוקטובר האחרון לאשר שביתה במידה שהמשא ומתן עם ההנהלה לא יניב מבחינתם פירות.
העלאת השכר צפויה להגדיל עוד יותר על העלויות על חברת התעופה, כאשר במקביל קיים חשש בנוגע להוצאות הצרכנים בעקבות האינפלציה. למרות שמכירת כרטיסי הטיסה בעלייה אחרי היציאה ממגפת הקורונה, המשקיעים חוששים שהביקוש עלול לרדת לאור האינפלציה, מה שמקשה על תעשיית התעופה, שעמוסה בחובות מתקופת הקורונה, לתקן את המאזנים שלה מכיוון שמחירי המניות לא עולים. החשש הוא שהחברות יאלצו ללוות עוד כסף כדי לממן את הפעילות שלהן.
יחד עם זאת, העובדה שיש ביקוש גדול לטיסות גרמה לכוח המיקוח של הטייסים להיות משמעותי הרבה יותר מאחר שהחברות חייבות אותם בכדי להגדיל את היצע הטיסות. הטייסים מבחינתם טוענים כי לאור ה"חזרה לחיים" של ענף התעופה, החברות יכולות להציע להם שכר גבוה יותר בכדי שהם יוכלו להתמודד עם יוקר המחיה.
2 צפייה בגלריה
מטוס בואינג 787-9 של אמריקן איירליינס
מטוס בואינג 787-9 של אמריקן איירליינס
אמריקן איירליינס. גם טייסיה מאיימים בשביתה
(צילום: shutterstock)
עד כה, חברות התעופה הסתכמו על הביקושים הגבוהים לטיסות בכך שדרשו מהלקוחות מחירים יקרים על הטיסות. כל גידול בעלויות השכר של העובדים שלהן צפוי להתגלגל ללקוחות באמצעות התייקרות עוד יותר של מחירי הכרטיסים.

תופעה עולמית

טייסי דלתא הם לא היחידים שמחו על מצבם, אלא מדובר בתעופה בכלל תעשיית התעופה בארה"ב בפרט, ובעולם בכלל. ביום חמישי האחרון מאות טייסי יונייטד איירליינס התאספו מחוץ לשדה התעופה בשיקגו והפגינו בדרישה לקבל חוזה חדש. בחודש שעבר הם דחו את הצעת ההנהלה שכללה תוספת שכר מצטברת של 14.5%, שיפור השכר על שעות נוספות והשתלמויות שונות. הטייסים של אמריקן איירליינס דחו גם כן הצעת שכר מטעם הנהלת החברה מטקסס לתוספת של 19%.
בחודש ספטמבר האחרון מאות טיסות של חברת לופטהנזה הגרמנית בוטלו, כולל לישראל, בעקבות שביתת טייסי החברה. איגוד הטייסים הגרמני דרש העלאת שכר רטרואקטיבית של 5.5% לצוותי האוויר של החברה מה-1 ביולי 2022, וכן העלאת שכר נוספת של 8.2% בשנת 2023 בתגובה לאינפלציה. מנגד, לופטהנזה הציעה העלאת שכר של 500 אירו מה-1 בספטמבר 2022, ו-400 אירו נוספים מה-1 באפריל 2023, כך לפי הודעת החברה.
בלופטהנזה הוציאו הודעה לתקשורת, ואמרו כי הם "לא מבינים מדוע הטייסים החליטו לשבות אחרי שקיבלו הצעה טובה מאוד עם לא מעט הטבות סוציאליות". לופטהנזה טוענת כי כניעה לדרישות הטייסים תגדיל את עלויות השכר שלה ביותר מ-40%. מדובר בתוספת 900 מיליון אירו בשנתיים הקרובות.
זו לא הפעם הראשונה השנה שלופטהנזה נאלצת לעצור את הפעילות שלה בעקבות מחאת עובדים. בסוף יולי אנשי צוות הקרקע שלה החליטו גם כן לשבות בנמלים בפרנקפורט ומינכן בדרישה לתנאים טובים יותר, מה שהוביל לביטול של יותר מ-1,000 טיסות.