תביעה נגד יוניליוור בארה"ב בגלל כניעתה ל-BDS: הבעלים והמנכ"ל של המפעל הישראלי של בן אנד ג'ריס, אבי זינגר, הגיש היום (ה') בארה"ב תביעה בשמו לבית המשפט הפדרלי בניו ג'רזי נגד יונילוור העולמית, בטענה כי דרישת החברה שלא למכור את מוצרי החברה בחלקים מירושלים וביהודה ושומרון, מנוגדת לחוק הישראלי והאמריקני. התביעה הוגשה בניו ג'רזי כיוון שמטה החברה (האירופית במקור) ממוקם שם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לטענתו, הדרישה מנוגדת לחוק החרם הישראלי: להלן - חוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם וכן לחוק איסור אפליה. כמו כן, הוא טוען שדרישת יוניליוור מהווה עבירה על חוקים פדרלים בארה"ב האוסרים על חרם נגד ישראל. בין היתר, חוק רפורמת בקרת היצוא האמריקנית האוסר על חברות לסרב לעשות עסקים מסיבות הקשורות לחרם, הפרת דרישות הדיווח של תקנות המס האמריקני לפעילויות הקשורות לחרם וכן חוקים התקפים ב-33 מדינות בארה"ב האוסרים חרם עסקי על ישראל.
1 צפייה בגלריה
אבי זינגר, מנכ"ל בן אנד ג'ריס ישראל
אבי זינגר, מנכ"ל בן אנד ג'ריס ישראל
אבי זינגר, מנכ"ל בן אנד ג'ריס ישראל
(צילום: מורג ביטון)
זינגר מבקש שבית המשפט יכיר בסיום החוזה של יוניליוור מולו כצעד לא חוקי ולהוציא נגד החברה צעד מניעה כדי לאפשר את המשך הפעילות של החברה בכל שטחי ישראל ויהודה ושומרון. ביוניליוור הודיעו לאחרונה שיחדשו את הפעילות בישראל, באופן שונה.
אבי זינגר מסר בהודעה לעיתונות: "מצופה מבית המשפט למנוע את סיום החוזה איתי בעקבות סירובי לדרישתה הלא חוקית של יוניליוור שהיא בניגוד מוחלט לחוק הישראלי והאמריקני. יוניליוור שסופגת מכה אחר מכה מאז ההכרזה השערורייתית והמנוגדת לחוק, תאלץ להתמודד כעת עם הליך משפטי וציבורי משמעותי. לחרם על ישראל יש מחיר כבד וזה הזמן של יוניליוור לחשב מסלול מחדש ולאפשר לבן אנד ג'ריס ישראל להמשיך ולמכור גלידה בכל חלקי ישראל. אני קורא להנהלת יוניליוור: השאירו את הגלידה מחוץ לפוליטיקה!".
ביולי 2021 הודיעה חברת בן אנד ג'ריס בארה"ב תוך שהיא נתמכת על-ידי יוניליוור העולמית כי היא דורשת מאבי זינגר, הבעלים והמנכ"ל של בן אנד ג'ריס ישראל, להפסיק למכור את הגלידה במזרח ירושלים וביהודה ושומרון. מאז זינגר מנהל קמפיין כדי להציל את המפעל שמייצר אומנם מוצרים נוספים, אך עיקר פרנסתו מייצור גלידה לבן אנד ג'ריס. המפעל מעסיק 169 עובדים, יהודים וערבים.
המותג בן אנד ג'ריס נחשב למצליח ביותר בישראל בגלידות משפחתיות. המתחרה העיקרי שלו היא חברת גלידת שטראוס, הנמצאת בבעלות יוניליוור. זינגר חושש שיוניליוור רוצה לחסל את בן אנד ג'ריס בארץ בניגוד להסכמים מול רשות התחרות, כדי להכניס אותו לארץ מחדש תחת חסות יוניליוור וכך החברה תשלוט כמעט לגמרי בשוק הגלידה בישראל.
לטענת זינגר, יוניליוור מפרה את ההסכם שנחתם בינה לבין הממונה על ההגבלים העסקיים (כיום הממונה על התחרות) ב-2001 - בעקבות המיזוג של יוניליוור-בן אנד ג'ריס בעולם וכתנאי להמשך פעילות בישראל. כיוון שבעקבות המיזוג יוניליוור מחזיקה בשתי חברות מתחום הגלידות (בן אנד ג'ריס וגלידת שטראוס) קבע הממונה על התחרות, בהסכמת יוניליוור, כי אסור לה להתערב ולהגביל את הפעילות של בן אנד ג'ריס ישראל בשום צורה.
כמו כן, התביעה מגוללת את מערכת היחסים החמה בין זינגר לבין בן וג'רי וכן כיצד החברה שיבחה את מאמציו לקדם רעיונות של שמירה על הגנת הסביבה ושלום בין ישראלים לפלסטינים.