"היא הייתה פעמיים בארץ, כל הזמן יש לנו ויכוחים", כך אמר הבוקר (יום ה') לאולפן ynet, המנכ"ל והבעלים של בן אנד ג'ריס ישראל, אבי זינגר, על יו"ר ועד המנהלים העצמאי של בן אנד ג'ריס העולמית, אנורדהא מיטאל, על רקע פרסום הציוצים שלה נגד ישראל, בהם היא מותחת ביקורת חריפה נגד מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"את האג'נדה החברתית שלה אני מכיר, לא את האג'נדה מול ישראל", מסביר זינגר, שלושה ימים לאחר הודעת חברת בן אנד ג'ריס העולמית על החלטתה לסיים את ההתקשרות עם הזכיין הישראלי, לאור סירובו להפסיק למכור בהתנחלויות. "בסך הכל, במהלך השנים היא תמכה בנו במאה אחוז כחברה, כמפעל בן אנד ג'ריס".
2 צפייה בגלריה
אבי זינגר זכיין בן אנד ג'ריס בישראל
אבי זינגר זכיין בן אנד ג'ריס בישראל
אבי זינגר, המנכ"ל והבעלים של בן אנד ג'ריס בישראל
(צילום: AFP)
לא שמעת ממנה רעיונות אנטי-ישראליים? "הלחץ שהופעל עלינו לעצור את האספקה להתנחלויות קיים כל הזמן. זה נאמר כבקשה, כהצעה, כרצון. גם הסיבה לביקורים כאן היו בגלל שהלחצים עליהם היו מתמשכים, אז אמרתי להם: בואו לכאן, אומרים לכם 'אפרטהייד', 'ג'נוסייד', כל מיני שמות מפוצצים. בואו תראו מה שקורה כאן, תסתכלו לכולם בעיניים ותבינו שזה לא אפרטהייד ולא ג'נוסייד ולא כלום".
2 צפייה בגלריה
נורדהא מיטאל
נורדהא מיטאל
נורדהא מיטאל. "יש לנו ויכוחים"
(צילום: AP, S Martin/Flickr/Attribution-NonCommercial 2.0 Generic)
נראה שיהיה לך קשה לשכנע אותם. אולי פשוט יותר להיענות למישהו כמו רמי לוי לשווק עבורו גלידה? "מה זה לשווק עבורו גלידה? יש לנו כאן מותג שבנינו בידיים במשך 35 שנה. אנחנו כמעט 50% מהמכירות של החבילות המשפחתיות. כולם עכשיו אומרים לי: אבי, עזוב אותם. תצא עם מותג חדש. אם נעשה את זה, למעשה אנחנו נכנעים לחרם. זה לא אבי זינגר או בן אנד ג'ריס ישראל נגד בן אנד ג'ריס בארה"ב ויונילוויר. זה ה-BDS וכל הארגונים האנטי-ישראלים נגד ישראל.
"הם לקחו את בן אנד ג'ריס בגלל הערכים שלהם, בגלל הניסיונות שלהם לתמוך בכל מיני ארגונים כמו Black Lives Matter וארגונים אחרים שהאג'נדה שלהם היא פרו-פלסטינית. ואז אותם ארגונים באו ואמרו להם: 'אם אתם כאלה תומכים, כל כך חשובה לכם האג'נדה שלנו, אז איך אתם תומכים בישראל?'. הפעילו עליהם לחצים. הם סך הכל מנסים לרצות עכשיו. הם נכנעים. עושים דבר איום ונורא אבל רק מחולשה. הם מנסים לגלגל את החולשה הזאת עלינו, וזה לא יקרה. אז הדרך היחידה שלהם היא להודיע שלא יחדשו לנו את הרישיון שמחדשים באופן קבוע כל עשר שנים".
כל העולם מדבר על זה, הדרג המדיני מעורב. אתה חושב שהקונטרה הישראלית תפעל לטובתכם בסוף? "יש כאן מלחמה על העצמאות והכלכלה הישראלית, ולכן הממשלה והארגונים היהודים התגייסו במאה אחוז לזה. אני מפעל לגיטימי, שיושב במרכז הארץ, לא בהתנחלויות. אני פועל על פי החוק הישראלי, שלא מחרים ולא מפלה, ולכן מספק לרשתות מזון ולחנויות של ישראלים בגדה. אם בן אנד ג'ריס יפסיקו לנו את הרישיון בגלל זה, מה הלאה? הרי אין חברה גלובלית אחרת שלא עושה את זה".
איך עברו עליך הימים האחרונים? "לא פשוט, אבל לפחות רואים קצת אור בקצה המנהרה. אם אני מסתכל יומיים אחורה, כשקיבלנו את ההודעה וכולם היו בטוחים שזה בא מאיתנו וזו החלטה שלנו, שאנחנו אלה שרוצים לעשות חרם, אז התגובות היו פשוט ברוטליות. היום אנשים מבינים שזה ההיפך, שלא רוצים להאריך לנו את הרישיון בגלל שהתנגדנו. יצאנו לציבור ואמרנו: 'רבותיי, אנחנו מפעל ישראלי, יש כאן 160 עובדים, לא נכנענו ובגלל זה מנסים להעניש אותנו', ומאז אנשים תומכים. ולא רק במכירות, אנחנו מקבלים מאות אם לא אלפי פניות ותמיכה מכל העולם".