המשא ומתן לאישור "עסקת החבילה" בכנסת התפוצץ. בכך עלו בתוהו המאמצים להביא לחתימת העסקה ערב פיזור הכנסת, כאשר הדיון שאמור היה להתקיים היום (ג') בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת בוטל, לאחר שמגעים מוקדמים להשגת הסכם בין יו"ר הוועדה, ח"כ אפרת רייטן, לנציגי הממשלה והמעסיקים עלו על שרטון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המשמעות של ביטול העסקה פועלת במפתיע דווקא, בחלקה, לטובת העובדים - אך גם פוגעת בהם בעת ובעונה אחת. בעוד ששכר המינימום לא יעלה ב-100 שקל לחודש, כפי שסוכם בעסקת החבילה שנחתמה לפני למעלה מחצי שנה, שכר המינימום יעלה כנראה בכ-400 שקל החל מחודש אפריל 2023, אם לא ייחתם הסכם חדש עד אז. זאת, בשל ההצמדה לשכר הממוצע במשק.
2 צפייה בגלריה
החתימה על "עסקת החבילה" במשק
החתימה על "עסקת החבילה" במשק
החתימה על "עסקת ההחבילה" במשק בחודש נובמבר אשתקד
(צילום: דוברות ההסתדרות)
בשל התנגדות ח"כ רייטן וחברי ועדת העבודה והרווחה - מהקואליציה ומהאופוזיציה כאחד - לאשר העלאה של 100 שקל בלבד בשכר הממוצע לחודש ולהעלותו לפחות מ-5,300 ל-5,500 שקל ואף ליותר מכך - לא הושגה הסכמה וההעלאה לא מבוצעת כבר מאז האחד באפריל השנה.
יחד עם זאת, רייטן התנגדה בעקשנות לסעיף המבטל את הצמדת שכר המינימום ל-47.5% מהשכר הממוצע במשק. גם סעיף זה לא יבוצע - ולכן לא רק שההצמדה לא בוטלה, אלא שהיא תביא להערכת כלכלנים במגזר העסקי לקביעת שכר מינימום של 5,700 שקל החל במשכורת חודש אפריל 2023.
המנגנון הקיים שאמור היה להתבטל קובע כך את ההצמדה: השכר הממוצע שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל חודש דצמבר ומשקף את ממוצע השכר הממוצע בחודשים ספטמבר עד נובמבר יקבע מה יהיה שכר המינימום, החל ממשכורת חודש אפריל בשנה הבאה.
על פי חישובים שנעשו כבר היום, השכר הממוצע אמור להביא להעלאת שכר המינימום לכ-5,600 שקל וההערכות הן שעד לדצמבר השכר הממוצע יעלה עוד ו-47.5% ממנו יהיו שווים כ-5,700 שקל, וזה שכר המינימום שיהיה על המעסיקים לשלם החל במשכורת חודש אפריל 2023.
יחד עם זאת, המצב שנוצר יביא לכך שהעובדים בשכר מינימום יפסידו שנה שלמה (מאפריל 2022 עד מרץ 2023) של העלאת שכר המינימום ב-100 שקל בחודש ובסך הכל ההפסד יסתכם ב-1,200 שקל, דהיינו שלושה חודשים של העלאת שכר המינימום מ-5,300 ל-5,700 שקל בשנה הבאה.

גם תוספת ימי החופשה ירדה כנראה לטמיון

על פי עסקת החבילה המקורית, שכנראה תושלך כעת לפח האשפה של ההיסטוריה, שכר המינימום היה אמור לעלות בהדרגה לראשונה מזה חמש שנים בחודש אפריל 2022 ועד שנת 2026 הוא אמור היה לעלות בחמש פעימות מ-5,300 שקל ל-6,000 שקל.
2 צפייה בגלריה
שלטים של מחאת "מינימום 40"
שלטים של מחאת "מינימום 40"
שלטים של מחאת "מינימום 40"
(צילום: עומדים ביחד)
עוד עניין שלא יקרה ונחתם בעסקת החבילה, הוא שבמגזר הציבורי אמור היה להתווסף יום חופשה אחד בשנה, מ-12 ל-13 ימים. גם הסעיף שהיה מתיר באופן גורף לעבוד יום אחד בשבוע בקביעות מהבית לא ייצא כעת אל הפועל.
העסקה שנחתמה בין הממשלה, המעסיקים וההסתדרות הייתה הראשונה מזה 38 שנים - מאז שנת 1984, אז שנחתמה "העסקה" הקודמת בין שר האוצר יצחק מודעי, מזכיר ההסתדרות דאז ישראל קיסר וראש הממשלה שמעון פרס.
במשק הישראלי אין למעשה הסכם שכר במגזר הציבורי מאז שנת 2017. בחודש דצמבר 2019 בוצעה הפעימה האחרונה של הסכם המסגרת הקודם, כאשר במשכורת חודש ינואר 2020, ערב משבר הקורונה, בוצעה העלאת השכר האחרונה בשיעור של 1.95%.
יש לציין כי לא רק שכר המינימום מוצמד לשכר הממוצע, וביטול ההקפאה צפוי להביא גם להעלאת שכר חברי הכנסת, השופטים ובכירים אחרים, ששכרם לא עלה בשתי שנות הקורונה. גם חלק מהחישוב של מחירי החשמל ומיסי הארנונה צמוד לשכר הממוצע במשק.
בתגובה לפיצוץ המגעים על עסקת החבילה, נשיא המגזר העסקי, דובי אמיתי, אמר כי "יש להפסיק את השיח הפופוליסטי בעניין השכר במשק. אני מזמין את ההסתדרות ואת הדרג המקצועי במשרד האוצר לשבת איתנו כדי לגבש מדיניות כלכלית נכונה. השיח הקיים יפגע בכלכלת ישראל. זה הזמן לאחריות לאומית. העולם באי-ודאות כלכלית והסערה בדרכה לישראל ואנחנו כבר שנים באי-יציבות פוליטית".
בהסתדרות סירבו להתייחס להפסקת הדיונים על עסקת החבילה ולמעשה לביטולה, אולם ל-ynet נודע שמחר בבוקר יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, צפוי לכנס בלשכתו משפטנים כדי לדון במצב.
מח"כ רייטן נמסר בתגובה כי "לפני כעשרה ימים סוכם עם משרד האוצר על מתווה שיפורים לעסקת החבילה וביום ראשון נפגשנו לסכם את הפרטים. לנוכח המצב הפוליטי, לא ניתן לקדם את העסקה, על אף ההסכמות. יחד עם זאת, בשל השמירה על מנגנון ההצמדה לשכר הממוצע, לא תהיה שחיקה בשכר המינימום".
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, הוסיף: "עסקת החבילה הייתה טובה ומאוזנת והייתה צריכה לעבור לפני אפריל. בהתאם לכך, שכר המינימום אמור היה לעלות באפריל ב-2% ולצערי חוסר התיאום בין הממשלה לכנסת תקע את השלמתה. דרישות שונות ואף מוגזמות תקעו מקלות בגלגלי העיסקה. כעת במקום להתווכח אם העסקה טובה יותר או פחות, אני קורא להעבירה בזריזות כמו שנחתמה ולצאת לדרך. כל מי שחושב שהעידכון האוטומטי באפריל 2023 יעלה את השכר לכיוון השכר שהוגדר בחבילה או מעליו חי בעבר. המיתון העולמי והפיטורים בהייטק יורידו את השכר הממוצע ובכלל לא בטוח שנתקרב לשכר שהוסכם בחבילה בלעדיה".
ח״כ נעמה לזימי, חברת ועדת הכספים: "ביטול עסקת החבילה הוא מתנה! מפלגת העבודה דאגה להעלות את שכר המינימום באמצעות הצמדה לשכר הממוצע במשק! אחרי שהאוצר בא עם 'עסקת חבילה' עלובה של העלאה ב-100 שקל בלבד ופגיעה בחוק שעות העבודה והמנוחה, נלחמנו אני וחבריי וכבר בשנה הקרובה נראה העלאה משמעותית בשכר לעובדים המוחלשים במשק".