האם מדובר בסימני האטה, או פשוט בחורף לא קר במיוחד? ל-ynet נודע כי על פי נתוני "ריס", ענף האופנה רשם בחודש דצמבר ירידה משמעותית במכירות בסך של 8% (נתונים מעודכנים מ-1.12 עד 26.12), בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד. במכירות חנויות האופנה, בקניונים ובמרכזים מסחרים, מדובר בירידה גם ביחס לחודש נובמבר האחרון.
הלחץ בענף האופנה בא לידי ביטוי בהקדמה של מכירות סוף העונה: מזה שלושה שבועות שברשתות השונות - מקסטרו פוקס, זארה ועד תמנון - ישנם מבצעי הנחות עמוקים ומכירות סוף עונה כדי להיפטר ממלאי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
קניון איילון
קניון איילון
קניון איילון
(צילום: אוראל כהן)
בקרייזי ליין יש הנחה של 50% על קולקציית החורף. ביאנגה 70% על מגוון פריטים, באמריקן איגל - קנה ב-400 שקל שלם 200, במנגו הנחות עד 70%, בפוט לוקר פריט שני ב-50%, בפוקס מגוון מבצעים: פריט שני מקולקציית החורף בשקל אחד, שלושה פריטים ב-100 שקל, ועוד. גם בקניונים פתחו במבצעים: קבוצת עזריאלי פירסמה בשבוע שעבר מבצע קופונים בשווי של עד 30 שקל, שחולקו לרוכשים כדי למשוך קהל לקניות.
גורמים בענף אמרו ל-ynet כי קיים חשש שמעבר לעובדה שהחורף מתעכב מתחילים להרגיש באופן כללי גם האטה בצריכה, אך מוקדם מדי לומר אם ההאטה שכבר מורגשת בענף המזון גלשה גם לאופנה.

"בחורף חם לא קונים"

שחר תורג'מן, יו"ר חברת ההנעלה בריל ויו"ר התאגדות רשתות המסחר והאופנה, אמר ל-ynet כי "מכירות סוף העונה החלו אחרי בלייק פריידי, שזה מוקדם מתמיד. בגלל שהחורף בושש להגיע, התחילו מבצעים עמוקים הרבה יותר מוקדם מהרגיל. סוחרים שאומרים ש'הכל בסדר' ו'זה המועד הרגיל' ו'עסקים כרגיל', לא אומרים אמת. זאת העמדת פנים שהכל כרגיל. אני לא מתבייש להגיד שאני הקדמתי את מכירות סוף העונה".
לדברי תורג'מן, "אם לפי נתוני ריס בדצמבר נרשמה ירידה של 8% - זו ירידה משמעותית ולא נעים. אנחנו כמו ענף החקלאות, מאוד מושפעים ממזג האוויר. כשחם אף אחד לא קונה ביגוד חורפי. לענף שלנו יש רק ארבעה חודשים למכור סחורת חורף, ואם משך הזמן מתקצר ואתה לא רוצה להיתקע עם מלאי - אתה חייב להתחיל במבצעים חודש לפני".
תורג'מן הוסיף כי, "אם היה חורף נורמלי, היינו מתחילים רק עכשיו את המבצעים. בניגוד לאירופה, שם חורף יכול להיות חורף קר או קר מאוד, אצלנו יש מושג של חורף חם. בסוף נובמבר היה חם בישראל. יש כבר בחנויות קסטרו ותמנון ובאחרות שלטים של סוף עונה. אני לא מאמין שיש שחקן אחד בענף האופנה שלא הקדים".