לפי נתוני הלמ"ס, כבר ברבעון השלישי של 2022 נרשמה ירידה לא קטנה בהוצאה לצריכה הפרטית, אך בכל הנוגע לצריכה השוטפת לנפש (הוצאות למזון, משקאות וטבק, דיור, דלק וחשמל לאחזקת הבית) היה דווקא גידול, ובמשק כולו עדיין נרשמה צמיחה. האם הרבעון האחרון יביא עמו נתונים הפוכים ומדאיגים? לפי מספר עדויות של משווקים, יבואני מזון ועוד גורמים בשוק המזון, ייתכן בהחלט שכן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
סניף שופרסל
סניף שופרסל
המחיר ירד, גם הביקוש. ירקות ופירות
(צילום: יריב כץ)

הדגים הטריים מסמנים על השאר?

"חודש דצמבר בשפל גדול מבחינת ביקושים לדגים טריים לעומת השנה שעברה", אומר רז שרוט, הבעלים של אתר "שוק הדגים", מהגדולים בארץ לשווק דגים טריים, המשווק 8 טון דגים בחודש. "אני שומע מהמשווקים שלי שגם בשוק המוסדי במסעדות ובאולמות האירועים יש ירידה של 25%-30% בביקוש. במקביל יש ירידה במחירים של דגי הבריכות המקומיים מאחר שחייבים להיפטר מהסחורה. אי-אפשר להשאיר את הדגים בבריכה. למשל דגי בורי מבריכות, שמכרנו בעבר ב-50 שקל לק"ג, נמכרים היום ב-40 שקל. אבל הפופולריים הם דגי יבוא כמו לברק, דניס וסלמון שהמשווקים מביאים כעת פחות בגלל הירידה בביקוש".
ערן זנו, מזנו דגים מאשדוד, אחד מספקי הדגים הטריים הגדולים בישראל, מוסיף, כי "יש ירידה מאוד משמעותית בחודש האחרון גם בקרב הקהל שלנו שנחשב מבוסס".
מארגון מגדלי הדגים נמסר כי יש ירידה בצריכה של דגים מקומיים מבריכות. בארגון הוסיפו כי הם לא יודעים אם לייחס את זה להורדת המכסים על דגים קפואים או לירידה כללית בביקושים. לדברי שרוט הירידה בצריכה נובעת משילוב של כמה סיבות: יוקר המחיה בישראל, עלייה בעלויות שינוע וגם מצב רוח לאומי ירוד והתחושה שהמשק הולך למיתון. "כל אלה הביאו אותנו למצב שבו חודש דצמבר הוא בשפל גדול מבחינת ביקושים לדגים טריים - ואני צופה, שבניגוד לתחומי מזון אחרים, לא תהיה עליית מחירים בתחום זה".

למרות הירידה במחיר, טענות להאטה במכירת פירות וירקות

אבל מתברר כי האטה בביקושים היא לא רק במוצרי פרימיום כמו דגים טריים אלא גם בפירות וירקות, וזאת למרות שמחירם ירד בגלל השפעות מזג האוויר. אילן שבע מבעלי ביכורי השדה, משווקת הירקות והפירות הגדולה בישראל, אמר כי "אנחנו מרגישים ירידה של כ-10% במכירה של פירות וירקות בעיקר בחודש האחרון. לדוגמה, ביום ראשון ממוצע אנחנו מוכרים 98 אלף ארגזים תוצרת, בראשון השבוע מכרנו 88 אלף בלבד, וזה למרות שמחירי הירקות נמוכים. המלפפונים והקישואים הכי יפים נמכרו בשוק הסיטונאי ב-3-2 שקלים. במלפפון היו עודפים בגלל מזג האויר והמחיר צנח".
לדברי אחד מיבואני המזון הגדולים, מורגשת ירידה של כ-10% ויותר במכירות ברשתות השיווק. "הציבור מפוחד, המשכתנאות התייקרו ואנחנו מוצפים בכותרות על התייקרות החשמל, המים והמזון. גם אם בפועל לא הכל קרה אנשים מבינים שצריך לקצץ בהוצאות. יש גם אווירה של חוסר ודאות לגבי הממשלה החדשה ואיום המיתון משפיע על מצב הרוח הצרכני".
גם נתוני סטורנקסט ל-11 החודשים של שנת 2022 כבר הצביעו על ירידה ריאלית בשוק מוצרי המזון והצריכה בגובה של 4.2%. אמנם בנובמבר נרשמה עלייה של 6% בצריכה בקטגוריית מזון ומוצרי צריכה, אך ההערכות הן כי נתוני חודש דצמבר כבר ישקפו את הירידה שמרגישים בשווקים. אחד מבעלי רשתות השיווק אמר כי יש כעת תחרות מטורפת בין הרשתות וכך למרות ההתייקרויות שאושרו בפועל - התחרות גוררת גם ירידת מחירים ומבצעים כדי למשוך לקוחות".