אווירה קשה ברשתות השיווק לקראת יום העצמאות: מבצעי החג הצליחו לשמור על מחירים דומים לשנים קודמות, למרות שמחירי העוף והבשר עלו מאוד בחודשים האחרונים, כשמחיר בשר טרי מיובא וישראלי זינק ב-50%. מחירי העוף עלו ב-10%-12% עד 20%, תלוי איזו רשת שואלים. וכל זה כשבאופק גל התייקרויות אמצע מאי שיקרו בתום החג וכוללות גם את טירת צבי, עוף טוב ויחיעם, כשזוגלובק כבר העלתה מחירים.
"העוף בחצי השנה האחרונה כשהייקור שלו התגבר בשלושת החודשים האחרונים ועוד ממשיך", אמרו ל-ynet באחת הרשתות. "העוף למעשה במחיר שיא של חמש השנים האחרונות, אבל ההתייקרות שלו לא מגיעה לידי ביטוי מלא לצרכנים. אני קונה ק"ג כרעיים ב-23 שקל בממוצע כולל מע"מ ומוכר ב-26-25 שקל לק"ג, כי זה מוצר שמאוד קשה לייקר לצרכן. עוף שלם היה נמכר ב-17-16 שקל היום הוא נמכר ב-21-20 שקל. יש התייקרות לצרכנים אבל עליית המחיר לקמעונאי ולקצביות יותר משמעותית. אנחנו נתאמץ ולא נמכור כרעיים או עוף שלם ביוקר. עוף זה סמל והצרכנים לא יסכימו לשלם עליו ביוקר".
ברשתות אחרות אמרו לנו שעושים מאמץ כביר כדי שמבצעי החג יהיו זהים לשנים קודמות, אך לפחות ברשת אחת הודו: "יום העצמאות הזה יהיה יקר בכ-10% בגלל עליות המחירים".
2 צפייה בגלריה
בשר טחון בשופרסל דיל יהוד
בשר טחון בשופרסל דיל יהוד
מחיר הבשר הטחון קפץ
(צילום: המועצה לצרכנות)
לפי גורמים בענף, ההתייקרות נובעת מביקושים שהולכים וגדלים, היצע שלא מספק את הביקוש המתגבר, מחסור בעובדים, המלחמה שפוגעת בענף בצפון ובדרום, עלייה במחירי התערובות שהם כמעט 65% מעלות העוף ומחלות שפגעו בלולים בדרום: שפעת עופות וברונכיט. למרות זאת הצפי בענף הוא לירידת מחירים בקרוב לאחר ש-27 מיליון אפרוחים בקעו לאחרונה.

המחיר בעולם זינק, הפיקוח הוסר – הבשר הטחון התייקר

בשר בקר התייקר בין היתר בשל קפיצה במחירים בעולם, בשל התייקרות תערובות ומאז המחירים למעלה. "מחיר הבשר הטחון קפץ לנו ב-10 שקלים. אם תמצאו ב-50 שקל לק"ג בשר טחון טרי זה מחיר הוגן", מסביר הקמעונאי, רק שמחיר בשר טחון עלה בהרבה יותר. עד לאחרונה המדינה פיקחה על מחיר המוצר הזה באמצעות מכרז שבו פתחה מכסות יבוא ליבואנים שהתחייבו למחיר נמוך לצרכן. הם התחייבו לנקוב במחיר ולדבוק בו כמחיר מקסימום. עקב כך רשתות מכרו בשר טחון ב-32.9-29.9 שקלים לק"ג. אולם המכס הוסר והמכרז התפוגג. שופרסל מכרה אז בשר טחון ברשת שופרסל שלי העירונית ב-29.90 שקל לק"ג והנה היום אחרי שהמכס הוסר – היא מוכרת בשר טחון ב-59.90 שקל.
לפי הקמעונאי: "אני לא קשור לשופרסל, אבל יש פה עליות מחיר שאף אחד לא בולם. לא שופרסל, תנובה או דיפלומט אשמות – המדינה לא מטפלת בכלום. אין מדיניות, אין סיוע וגם אין יד קשה. אין כלום".

התרסקות מחירי האנטרקוט ייקרה את שאר חלקי הבקר

יצרן נקניקים סיפר ל-ynet כי "אנחנו משתמשים בעיקר במוצרי בקר והודו. בהודו יש עלייה של 15%-20% במחיר בגלל מחסור בחלקי ההודו. הודו זה מוצר לתעשיית הפסטרמות והשווארמה – צרכן פרטי לרוב לא קונה הודו. אנחנו משתדלים להחזיק גם הודו קפוא במלאי וכבר אין להשיג קפוא. אין למשחטות מלאים יותר. יש מחסור בכל חלקי ההודו. זה ענף מצומצם אם נוצר מחסור – הוא פוגע מיד במחיר.
"הבקר התייקר לנו מעל 40%. הזינוק במחירים החל מנובמבר 2023, ולא ירד. המחירים עלו ליבואנים ממגוון סיבות: יש התייקרויות בעולם של 10%, שער הדולר עלה ב-5% והריבית. בנוסף, פעמיים בשנה הם יוצאים לשחיטות בדרום אמריקה. באוקטובר לא יצאו לשחיטה בגלל המלחמה ונוצרה אווירת מחסור. והסיבה העיקרית: הסטייקים".
לפי יבואנים, הם קונים בקר שלם, אך המרכיב העיקרי בסל הוא האנטרקוט. הוא לא בהכרח החלק היקר ביותר (פילה למשל יקר ממנו), אבל הוא החלק היקר הנמכר ביותר. גורם בענף: "מצב הרוח הלאומי היה ירוד ואנשים לא קנו סטייקים ולא הלכו למסעדות. השוק התמוטט, ירד מ-100 לאפס, והם נתקעו עם מלאי גדול של אנטרקוט.
"כדי להציל את המצב היבואנים ייקרו את המרכיבים האחרים של הסל ודווקא אותם התעשייה קונה. אני לא קונה אנטרקוט אבל כן קונה כתף בקר, צלעות, חזה בקר ושומן בקר שהם ייקרו מאוד כדי לאזן את ההתמוטטות של האנטרקוט. המחיר שלו עדיין נמוך".
לדבריו, "בנובמבר אנחנו סוגרים מחירים לשנה בדרך כלל. החלטנו להמתין כדי שהמחירים יירדו. זה לא קרה. המחירים נשארו גבוהים עד היום, לכן כל יצרני הנקניקים יעלו מחירים אחרי יום העצמאות. זה הבקר".
בישראל פועלים לפחות 10 יבואני בקר גדולים שמהווים כיום את עיקר השוק לצד בקר תוצרת ישראל. עיקר הייבוא הוא מארגנטינה, אורוגוואי, פרגוואי, ברזיל (כשהבשר של שתי האחרונות נחשב נחות יותר) פולין, צרפת וארה"ב. חלקה של פולין בייבוא הבשר ירד בעקבות הארכת תוקף ההגדרה של בשר טרי מצונן מיובא, שאפשרה לייבא יותר בקר בהשטה מדרום אמריקה.
הגורם מוסיף, כי "אנחנו קונים את כל העגל ומוכרים את חלקיו. המחיר של אנטרקוט עולה לקראת יום העצמאות, אבל המחירים לא יהיו גבוהים משנה שעברה, אפילו נמוכים יותר כי מחירי אנטרקוט בישראל אכן התרסקו. כיוון שיש פה מלחמה יותר מחצי שנה, החלקים היוקרתיים של הבקר הוזלו מאוד כי יש להם פחות ביקוש כי אנשים פחות חוגגים ומסעדות פחות עובדות על חלקים יוקרתיים. לכן ייקרנו את המוצרים הזולים של הבקר משום שבגלל התרסקות במחירי הסטייק, לא היה שווה לשחוט את העגל, אם לא היינו מייקרים את ההמבורגר והנקניק. אז ככה יוצא שביום העצמאות האנטרקוט דווקא מוזל".
אנטרקוט תוצרת הארץ נמכר ב-150 שקל בחג. "יש בשר תוצרת הארץ אבל צריך לשים לב שרוב הבשר הזה הוא בכלל תוצרת אוסטרליה. מביאים לארץ עגלים מאוסטרליה ושוחטים אותם פה. אז זה תוצרת הארץ? רק חלק קטן מהבקר באמת גדל פה. אם יעשו הבחנה בין בשר כזה לבשר ישראלי – זה גם יוריד את המחיר כי צרכנים מוכנים לשלם יותר על מוצר ישראלי, אבל לא על מוצר אוסטרלי. זה עגל מחו"ל. וככל שאתה מיישן יותר הבשר משובח יותר, אז אין משמעות לשיווק מהיר לאחר השחיטה".
למה התייקר כל כך הבשר הטחון? "בהחלט התייקר, מדינת ישראל צריכה לאשר למכור בשר טחון טרי ארוז. כרגע היא לא מאשרת את זה בגלל חוקי היגיינה משנות ה-70 כשהטכנולוגיה של שרשרת הקירור, ההיגיינה במפעלים והאריזה השתנתה מאוד מאז. בכל העולם מוכרים בשר טחון ארוז ואם יאפשרו את זה – זה יוריד מאוד את המחיר וזה גם מפוקח יותר במפעל מאשר בקצבייה, שם יכולים למכור לך זיופים".

כמה נשלם ביום העצמאות?

כמה נשלם על בשר ועוף לקראת יום העצמאות? בדקנו את המחירים באתרי השוואות המחירים CHP ופרייסז. רוב המבצעים דומים בעומקם לחגים בשנים האחרונות, אם כי יש פריטים שלא הוזלו לכבוד החג.
לדוגמה, שוקיים עוף טרי מתומחרים בימים אלה ב-24.9 שקל לק"ג במבצע ועד ל-47.90 שקל לק"ג בסופר אלונית, מחיר שקפץ בתחילת השנה מ-46.90 שקל לק"ג. מחירי המקסימום נמצאים בעלייה מתמדת, כשהפעם האחרונה והיחידה שראינו מחיר גבוה יותר - 48.90 שקל לק"ג, הייתה ב-2020. בעבר מכרו פה שוקיים גם ב-12.90-9.90 שקלים לק"ג, אך אלה מחירי חגים בעיקר.
עוף שלם טרי נמכר בהחל מ-18.90 שקל לק"ג ועד 34.90 שקל לק"ג, כשהמחיר הנמוך הוא מחיר מבצע רגיל ליום העצמאות שמצאנו גם בשנים קודמות.
ק"ג חזה עוף טרי - מוצר שמתאים למנגל - נמכר ב-54.9-34.9 שקלים ובמבצע ב-25 שקל, כשהמחיר הנמוך נמצא בחלק מסניפי רמי לוי, שופרסל, חצי חינם ואושר עד. מדובר במבצע טוב יותר ממבצעי שלוש השנים האחרונות.
ק"ג כבד עוף טרי נמכר במבצע בכ-15 שקל בויקטורי וסופר ברקת, ביוחננוף ב-17.90 שקל ובשופרסל דיל ב-22.90 שקל. בשאר הרשתות הוא נמכר ב-39.90-19.90 שקל. זה מחיר דומה ליום העצמאות בשנה שעברה וגם לפני שנתיים ושלוש.
סטייק פרגית דווקא התייקר לעומת ימי עצמאות האחרונים: הוא נמכר ברשתות רבות ב-55 שקל במבצע ועד 74.90 שקל לק"ג. לשם השוואה, ב-2020 המחיר הגיע גם ל-44.9 שקל לק"ג.
כנפיים נמכרות החל מ-6.90 שקלים לק"ג באושר עד ו-7.90 שקלים לק"ג ברמי לוי וויקטורי (8 שקלים) ל-18.90 שקל לק"ג בקשת טעמים. מחיר דומה לשנים קודמות.
ומה קורה בבקר? אנטרקוט נמכר במחיר מבצע רגיל לחג: 99 שקל לק"ג ברוב הרשתות. יש גם רשתות שמוכרות ב-149.9 ואף ב-179.9 שקל לק"ג.
פילה בקר טרי נמכר ב-199 שקל לק"ג, מחיר דומה לשנים קודמות, אבל כרגע ללא מבצע ליום העצמאות.
קבב מזרחי 500 גרם של טיבון ויל נמכר במבצע: החל מ-9.90 שקלים בחלק מסניפי רמי לוי ויוחננוף ועד 21.90 שקל ב-am:pm. גם זה מחיר דומה לימי עצמאות בשנים האחרונות.
המבורגר ריב אנטרקוט אל גאוצ'ו זוג 360 גרם - 27.90-21.90 שקל. המבורגר זהב זוגלובק - 31.90-21.90 שקל ל-400 גרם. במבצע מצאנו אותו ב-15 שקל בחצי חינם.
נקניקיות עוף יחיעם 1.5 ק"ג - 28.90 שקל ביוחננוף ורמי לוי עד 34.90 שקל בקשת טעמים.
נקניקיות בוקוורסט עוף ובקר ריינהולד'ס של זוגלובק, 310 גרם נמכרות בזול בסופר יודה: 19.80 שקל ברוב הרשתות ב-21.90 שקל וברמי לוי בשכונה ב-29.90 שקל.