ירידת שער הדולר לא נעצרת. בנק ישראל קנה כרבע מיליארד דולר לפנות ערב (יום ה') אחרי קביעת השער היציג, כאשר הדולר התקרב ל-3.25 שקלים. הרכישה המשמעותית בלמה את הירידה, וכעת הדולר נסחר סביב 3.26 שקלים. אם שער הדולר יירד מתחת ל-3.23 שקלים הוא יהיה הנמוך ביותר מזה 24 שנים, מאז אוקטובר 1996. זה היום התשיעי בשבועיים האחרונים ששער הדולר יורד ורושם מדי יום בשבוע האחרון שפל חדש.
מוקדם יותר היום שער הדולר המשיך לרדת למרות שבנק ישראל התערב בימים האחרונים פעמיים במסחר ורכש כ-300 מיליון דולר, שרק בלמו בימי ההתערבות את הירידה, אך למחרת המשיך השער לרדת למרות הרמזים מבנק ישראל שיפעל לאי התחזקות נוספת של השקל - כפי שאכן עשה הערב.
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: shutterstock)
הסיבות לירידת שער הדולר רבות: הוא נחלש בעולם, לקראת חילופי הממשל בארה"ב באמצע החודש הבא, חברות הייטק בישראל ממירות דולרים בשקלים כדי לשלם משכורות ומיסים, רק ישראלים מעטים רוכשים מטבע זר לרגל נסיעות לחו"ל ונוצרים עודפי היצע של מטבע זר בשל יצוא הגז מישראל וכניסת דולרים בסכומים גבוהים לארץ, כאשר הביקושים למטבעות הזרים נמוכים.
אחת ההערכות היא שבנק ישראל יוריד את הריבית לאפס ברבעון הראשון של 2021 כדי להחליש את השקל ולהגביר את הצריכה בארץ וגם כדי להניע את המשק וכדי לקרב את האינפלציה ליעד של הממשלה, 1% עד 3% בשנה. לפי שעה האינפלציה בישראל רחוקה מהיעד ועומדת על מינוס של 0.4% מראשית השנה.
שער הדולר שנקבע אתמול הוא הנמוך ביותר מאז חודש יולי 2008, בעת משבר הסאב-פריים.
ירידת שער הדולר מקשה על היצואנים שמקבלים פחות בשקלים על יצוא מוצריהם. לעומת זאת הוא מיטיב עם היוצאים לחו"ל שקונים כרטיסי טיסה ומזמינים חדרי מלון ומשכירים מכונית בחו"ל בצמוד לשער הדולר.
פורסם לראשונה: 16:20, 03.12.20