כדורגל משחקים 90 דקות. לפעמים, קבוצה מבקיעה שער בדקה ה-90 ומשנה את התוצאה ממש לקראת סוף המשחק. אולם, אחרי הדקה ה-90, מאריך השופט את המשחק בעוד 3-2 דקות, במה שמכונה "זמן פציעות".
בענייני תקציב המדינה - היום (שלישי) אנחנו ממש ב"זמן הפציעות" - וראה זה פלא: הממשלה הבקיעה שער ברגע האחרון והפסד עצום בתקציב 2021, של 100 מיליארד שקל, הפך פתע פתאום כמעט לתיקו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מה שהתרחש בישראל בימים האחרונים לא מוכר בשום מדינה בעולם. שני ראשי המפלגות הגדולות מובילים את ארצם לשנה שנייה ללא תקציב מדינה מאושר. כלכלת ישראל הייתה בדרך ל"תוהו ובוהו".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו
(צילום: AP)
זה התיאור המדויק ביותר למה שהיה עתיד להתרחש בתחום הכלכלי בישראל בראשית שנת 2021 ולמשך חודשים רבים מהשנה השנייה של משבר הקורונה: תוהו ובוהו. והכל באשמת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שלא קיים את ההסכם הקואליציוני שעליו חתם לפני שבעה חודשים וחצי, ומחליפו המיועד, בני גנץ, שכל דבר עניין אותו פחות מאשר להגיע למה שהובטח לו: כיסא ראש הממשלה בעוד11 חודשים.
ואז הגיע "זמן הפציעות". בבהילות רבה כונס כל שרי הממשלה, ביוזמת שר האוצר, ישראל כץ, שהפנים שתוהו ובוהו כזה יבשר את סוף הקריירה שלו. מבלי שחלק מהשרים ידעו שעתיים לפני הכינוס במה העניין, נקראו חברי הממשלה לא פחות ולא יותר מאשר לתקן "מהר, מהר" את חוק יסוד: משק המדינה.
באותו זמן הייתה התוצאה במשחק התקציב כ-100 מיליארד שקל פחות ב-2021. משמעות מה שמתרחש בתחום הכלכלי היא גרועה מכל דמיון: ב-1 בינואר כבר יחסרו לתקציב משרדי הממשלה חמישה מיליארד שקל. וזאת רק ההתחלה.
לפחות בתשעת החודשים הראשונים בשנת 2021 תצטרך מדינת ישראל להתנהל עם תקציב המושתת על סכום של 399 מיליארד שקל, שהיה תקציב שנת 2019 הבלתי ריאלי לחלוטין לימי משבר הקורונה, במקום 426 מיליארד שקל, הסכום שפורסם לראשנה ב-ynet ושאמור היה להיות תקציב הממשלה לשנת 2021.
ועוד: באין תקציב מאושר יצטרכו 52 מיליארד השקלים, שהוקצבו למשבר הקורונה, להיכלל בתוך תקציב המדינה הבלתי מאושר ל-2021 ולא עוד ב"קופסאות", המצאה ישראלית מקורית להחבאת היקף הגירעון האמיתי.
וזה עוד לא הסוף. דווקא כאשר נותרו בקופות המשרדים כ-15 מיליארד שקל, לא ניתן יהיה להעבירם לתקציב 2021 ולהשתמש בהם, כי אין תקציב מדינה מאושר לשנה הבאה.

עוד פטנט ישראלי: תקציב ללא תקציב

בחמש אחר הצהריים היום החל "זמן הפציעות". ולמה השופט עוד לא שרק לסיום המשחק? כי התברר שאפשר עוד להציל את שנת התוהו ובוהו שבפתח.
2 צפייה בגלריה
הפנים שתוהו ובוהו כזה יסמן את סוף הקריירה שלו. שר האוצר, ישראל כץ
הפנים שתוהו ובוהו כזה יסמן את סוף הקריירה שלו. שר האוצר, ישראל כץ
הפנים שתוהו ובוהו כזה יסמן את סוף הקריירה שלו. שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)
וכך, תוך 20 דקות, עיינו השרים בתיקון חוק היסוד, למדו ממנו שאפשר יהיה שוב להשתמש בקופסאות ואפילו להעביר את כספי העודפים שנותרו לשנה הבאה, וגם ליישר את תקציב 2020 ל-415 מיליארד שקל "כאילו" היה תקציב מאושר, ואף לגרוע 30 מיליארד שקל מהחזר החובות של המדינה מחישובי התקציב.
הידיים הורמו ובטרם הסתיימו 20 דקות "זמן הפציעות" אושר השינוי של עשרות מיליארדי השקלים בלי להניד עפעף. השופט שרק לסיום, אולם כעת התחיל המשחק הבא: החוק הובא בפני ועדת השרים לחקיקה וזאת אישרה אותו ביעף, ממש תוך דקות.
כבר הלילה אושרו בקריאה ראשונה במליאת הכנסת השינויים בהיקף של 70 עד 100 מיליארד שקל, תלוי איך סופרים את הכסף, עם או בלי חובות. וביום שני יתקיים משחק הגמר ובו יאשרו חברי הכנסת המתפזרים את תיקון חוק היסוד. איש לא מעלה על דעתו שלא יימצאו 61 אצבעות לאישור הבזק. היש חבר כנסת שירצה שעל שמו תיזכר שנת 2021 כתוהו ובוהו?
פורסם לראשונה: 20:01, 22.12.20