בית הדין הארצי דחה היום (שלישי) את ערעור טייסי אל על, שאם היה מתקבל היה מבטל את תוקף הסכם העבודה החדש שלהם שכלל קיצוצים נרחבים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נשיאת בית הדין, ורדה וירט ליבנה, כתבה בפסק הדין: "לא מצאנו שיש מקום להתערב בפסק דינו המפורט של בית הדין האזורי שמסקנותיו המשפטיות נכונות. אנו מסכימים כי תפקידו של ארגון עובדים היציג (ההסתדרות - נ.ז.) לגלות אחריות במצבים שוועד העובדים אינו משתף פעולה עימו לחתום על הסכם קיבוצי, במיוחד במצבה הידוע של אל על. נדגיש כי זו סמכותו ותפקידו. אשר על כן הערעור נדחה".
1 צפייה בגלריה
נתב"ג ריק
נתב"ג ריק
מטוסים של אל על
(צילום: EPA)
כזכור, לאחר שהנהלת אל על וההסתדרות לא הצליחו להגיע להסכמות עם ועד הטייסים לגבי הסכם העבודה החדש, ההסתדרות כארגון המייצג עובדים חתם בשמם של הטייסים. ועד עובדי הטייסים ערער על תוקף ההסכם בפני בית הדין הארצי לעבודה בטענה כי ההסכם נחתם על ידי ההסתדרות שלא בתום לב וכאמור היום, ערעורו נדחה.
חתימת הטייסים על הסכם עבודה חדש נדרש על ידי המדינה כתנאי למתן סיוע ממשלתי לאל על. ההסכם כלל פיטורים של למעלה מ-70 טייסים וקיצוץ שכרם של הנותרים ב-29%. הטייסים התמרמרו על כך שהם סקטור העובדים היחיד באלעל שקיצוץ השכר שלהם, לא מוחזר להם אוטומטית בתום החזר ההלוואה (למעט 5%).
הטייסים קיוו כי הערעור יתקבל ובכך תיסלל בפניהם הדרך לשוב למשא ומתן מול ההנהלה ולדרוש כי שכרם יושב להם אוטומטית בתום התקופה. כעת, משנדחה הערעור, הוסר האיום מעל אל על שלא מתקיים התנאי להלוואה שהחברה אמורה לקבל בערבות מדינה בסך של 300 מיליון דולר , אשר חיונית לה להמשך פעילותה.
יחד אם זאת, בפני אל על עומד עדיין מכשול נוסף בדרך להלוואה: דרישת האוצר להזרים לחברה עוד 75 מיליון דולר, מבעל מניותיה אלי רוזנברג (מתוכם 50 מיליון דולר התחייב רוזנברג) בדרך של הצעת רכש מיוחדת לציבור. מקרוב לאל על אמר ל-ynet כי צריך כעת לצפות שהטייסים שלא קיבלו את מבוקשם וערעורם נדחה, לא ינסו להשיג את השיפור בהסכם העבודה שלהם בדרכים אחרות".
מוועד טייסי אל על נמסר בתגובה: "אנו שוקלים את צעדינו להמשך. בית הדין הארצי דחה את הערעור אולם הבעיה לא נפתרה. צר לנו שההסתדרות ממשיכה לפעול נגד העובדים ופוגעת בחברה דווקא בעת הזו. הפתרון לאי-ההסכמות נעוץ בדיאלוג ולא בכל דרך אחרת".
את אל על ייצגו עוה"ד נחום פינברג, אוהד גלעדי אור איבשיץ מנ. פינברג ושות׳.