המסחר בוול סטריט ננעל במגמה מעורבת: דאו ג'ונס נחלש ב-0.3%, נאסד"ק הוסיף 1.5%, S&P 500 התחזק ב-0.4%. ביונטק עלתה ב-.4.6%, לאחר שהשותפה פייזר דיווחה כי החיסון שפיתחו השתיים לקורונה יעיל ב-100% בניסוי קליני לגילאי 12-15.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
חברת פייזר פרסמה היום ממצאים ראשונים ממחקר הילדים המגלה כי החיסון נגד קורונה יעיל ובטוח גם בקרב בני 12 עד 15. על-פי ההערכות, צפויה החברה להגיש את התוצאות לאישור ה-FDA בשבועות הקרובים מה שעשוי להוביל לאישור חירום מהיר לחיסון עבור גילאים אלו.
3 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
וול סטריט
(צילום: AFP)
המסחר בוול סטריט התנהל היום על רקע תוכנית ההשקעות בתשתיות של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בסכום של 2 טריליון דולר, שתמומן חלקית על ידי העלה של מס החברות מ-21% ל-28%. ההצעה שמגיש הנשיא, תחת השם American Jobs Plan, היא למעשה תוכנית ראשונה מבין שתיים שמתכנן הממשל להנעת הכלכלה האמריקנית, ושצפויה גם היא לצאת לדרך בשבועות הקרובים.
לפי הבית הלבן, ההודעה על התוכנית הנוספת תצא במהלך החודש הבא. שתי התוכניות ייצטרכו כמובן את אישור הקונגרס – והנשיא ותומכיו יאלצו להיאבק על אישורה.
מחיר הנפט מסוג WTI ירדו היום בשיעור של 2.3% לרמה של 59.16 דולר לחבית בבורסת הסחורות של ניו יורק. עם זאת, בסיכום הרבעון, עלה מחירו של הנפט בשיעור של 22%.
הזהב טיפס היום ב-1.8% וקיזז מעט מהירידות החדות שרשם בשבוע האחרון. הזהב רשם את הרבעון הגרוע שלו מאז 2016.
מניות הקנאביס טילריי ואפריה קפצו ב-6% בוול סטריט אחרי העברת החוק לאישור הליגליזציה לשימוש בקנאביס לצורכי פנאי במדינת ניו יורק. כבר לפני מספר ימים סיכם המושל אנדרו קואומו עם המחוקקים במדינה להתיר את השימוש לבני 21 ומעלה. החוק עבר וניו יורק היא המדינה ה-15 בארה"ב שמאשרת את השימוש בקנאביס.

הבורסה בת"א סוגרת את הרבעון הראשון של 2021

בורסת ת"א חתמה היום את הרבעון הראשון של 2021 עם עליות מרשימות למדי במדדים המובילים - על אף התנודתיות הרבה בשווקים במהלך התקופה. מדד ת"א-35 סגר עלייה רבעונית של 7%, מדד ת"א-125 טיפס ב-6.1% (מדד ת"א-90 התחזק ב-6.1%).
לשם ההשוואה, זה מה שעשו ברבעון המדדים המובילים בבורסות הגלובליות (ללא נתוני היום האחרון לרבעון): דאו ג'ונס טיפס ב-8%, נאסד"ק עלה ב-1.2%, S&P 500 עלה ב-5.4%; באירופה: פוטסי טיפס ב-4.8%, דאקס התחזק ב-9.4% וקאק עלה ב-9.7%; באסיה (כולל יום המסחר האחרון לרבעון): ניקיי רשם עלייה רבעונית של 6.3%, האנג סנג טיפס ב-4.2%, שנגחאי ירד ב-0.9%, קוספי התחזק ב-6.5%.
החברה הישראלית הגדולה ביותר בשווי, נכון לתום הרבעון, היא צ'ק פוינט עם שווי שוק של 16 מיליארד דולר - על אף ירידה של 20% מתחילת 2021; אחריה WIX עם שווי של 15 מיליארד דולר - המניה עלתה ב-7% מתחילת השנה; סולאראדג' עם שווי שוק של 14 מיליארד דולר - איבדה 15% מתחילת ינואר; נייס (שווי של 13.8 מיליארד דולר) וטבע (12.7 מיליארד דולר) - לשתי הדואליות האחרונות נשוב בהמשך, בסקירת התנועות בבורסת ת"א.
3 צפייה בגלריה
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
(צילום: shutterstock)

מט"ח - הרבעון של הדולר

המהלך של בנק ישראל באמצע ינואר ככל הנראה מנע מפלה של המטבע האמריקני מול מקבילו הישראלי. הדולר רשם ב-2020 צלילה (גם בשוק המט"ח העולמי) בעקבות משבר הקורונה, שהוביל להדפסת כסף מסיבית אצל הממשל הפדרלי כחלק מחבילות התמריצים לכלכלה האמריקאית.
אך מיד לאחר נקודת התחתית שנרשמה בתחילת ינואר בדולר (3.11 שקלים, שפל של 25 שנה) הודיע בנק ישראל כי ירכוש במהלך 2021 לא פחות מ-30 מיליארד דולר. ההודעה שינתה מיידית את הכיוון בדולר-שקל, כשהמטבע המקומי החל בנסיגה. בסיכום הרבעון טיפס הדולר ב-3.6% מול השקל ונסחר, נכון לסוף התקופה, בסביבות 3.33 שקלים. האירו ירד מתחילת השנה ב-1% ל-3.91 שקלים. הליש"ט זינקה ב-4.2% ל-4.58 שקלים.
בשוקי העולם התחזק הדולר ב-3.7% מול סל ששת המטבעות העיקריים, כאשר היורו ירד ב-4% לעומת הדולר. ברקע, התאוששות הדרגתית בארה"ב מהמשבר לצד עלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות לשיא של 14 חודשים, כשבמקביל באירופה נמשכות התחלואה הגבוהה וההגבלות - מול האצת הפצת החיסונים בארה"ב.

שוק הנפט מתגבר על 2020, ומה קורה בביטקוין?

מחירי הנפט שבו לרמתם מלפני המשבר, כשברקע עלייה בביקושים במקביל להתאוששות גלובלית מהמשבר - או הציפייה להתאוששות. ברמתו הגבוהה ברבעון במהלך חודש מרץ, הנפט האמריקני הגיע לשווי של 70 דולר לחבית, לפני שנסוג מחדש עד ל-60 דולר.
בשבוע האחרון היו אלה תעלת סואץ ואונייה אחת ויחידה שגרמה לפקק של מאות אוניות - ולעליית מחירים מחודשת. אך מיד לאחר החילוץ וחידוש תנועת הסחורות שבו המחירים לסביבת ה-60 דולר. מתחילת השנה טיפס מחיר ה-WTI ב-24% מ-47.60 דולר ל-60 דולר. הברנט עלה בשיעור דומה והוא נסחר כיום בסביבות 65-63 דולר לחבית.
3 צפייה בגלריה
מצרים פעולות ל חילוץ ה ספינה התקועה תעלת סואץ
מצרים פעולות ל חילוץ ה ספינה התקועה תעלת סואץ
פעולות החילוץ לספינה שהייתה תקועה בסואץ
(צילום: AFP)
הביטקוין המשיך בנסיקה המטאורית שלו גם ברבעון הראשון של 2021, ואף הכפיל את שוויו במהלך התקופה. מחיר המטבע הדיגיטלי הפופולרי בעולם זינק מתחילת השנה ב-99%, ממחיר של 29 אלף דולר בינואר ל-58 אלף דולר כיום. במקביל, שווי השוק של המטבע חצה את סף הטריליון והגיע ל-1.1 טריליון דולר. האיתריום, המטבע הווירטואלי השני בגודלו לפי שווי שוק, קפץ ב-145%, ממחיר של 729 דולר בינואר ל-1,800 דולר כיום.
גם נסיגה חדה בשווי הביטקוין במהלך הרבעון בעקבות דבריה החריפים של שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן - שהזהירה מהשלכות שוק הקריפטו כלפי הרוכשים - לא מנעה מחברות ענק וגופים מוסדיים גדולים להמשיך ולאמץ השימוש בקריפטו בדרך זו או אחרת.
רגע המפתח אולי (או אחד מהם) היה ההודעה שהוציאה טסלה בפברואר, על רכישת ביטקוין בשווי של 1.5 מיליארד דולר - החברה אף הכריזה שתאפשר רכישת רכבים שלה תמורת המטבע. המייסד אילון מאסק לא חסך בציוצים במהלך הרבעון לטובת שוק הקריפטו. "ביטקוין הוא גרסה פחות מטופשת של כסף מזומן", צייץ והקפיץ את הביטקוין לשיא.
חברת ויזה העולמית, ענקית כרטיסי האשראי והתשלומים, הודיעה השבוע כי תאפשר לבצע תשלומים במטבע הדיגיטלי USD Coin שמחירו צמוד לתנודות הדולר. לפני חודש וחצי הודיעה המתחרה מסטרקארד כי תשלב את השימוש במטבעות דיגיטליים בשירותים שהיא מציעה ללקוחות. כל זה על קצה המזלג - הביטקוין ריכז אינספור חדשות ודיווחים בשלושת החודשים האחרונים, ונראה שזה לא הולך להסתיים בקרוב.
פורסם לראשונה: 16:58, 31.03.21