פרסום ראשון: בחודשים יוני עד אוגוסט 2023 חלה עלייה חדה של כ-84% במספר הבקשות של חברות שפנו לבתי המשפט השנה בבקשה למנות להן בעל תפקיד באופן מיידי לאחר שנקלעו לחובות (מכונים "תיקים מורכבים"). זאת, לעומת יוני-אוגוסט 2022.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
עוד עולה מנתונים של הממונה על חדלות פירעון, עו"ד ורו"ח אשר אנגלמן, כי פילוח בין סוגי הבקשות בתקופה זו, מראה כי בתיקי החברות המורכבים חלה עלייה בשיעור של כ-36% עבור החודשים ינואר-אוגוסט 2023, בהשוואה לחודשים אלו בשנת 2022. בממונה על חדלות פירעון ציינו כי "בחינת מגמת השינוי בשנת 2023 תעשה בתום השנה".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כמו כן, בחינת הנתונים לעניין בקשות יחידים (אנשים פרטיים) להיכנס בשערי הליכי חדלות הפירעון בין החודשים ינואר-אוגוסט 2023 לעומת התקופה המקבילה אשתקד, העלתה כי חלה עלייה של 6.7% במספר הבקשות לפתיחת הליכים בעניינם של יחידים.
בחינה ביחס לחודשים יולי-אוגוסט 2023 לעומת החודשים המקבילים אשתקד, מצביעה על עלייה בשיעור 12.9% במספר הבקשות לפתיחת הליכים. מדובר למעשה בבקשות להיכנס להליך של חדלות פירעון של אנשים פרטיים שפנו בבקשות לפתיחת הליכים (בעבר נקראו בקשות פשיטת רגל).

משר פיטנס ועד רום כנרת

בתיקי חברות יש שני סוגים של תיקים. הראשון נוגע לתיקים שבמהותם הם פשוטים וטכניים יותר ביחס לתיקים המורכבים. מדובר, על פי רוב, בתיקים של חברות ללא פעילות וברוב המקרים מתבקש צו פירוק על מנת שהעובדים יוכלו לפנות לביטוח לאומי או תיקים שיש בהם מעט מימושים. אלו הם תיקים קטנים שבמהותם אינם תפעוליים או עתרי נכסים.
2 צפייה בגלריה
שר פיטנס, ג'מבו סטוק והאופה מבגדד שנקלעו לקשיים
שר פיטנס, ג'מבו סטוק והאופה מבגדד שנקלעו לקשיים
שר פיטנס, ג'מבו סטוק והאופה מבגדד שנקלעו לקשיים
(צילום: אלעד גרשגורן, ניצן גור)
לעומת זאת, יש תיקים מורכבים שבהם מבקשות החברות מבית המשפט למנות בעל תפקיד באופן מיידי או מנהל הסדר חוב מטעם בית המשפט.
מנתוני הממונה על חדלות פירעון עולה כי אם מסתכלים על מכלול התיקים של בקשות החברות, אז יש דווקא ירידה במחצית הראשונה של 2023 במספר הבקשות שהוגשו (714) לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה (801 תיקים). אולם כאמור, אם מסתכלים על התיקים המורכבים שמשפעים על המשק - כלומר חברות שפונות לבית משפט בבקשה לצו פתיחת הליכים והקפאת הליכים ומבקשות למנות נאמן, או חברות שפנו לפי תיקון 4 לחוק חדלות פירעון שנועד להקל על חברות שנקלעו לקשיים בעקבות הקורונה, אז ניתן להבחין כי בתיקים האלה קיימת השנה עלייה חדה של כ-31% במחצית הראשונה של 2023 לעומת התקופה המקבילה אשתקד ובחינה עבור החודשים יוני-אוגוסט התקופה המקבילה אתשקד מצביעה כאמור על עליה בשיעור 84%.
בין תיקי החברות שהוגשו בחודשים האחרונים ניתן למנות את הבקשה שהוגשה החודש על ידי חברת הנדל"ן הוותיקה רום כנרת שנקלעה לחובות של כ-137 מיליון שקל ומונו לה נאמנים; את חברת מטהרי האוויר הציבורית אורה סמארט אייר שפנתה לבית משפט החודש לאחר שצברה חוב של 49 מיליון שקל ומונו לה נאמנים ואת הבקשה שהוגשה במאי על ידי קרן הגשמה אשר לה מאות משקיעים ובית משפט מינה לה לאחרונה שני נאמנים.
הממונה על חדלות פירעון, עו"ד ורו"ח אשר אנגלמןהממונה על חדלות פירעון, עו"ד ורו"ח אשר אנגלמןצילום: גולדפרב זליגמן
בנוסף, באפריל 2023 רשת ג'מבו סטוק פנתה לבית משפט בשל חובות ולאחרונה הנאמן מכר חלק ממנה; בעלת המותג "האופה מבגדד" נקלעה לחוב של 62 מיליון והגישה במאי בקשה לבית משפט; חברת שחף אבטחה המעסיקה כ-1,100 עובדים נקלעה לחובות של 60 מיליון שקל, פנתה ביוני לבית משפט שמינה לה נאמנים ולאחרונה היא אף נמכרה בהצלחה; רשת שר פיטנס שנקלעה לחובות ומונו לה נאמנים ולאחרונה גם היא נמכרה בהצלחה וחברות נוספות.
הממונה על חדלות פירעון, עו"ד ורו"ח אשר אנגלמן, מסר בתגובה לנתונים: "אנו מנתחים את המידע ומזהים מגמה הולכת ועולה בהיקף התיקים. לנוכח עלייה זו, אנו מקיימים הערכות פנימית לצורך מתן שירות טוב ומקצועי לכלל ציבור הנושים, החייבים, בעלי התפקיד ובתי המשפט. כל זאת במטרה לאפשר תהליך יעיל, מקצועי ואיכותי לצורך עמידה בתכליות החוק, לאפשר שיקום באופן מייטבי לצד השאת הערך לנושים".