ביום המסחר הראשון במטבע חוץ אחרי פרסום מדד המחירים לצרכן הגבוה של חודש מרץ, שעלה ב-0.4%, ופרסום דו"ח מוד'יס שהוריד את תחזית הדירוג של ישראל מ"חיובית" ל"יציבה", השקל התחזק הבוקר (ב') מול האירו וירד משער השיא מזה יותר משנתיים וחצי. הדולר נסחר סביב 3.63 שקלים - ושערו היציג נקבע על 3.647 והאירו סביב 3.99 שקלים - ושערו היציג נקבע על 4.002. סיבה אפשרית לעליות הנוכחיות היא שמדובר ב"תיקון" של השוק לאחר שהשקל כבר נחלש בסוף השבוע שעבר, בצל השמועות לקראת הכרזת מודי'ס, בנוסף להתחזקות האירו בעולם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio

1 צפייה בגלריה
שטרות של דולר ושל אירו
שטרות של דולר ושל אירו
שטרות של דולר ושל אירו
(צילום: Shutterstock)
לפי שעה, ההערכות להחלטת הריבית הבסיסית במשק של בנק ישראל בעוד כחודש נעות בין אי-שינוי הריבית לראשונה זה 13 חודשים, לבין עלייה מתונה נוספת של 0.25% שתביא את הריבית הבסיסית לשיעור של 4.75% ותעלה את ריבית הפריים ל-6.25%, שיעור גבוה במיוחד.
כאמור, ביום שישי האחרון התפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ, לפיו נרשמו עליות מחירים של 0.4% - בהתאם לרף העליון של התחזיות - והאינפלציה השנתית ירדה מעט מ-5.2% בפברואר ל-5% בחודש שעבר. במקביל, לאור עליות הריבית החדות בשנה האחרונה, מחירי הדירות ירדו לראשונה מאז תחילת משבר הקורונה ב-0.2% בינואר-בפרואר ומחירי הדירות החדשות ירדו ב-0.3%. בחישוב שנתי, קצב ההתייקרות ירד ל-12.7%.
באותו יום בחצות (בין שישי לשבת) סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מוד'יס הורידה את תחזית דירוג האשראי של מדינת ישראל, בצל החששות מפני השלכות המהפכה המשפטית על הכלכלה המקומית. דירוג האשראי עצמו נותר לעת עתה ללא שינוי, על רמה של A1, אולם מדובר בשינוי משמעותי ראשון לרעה בדירוג האשראי לישראל ובעיקר לאזהרה חריפה של סוכנות הדירוג הבינלאומית מפני המשך החקיקה, אשר עלול להוביל לירידה בדירוג עצמו.
עם פרסום ההודעה, כתבו בחברה כי "האופן שבו מנסה ממשלת ישראל לבצע רפורמה רחבת היקף בלא חיפוש אחר הסכמה רחבה מצביע על היחלשות מוסדות המדינה ועל הירידה ביכולת לצפות מדיניות קדימה... על אף שההידברות סביב המתווה המדויק של הרפורמה נמשכת, הממשלה הדגישה את כוונתה לשנות את האופן בו שופטים נבחרים בישראל. המשמעות של הדבר היא שהמתח הפוליטי והחברתי בישראל נמשך. אם ימצא פיתרון ללא העמקת אותם מתחים, האופק הכלכלי החיובי שמודי'ס צפתה בעבר יישאר", הדגישו בחברה באופן שלא משתמע לשני פנים.
בתגובה לדוח החריף, שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', טען במהלך דיון אתמול על התקציב בוועדת הכספים כי "אני לוקח את חוות הדעת ברצינות, אבל זו לא דרמה גדולה. גם ב-2020 ירדה התחזית מחיובית ליציב, זה עלה ב-22. האחריות לכלכלה הישראלית על כתפי, אני לוקח אותה בכל הרציניות והאחריות, היא לא על כתפי מודי'ס ולא על כתפי הכלכלנים".
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, התייחס לעליות בשער השקל והסביר: "עם החזרה מחופשת הפסח, יצואנים וחברות הנדרשות למכור מט"ח, מנצלות את רמות השערים הגבוהות ומוכרים מט"ח, דבר היוצר עודף היצע וגורר לייסוף השקל. הדולר נחלש לעבר רמת 3.65 שקלים וסביב רמה זו, ביקושים מצב יבואנים, בולמים את המשך ייסוף השקל. להערכתנו, אי-הוודאות באשר לעתיד הרפורמה השיפוטית, כמו גם הגירעון התקציבי והצורך להתמודד עם השלמת אישור התקציב עד ה-27 במאי, יתמכו בתנודות שערים, בתחום שערים רחב. העלייה במחירי הדלקים והתרחבות גל עליות המחירים יאתגרו את בנק ישראל ועשויים לתמוך בהעלאת ריבית נוספת כבר בחודש מאי הקרוב".
פורסם לראשונה: 10:11, 17.04.23