משבר הקורונה משפיע מזה תקופה ארוכה על מצבם של העובדים במשק. לצד רבים שמצויים מזה תקופה ארוכה בחל"ת, נתוני הלמ"ס שפורסמו אתמול (ג') מלמדים גם על עלייה במספר המפוטרים על רקע הגידול במספר הנדבקים בנגיף וההגבלות החדשות על מקומות העבודה. כך, אחוז המפוטרים בכלל הענפים במשק טיפס משמעותית בשבועיים הראשונים של יולי ל-7.6%, לעומת 4.5% באמצע יוני.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על רקע זה ועל רקע התוכנית החדשה שאושרה השבוע בממשלה, ריכזנו עבורכם את התשובות לשאלות הבולטות בנושא זכויות של שכירים שפוטרו או הוצאו לחל"ת בתקופה זו. כל זה בסיועו של עו"ד שרון הורנשטיין, העורך הראשי של אתר כל זכות, הפועל להנגשת זכויות תושבי ישראל בתחומי החיים השונים.
3 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה ראשון לציון
שירות התעסוקה ראשון לציון
שירות התעסוקה ראשון לציון
(צילום: אורי דוידוביץ')
מה התהליך להגשת בקשה לקבלת דמי אבטלה לאחר פיטורים או יציאה לחל"ת?
אין הבדל בהליך ההרשמה בין הוצאה לחל"ת ופיטורים - יש להירשם לשירות התעסוקה באמצעות שליחת טופס הצהרה לרישום ראשוני בשירות התעסוקה. בנוסף לרישום בשירות התעסוקה, יש להגיש תביעת דמי אבטלה למוסד לביטוח לאומי. עו"ד הורנשטיין מחדד כי על מנת לסייע לעובדים לקבל דמי אבטלה, מעסיקים רשאים לדווח באופן מרוכז ומקוון לשירות התעסוקה על עובדיהם שפוטרו או הוצאו לחל"ת, וכך לחסוך לכל עובד לעשות את הרישום בעצמו.
מתי מקבלים את תשלום דמי האבטלה?
התשלום הראשון ישולם בסמוך לסיום הטיפול בתביעה. התשלומים הבאים ישולמו בסמוך ל-17 בכל חודש.
למשך כמה זמן מקבלים את דמי האבטלה?
מספר הימים המקסימלי שבהם משולמים דמי אבטלה נקבע בהתאם לגיל ולמצב המשפחתי. בשל המצב הוארכה בינתיים תקופת הזכאות עד אמצע אוגוסט. עם זאת, הממשלה אישרה את התוכנית במסגרתה דמי אבטלה ישולמו עד יוני 2021 - אבל החקיקה בנושא זה טרם הושלמה ולכן כדאי לעקוב אחר הנושא.
מי זכאי לדמי אבטלה?
לדמי אבטלה זכאים גברים ונשים שהם עובדים שכירים ומבוטחים בביטוח אבטלה, בין הגילאים 20 עד 67 ושעבדו לפחות שישה חודשים ב-18 החודשים האחרונים. לפני משבר הקורונה תקופת האכשרה (העבודה) הייתה 12 חודשים, אבל היא קוצרה, עבור מי שהפסיק לעבוד אחרי ה-1 במרץ 2020, לשישה חודשים כאמור.
ביטוח עבודה הוא ביטוח שבו מבוטחים רוב העובדים השכירים שהם תושבי ישראל או תושבים ארעיים בישראל. לא מבוטחים בביטוח זה עובדים עצמאים, חברי קיבוץ או מושב שיתופי (אלא אם הם עובדים כשכירים מחוץ למשק או מועסקים כשכירים על-ידי הקיבוץ/המושב), וכן בעל שליטה בחברת מעטים (גם אם הוא עובד בחברה כשכיר).
כיצד מחושב גובה דמי האבטלה? מה השיעור שאמורים לקבל?
דמי האבטלה נקבעים לפי גובה השכר, הגיל והמצב המשפחתי. ב-125 הימים הראשונים סכום דמי האבטלה המרבי ליום הוא 422.04 שקל, ולאחר מכן - 281.36 שקל.
מצאתי עבודה זמן קצר לפני משבר הקורונה, הוצאתי לחל"ת, וכעת פוטרתי. האם מגיעים לי דמי אבטלה וכיצד יחשבו אותם?
אם עבדת במשך שישה חודשים מתוך 18 החודשים שלפני שהוצאת לחל"ת (גם אם במקומות עבודה שונים) - ואתה עומד בשאר תנאי הזכאות (למשל שאתה בין הגילאים 20 ל-67), תהיה זכאי לדמי אבטלה.

מחל"ת לפיטורים

האם אפשר להמשיך בחל"ת, על אף שהעסק שב לפעילות?
לדברי עו"ד הורנשטיין, כאן נדרשת הסכמה בין המעסיק והעובד. אם אין הסכמה, יכול העובד להתפטר והמעסיק יכול לפטר אותו תוך הקפדה על הליך שימוע, הודעה מוקדמת ותשלום הזכויות המגיעות לו.
האם המעסיק יכול לחייב עובד להמשיך בחל"ת, גם אם העסק חזר לפעילות?
אם המעסיק לא רוצה להעסיק את העובד יותר - אי אפשר לחייבו. חל"ת בכפייה וחל"ת ללא הגבלת זמן יכולים להיחשב כפיטורים או כהרעת תנאים המאפשרת לעובד להתפטר בדין מפוטר.
אם לא אחזור לעבודה בתום החל"ת - האם דיני יהיה כדין מפוטר ואמשיך לקבל דמי אבטלה?
כאמור, חל"ת בכפייה וחל"ת ללא הגבלת זמן יכול להיחשב כפיטורים או כהרעת תנאים המאפשרת לעובד להתפטר בדין מפוטר. הזכאות לדמי אבטלה ממילא מתקיימת גם בפיטורים וגם בחל"ת, אז זה לא משפיע בנושא זה, אבל יש לדאוג לקבל פדיון דמי הבראה, פיצויי פיטורים במידה שהעובד זכאי להם, הודעה מוקדמת וקיומה של זכות השימוע.
במהלך החל"ת הופסקו לי הפרשות לפנסיה, איך אפשר לקיים רצף?
המעסיק אינו צריך לבצע הפרשות לביטוח הפנסיוני של העובדים עבור הימים שבהם היו בחל"ת. הכיסוי הביטוחי בקרנות הפנסיה נמשך חמישה חודשים לאחר ההפקדה האחרונה, ובביטוחי מנהלים לרוב שלושה חודשים בהתאם לתנאי הפוליסה. למרות זאת, אם ב-10 ביוני 2020 טרם פסק הכיסוי הביטוחי, הוא יישמר למשך 12 חודשים מיום ההפקדה האחרונה (בתנאי שבחיסכון הפנסיוני נצבר סכום המאפשר את המשך הביטוח, או שהעובד יפקיד את הסכומים הנדרשים בעצמו במהלך תקופה זו).
3 צפייה בגלריה
אירוע ההקמה של איגוד המובטלים - שכירים, עצמאים, וכל נפגעי המשבר הכלכלי מתאגדים למאבק משותף
אירוע ההקמה של איגוד המובטלים - שכירים, עצמאים, וכל נפגעי המשבר הכלכלי מתאגדים למאבק משותף
אירוע ההקמה של איגוד המובטלים - שכירים, עצמאים, וכל נפגעי המשבר הכלכלי מתאגדים למאבק משותף
(צילום: יריב כץ)
האם ממשיכים לצבור ותק במהלך החל"ת?
בתקופת החופשה ללא תשלום העובד אינו צובר ותק לצורך חישוב זכויותיו התלויות בוותק כמו דמי הבראה, ימי מחלה או חופשה שנתית. עם זאת, לצורך חישוב פיצויי פיטורים, חופשה ללא תשלום שאורכה עד 14 ימים בשנת עבודה נכללת בוותק של העובד. בחל"ת ארוכה יותר, התקופה שמעבר ל-14 ימים לא תיחשב כוותק במקום העבודה לצורך חישוב פיצויי הפיטורים.
מה יקרה אם אנצל את כל תקופת הזכאות לדמי אבטלה?
מספר ימי אבטלה למובטל שעדיין לא מלאו לו 40 שנה, והוא מגיש יותר מתביעה אחת לדמי אבטלה בתוך ארבע שנים, יהיה לכל היותר 180% ממספר הימים המרביים שלהם הוא זכאי בשנה. כלומר, אם הוא קיבל דמי אבטלה עבור כל הימים המרביים, ולאחר מכן הגיש בקשה נוספת לדמי אבטלה, ולא חלפו ארבע שנים מתחילת הזכאות הקודמת, הוא יקבל בפעם השנייה דמי אבטלה רק עבור 80% ממספר הימים שמגיעים לו. לאחר מכן לא תהיה זכאי יותר לדמי אבטלה עד לסיום ארבע השנים.
האם ייתכן שנידרש לחזור לחתום בלשכות שירות התעסוקה באופן פיזי?
נכון להיום, ההתייצבות בשירות התעסוקה היא לפי מוזמנים בלבד. יש לעקוב אחר הודעות שירות התעסוקה ולפעול בהתאם להנחיותיו.
עובד שחזר מחל"ת ופוטר לאחר מכן – זכאי לדמי אבטלה?
הורנשטיין מציין כי כל עוד העובד עומד בתנאי הזכאות, הכוללים תקופת עבודה של שישה חודשים מתוך 18 החודשים האחרונים, והוא לא ניצל את כל הימים המרביים שהוא זכאי להם – ניתן להמשיך לקבל דמי אבטלה.
עו"ד הדס שגיא, מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד שביט בר-און גלאון צין ושות', מוסיפה כי "במקרה כזה, תקופת ההודעה המוקדמת בתשלום שהתקבלה מהמעסיק בעת הפיטורים, תקוזז מדמי האבטלה ובכפוף לכך שנותרו לזכות העובד מכסת ימי אבטלה. המכסה תלויה בשאלה מתי התחלת לקבל דמי אבטלה, כמה זמן הפרשת לביטוח לאומי בטרם החל"ת, מה גילך ומה מצבך המשפחתי".