מכתבו התקיף של נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, לראש הממשלה בנימין נתניהו, שבמסגרתו הוא דרש להוריד מיד מסדר היום את הצעת החוק שתכפיף את בנק ישראל לשר האוצר בעניין קביעת ריביות לבנקים - גרמה תוך זמן קצר לזינוק בשערי הדולר והאירו בכאחוז שלם מול השקל.
בשעות אחר הצהריים פורסם בכלי התקשורת כי הנגיד שיגר לראש הממשלה מכתב חריף ובו כינה את ניסיון החקיקה בכנסת בנושא ריביות הבנקים כ"חציית קו אדום ופגיעה בעצמאות של בנק ישראל".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
מייד לאחר מכן החל השקל להיחלש, ולעת ערב עלה שער הדולר מ-3.638 שקל בסביבות השעה 16:00 ל-3.667 שקל - עלייה של כ-0.95%. שער האירו עלה מ-3.957 שקל לחצייתו מחדש של רף ארבעה השקלים, ל-4.022 שקל.
כעת מעריכים האנליסטים כי אין כמעט ספק שאם ראש הממשלה יימנע מלעצור מחר את הבאת החוק להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת - שערי המטבעות הזרים יתחזקו עוד מול השקל הישראלי. מצב הפוך יחזיר את שער השקל קרוב לשערים היציגים שנקבעו לו היום שעה קלה לפני פרסום מכתבו של הנגיד אל ראש הממשלה.
עוד ברקע, אתמול כינס נתניהו דיון מיוחד סביב המהפכה המשפטית בהשתתפות השרים יריב לוין, דודי אמסלם ורון דרמר - כדי לבחון עד כמה להתקדם עם החקיקה עד לסוף כנס הקיץ בסוף חודש יולי. בתום הדיון הוחלט כי הקואליציה תמשיך "עד הסוף" ובאופן חד-צדדי עם חקיקת צמצום עילת הסבירות, והיום ארגוני המחאה כבר התחילו להגיב לכוונות לחדש את החקיקה.