הבנקים מתחילים להתעורר אחרי הנזיפות והתחלת החקיקה בכנסת: הבנק הדיגיטלי וואן זירו הודיע הבוקר (שני) כי יציע לכל ללקוחותיו לפתוח פיקדון יומי אוטומטי בריבית גבוהה ביותר שמוצעת נכון לעכשיו בבנקים על פיקדון יומי ללא התניות - 2.5% לשנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
משרדי One Zero בתל אביב
משרדי One Zero בתל אביב
משרדי One Zero בתל אביב
(צילום: רועי בר)
לפי הודעת הבנק, "לקוחות שזקוקים לכסף נזיל לשימוש שוטף יקבלו הצעה להגדיר באופן חד-פעמי כללים לחיסכון אוטומטי חכם. הלקוחות יוכלו להגדיר כמה כסף הם רוצים שיישאר בעו"ש וכל סכום עודף יופנה אוטומטית לחיסכון עם נזילות יומית, אשר ניתן למשיכה בכל יום עסקים. הריבית על פיקדון תהיה צמודה לריבית הפריים, ותעמוד החל מעדכון הריבית הבא של בנק ישראל ביולי על 2.5%, ככל שבנק ישראל יחליט שלא לבצע העלאת ריבית. אם ריבית בנק ישראל תעודכן כלפי מעלה, הריבית על הפיקדון אף תהיה גבוהה יותר".
בנוסף, בבנק מציינים כי הלקוחות יעודכנו אם חשבונם עבר מיתרה שלילית לחיובית (למשל אחרי התראה על כניסה חזויה למינוס) או שהיתרה עברה מחיובית לשלילית (למרות ההתראה על הכניסה החזויה למינוס). לתפיסת הבנק, פיקדון אוטומטי עדיף על מתן ריבית על העו"ש המוגבלת בתנאים, שכן הכסף עובר אוטומטית לחיסכון ונזיל למשיכה בעת הצורך.
בהקשר ישיר לכך, יש לציין כי בתחילת החודש הוגשה למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד בנק הפועלים, בטענה כי קיים הסדר למתן ריבית בחשבון עו"ש הנמצא בזכות הקיים בבנק, אותו הבנק לא מציע לכלל ציבור הלקוחות ואותו הבנק מסתיר מכלל הלקוחות או מרובם.
בבקשה נטען, כי בנק הפועלים מפעיל סוגי פיקדון אוטומטיים שיש בהם כדי להעביר כספים עודפים מחשבון העו"ש כאשר הוא ביתרת זכות לפיקדון, לצבור עליו ריבית ולהחזירו לעו"ש אוטומטית בעת הצורך. עוד נטען כי הבנק מסתיר כלים אלו מלקוחות, לא מגלה להם אותם אקטיבית ומונע מהם עקב כך שימוש בהם.

הבנקים מתחילים לזוז?

המהלך של וואן זירו מגיע אחרי שאתמול בנק ירושלים הודיע כי כל לקוח בבנק שמעביר משכורת יזכה לריבית שנתית על העו"ש בגובה מחצית מזו של בנק ישראל (נכון לעכשיו 2.375%), וזאת עד ליתרה של 20 אלף שקל. המשמעות: הטבה של עד 475 שקל בשנה. לפני כשבועיים הודיע בנק לאומי כי חלק מלקוחות הבנק ייהנו מריבית שנתית בשיעור של 1% על יתרה בעו"ש של עד 10,000 שקל, כלומר עד 100 שקל בשנה.
כאמור, גם בכנסת החלו לדחוף את נושא הריביות, כאשר ועדת השרים לחקיקה אישרה אתמול הצעת חוק שהונחה בשבוע שעבר על שולחן הכנסת, ומבקשת לחייב את הבנקים בישראל לשלם יותר ריבית ללקוחותיהם ולצמצם את הפערים בין ריבית הזכות לריבית החובה שהבנקים גובים. הצעת החוק, שעליה חתומים חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה גם יחד, הוגשה בדיוק ביום שבו הזעיק הנניד ללשכתו לפגישה למחרת את בכירי שבעה הבנקים העיקריים בישראל. ההצעה צפויה לעלות להצבעה בקריאה טרומית ביום רביעי.
על פי הצעת החוק לא תיפגע עצמאות בנק ישראל, שכן הכנסת לא תקבע את שיעורי הריבית שיהיה על הבנקים לשלם על יתרות זכות ופיקדונות שקליים ללקוחותיהם, אלא החוק יסמיך את נגיד בנק ישראל להורות לבנקים על אופן וגובה תשלום הריבית לבעלי חשבונות הבנקים והפיקדונות.
בהצעת החוק נאמר: "נגיד בנק ישראל יקבע כללים לעניין אישור הריבית שמשלם תאגיד בנקאי ללקוחותיו לרבות על פיקדונות ויתרת כספים בחשבון העובר ושב. כללים כאלה יכול שיתייחסו לציבור לקוחות מסויים, כגון משק הבית ועסקים קטנים, או רק בהתקיים תנאי ריבית או תנאי שוק מסוימים, לפי שיקול דעתו של הנגיד".
יצוין שבחשבונות העו"ש של ציבור לקוחות הבנקים "שוכבים" מבלי לקבל ריבית כ-550 מיליארד שקל.