בעוד שמכירות המזון צומחות, הפדיונות בקניונים מדשדשים: מכירות שוק המזון במחצית הראשונה השנה צמחו ב-8.8% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד והסתכמו ב-25.6 מיליארד שקל. כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי כלכליסט.
העלייה במכירות במחצית הראשונה הושגה בעיקר בזכות זינוק חד של 37% במכירות חודש מרץ, אז נרשמה הסתערות צרכנים על חנויות המזון ואתרי האונליין, בניסיון להצטייד למקרה של סגר.
2 צפייה בגלריה
תור בסופרמרקט
תור בסופרמרקט
תור בסופרמרקט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עוד עולה מהנתונים כי עיתוי חג השבועות והתחזקות בשבועיים האחרונים של החודש, הובילו לעלייה של 4.6% במכירות שוק המזון בחודש יוני שהסתכמו בארבעה מיליארד שקל. העלייה במכירות חודש יוני, נרשמה אחרי ירידה של 1.4% במכירות אפריל, בגלל הסגר שנרשם בפסח.

העלייה החדה ביותר: במכירות מוצרי החיטוי

במונחים חצי שנתיים, העלייה החדה ביותר (13.3%) נרשמה במכירות מוצרים לבית הכוללים את על חומרי החיטוי, תרסיסים ומגבונים שנרכשו בכמויות חריגות במהלך התקופה ומכירותיהם הסתכמו ב-2.1 מיליארד שקל.
קטגוריית המזון צמחה ב-9.4% ומכירותיה הסתכמו ב-18.6 מיליארד שקל. שוק טיפוח הפרט צמח ב-6.1% ל-2.45 מיליארד שקל ואילו שוק המשקאות צמח בשיעור הנמוך ביותר של 3.6% ל- 2.44 מיליארד שקל.

בגלל הגל השני: פדיונות חנויות האופנה בקניונים צנחו ביוני

לעומת הצמיחה בשוק המזון בחודש יוני, מצב הפדיונות בקניונים שוב בכי רע. אחרי החזרה לשגרה והמכירות הגבוהות שרשמו חנויות האופנה בחודש מאי, עם פתיחת החנויות בקניונים, בחודש יוני התהפכה המגמה והפדיונות בקניונים שוב צנחו.
2 צפייה בגלריה
אנשים לא מקפידים על עטיית מסיכות בגראנד קניון באר שבע
אנשים לא מקפידים על עטיית מסיכות בגראנד קניון באר שבע
הקניונים לא מצליחים לחזור לעצמם
נתוני חברת ריס, הבוחנת 2,600 חנויות זהות בקניונים ובמרכזי מסחר פתוחים, מראים כי ביוני ירדו המכירות למ"ר בקניונים האזוריים ב-7.4%. לעומת זאת, הפאוור סנטרים, מרכזי הקניות הפתוחים, רשמו נתונים חיוביים והמכירות למ"ר בהם עלו ב-5.8% בחודש יוני. בממוצע ארצי ירדו כלל המכירות הקמעונאיות ב-2% בחודש זה.
לשם השוואה, בחודש מאי זינקו מכירות החנויות, על פי מדד ריס, ב-21% אך חלק מהחנויות של רשתות האופנה היו סגורות בחודש זה. גם במאי נרשם פער בין הקניונים האזוריים שרשמו עלייה של 7% לבין הפאוור סנטרים שרשמו עליה של 40%.

"בשש בערב הקניונים מתרוקנים"

המגמה הזו שמתבטאת בנתוני ריס תואמת את מה שטוענים השוכרים בקניונים בשבוע האחרון. אחרי שקהל הצרכנים נהר לקניונים ולמרכזי הקניות ובחנויות האופנה העידו על מכירות הרבה מעבר למצופה, הדיווחים בשבוע האחרון על התפרצות גל שני, גורמים שוב לחשש בקרב הצרכנים שמדירים רגליהם ממקומות סגורים. אתמול אמר אחד השוכרים לכלכליסט כי "הקניונים יכולים להמשיך לצעוק על השוכרים להשאיר חנויות פתוחות, אבל בשעה שש בערב הקניונים מתרוקנים".
מגמה זהה נרשמה בסוף השבוע החולף גם במסעדות, בבתי הקפה. מאז שנפתחו המסעדות ובתי הקפה, הם זכו למעט אוויר לנשימה, אך הטלת המגבלות החדשות הובילו ביום חמישי לביטולי הזמנות במסעדות ויום זה נרשם בענף כיום חמישי החלש ביותר מאז החזרה לשגרה.
הפתיחה של אולמות הקולנוע של הסינמה סיטי שאמורה היתה להיות ב-9 ביולי נדחתה למועד שטרם נקבע.
מדד המכירות המצטברות, על פי ריס, המהווה את סך כל המכירות בחודש יוני, מלמד כי הפדיונות בחנויות בממוצע ארצי עלו ב-0.08% בלבד, כאשר בקניונים האזוריים ירדו המכירות ב-5% ובפאוור סנטרים עלו המכירות ב-7.4%.