אחרי ארבע העלאות רצופות בגובה 0.75% וברקע הסימנים להתמתנות באינפלציה, הריבית בארה"ב עלתה הפעם בשיעור של 0.5% "בלבד" - בהתאם לתחזיות. זאת, לאחר שהבנק המרכזי האמריקני (הפדרל ריזרב, או "הפד") הכריז הערב (ד') על העלאת הריבית במדינה לטווח של 4.25%-4.5%, הכי גבוהה מאז דצמבר 2007. רוצים לדעת עוד? האזינו לקטע הרלוונטי ב"כסף חדש" באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בכירי הבנק מעריכים כעת כי העלאות הריבית יימשכו ב-2023, וכי בשנה זו הריבית תעמוד על 5.25% - לעומת 4.75% שהעריכו בספטמבר. שבעה בכירים בבנק סבורים כי הריבית תהיה אף גבוהה מ-5.25%, ושניים מהם נקבו בהערכה של 5.75%. רק שני בכירים סבורים כי הריבית תהיה נמוכה מ-5% בסוף הליך ההידוק המוניטרי.
בבנק המרכזי האמריקני חוזים כי שיעור הצמיחה השנה יעמוד על 0.5%, וב-2023 – על 1.6%. עוד צופים שם כי שיעור האבטלה יעלה ל-4.6% ב-2023 לעומת 3.7% כיום.
ההחלטה מגיעה יממה לאחר שפורסם כי קצב האינפלציה השנתי בארה"ב ירד ל-7.1% בנובמבר, לאחר שגם באוקטובר ירד מדד המחירים לצרכן מ-8.2% ל-7.7% בחישוב שנתי. בתוך כך, האינפלציה בחודש שעבר עלתה בשיעור של 0.1% בלבד, לעומת תחזית של 0.3% ונרשמו ירידות מחירים בין היתר בסעיפי האנרגיה, שירותי האנרגיה, שירותי הבריאות והמכוניות המשומשות.
2 צפייה בגלריה
בניין הפדרל ריזרב (פד)
בניין הפדרל ריזרב (פד)
בניין הפדרל ריזרב (פד)
(shutterstock)
כזכור, מאז חודש מרץ האחרון בוצעו שש העלאות ריבית רצופות (לא כולל העלאת הריבית הנוכחית), כאשר הארבע האחרונות עמדו על היקף חד במיוחד של 0.75% כל אחת.
יחד עם זאת, כבר לפני כשבועיים אישר יו"ר הפד, ג'רום פאוול, כי בסבירות גבוהה הבנק יעבור להעלאות ריבית בשיעור נמוך יותר מכפי שביצע בחודשים האחרונים, אם כי פאוול הוסיף שהמדיניות המוניטרית של הבנק צפויה להמשיך להיות מצמצמת לאורך זמן, עד שיהיו סימנים חזקים של ריסון האינפלציה.
2 צפייה בגלריה
יו"ר הפד, ג'רום פאוול
יו"ר הפד, ג'רום פאוול
יו"ר הפד, ג'רום פאוול
(צילום: MCT)
העלאת הריבית על ידי בנק מרכזי משמעותה "התייקרות הכסף". המטרה: להגדיל את ההחזרים על הלוואות ובכך להקטין את הכסף הזמין בשוק ואת הביקושים, מה שבתורו צפוי לרסן את האינפלציה שעדיין גבוהה משמעותית מהיעד במדינה.
יחד עם זאת, העלאות ריבית תכופות וגבוהות במיוחד עלולות לגרור את המשק למצב של מיתון, אשר עלול להוביל לגידול חד באבטלה ולקשיים חמורים בקרב עסקים ומשקי בית. מכך, הבנק המרכזי בארה"ב מנסה להתחמק ולכן זה מיתן את שיעור העלאת הריבית, אם כי עדיין העלה אותה כדי להמשיך ולרסן את האינפלציה.
במקביל, בחודש הבא צפוי גם בנק ישראל להודיע על העלאת ריבית נוספת, אולם ככל הנראה בשיעור של 0.25% בלבד. בכך, הריבית בישראל צפויה לעמוד על שיעור בסיס של 3.5% וריבית הפריים על שיעור גבוה במיוחד של 5%. זאת, לאחר שבחודש שעבר הכריז בנק ישראל על העלאת ריבית נוספת בגובה 0.5% והקפיץ את הריבית במשק לשיעור הגבוה ביותר שלה מאז שנת 2011.
יחד עם זאת, לצד ההכרזה בארה"ב, ההחלטה הבאה על הריבית בישראל צפויה להיות מושפעת בעיקר מנתוני מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר אשר צפויים להתפרסם מחר. לפי הערכות, האינפלציה בישראל צפויה להמשיך לעלות ולעמוד על שיעור של כ-5.5% בסוף שנת 2022 (נתון שיתפרסם רק בינואר), לעומת 5.1% עד כה.
העלאות הריבית התכופות משמעותן כאמור התייקרות ההלוואות, בהן התשלומים על המינוס בבנק והחזרי המשכנתאות. אמש פורסם כי בחודש נובמבר נרשמה עלייה בהיקף המשכנתאות שנטלו הישראלים לסכום כולל של 7.562 מיליארד שקל, אולם בשל העובדה שמדובר בנתונים שמגיעים לאחר חודש החגים ושעדיין מדובר במספר נמוך מחודשים קודמים, מגמת ההתקררות בשוק הנדל"ן הישראלי ככל הנראה ממשיכה.