מהיום (ראשון), אחד בינואר, כל אזרח ישראלי ירגיש גל התייקרויות של מוצרים ושירותים שזה שנים לא נרשם דוגמתו בראשית השנה האזרחית. בין השאר יתייקרו החל מהיום החשמל, המים, הדלק, מיסי הארנונה והרכבים החשמליים.
גורמים המקורבים לשר האוצר החדש סמוטריץ', בהם שרים שעמם שוחח, ציינו כי הוא ינסה לבדוק בימים הקרובים אפשרות למתן את התייקרות מחירי החשמל. לעומת זאת נראה שלא יהיה לפי שעה שינוי בהתייקרות מחירי המים, הדלק ומיסי הארנונה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
תדלוק, מונה חשמל
תדלוק, מונה חשמל
תדלוק, מונה חשמל
(צילומים: גלעד קוולרציק, shutterstock)
ההתייקרויות רחבות ההיקף, שהשפעתן על סל הצריכה המשפחתי גבוה במיוחד, יתרמו על פי חישוב ראשוני כחצי אחוז לעלייה באינפלציה, בנוסף להתייקרויות נוספות רבות שצפויות החודש, בין השאר של מוצרי מזון והיגיינה, שחברות הודיעו כבר מראש שיתייקרו בחודש ינואר.
עוד תוספת לעלייה באינפלציה צפויה כתוצאה מהזינוק בשער האירו בשבועיים האחרונים שיגרום אף הוא לייקור משמעותי של חלק מהמוצרים המיובאים לישראל מאירופה.
ערב הבחירות ובשבועות האחרונים הבטיח ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יפעל להורדת מחירי הדלק, ימנע את העלייה במחירי החשמל והמים ויקפיא את מיסי הארנונה, אולם היום כל אלה מתייקרים וספק אם ההתייקרויות יימנעו בימים הקרובים.
לעומת זאת צפויה ועדת הכספים של הכנסת לבטל כבר בימים הקרובים את העלאת המיסים על הכלים החד פעמיים והמשקאות הממותקים, החלטות שקיבלה הממשלה היוצאת לטובת בריאות האזרחים והטבת איכות הסביבה.
2 צפייה בגלריה
ביג 3 בצלאל סמוטריץ איתמר בן גביר בנימין נתניהו ביבי שמחים
ביג 3 בצלאל סמוטריץ איתמר בן גביר בנימין נתניהו ביבי שמחים
יפעלו להקפאת ההתייקרויות? ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ
(צילום: מוטי קמחי, עמית שאבי, הדר יואביאן)

כל ההתייקרויות

ואלה ההתייקרויות העיקריות שיגרמו לעלייה בהוצאות המשפחה החל מהיום:
החשמל מתייקר בשיעור של 8.2%, לאחר שמחירו עלה רק לפני ארבעה חודשים בשיעור גבוה של 8.6%. הערעורים של התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר וארגונים כלכליים נוספים להפחית את ההתייקרות נדחו על ידי מליאת רשות החשמל.
עליית המחיר נובעת מהתייקרות הפחם בעולם ביותר מ-200 אחוז בשנתיים האחרונות, כאשר 23% מהחשמל בישראל עודנו מיוצר באמצעות פחם, לפחות עד לסוף שנת 2025. ההתייקרות תשפיע בעלייה של 0.2% במדד המחירים לצרכן ותכניס כ-2.2 מיליארד שקל לקופת חברת החשמל. הוצאות משפחה ממוצעת על החשמל יגדלו בכ-40 שקל בחודש, שהם 80 שקל בחשבון הדו-חודשי.
המים מתייקרים בשיעור של 3.5%, בעיקר בשל התייקרות החשמל. זאת, בין השאר בשל עליית ההוצאה על התפלת מים. מדובר בהגדלת ההוצאה למשפחה בכ-16 שקלים בחשבון הדו חודשי.
הדלק: ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי מתייקר ב-9 אגורות, למרות שהנפט בעולם הוזל בשבועות האחרונים. זאת, לאחר שההנחה במס על הדלק הסתיימה, ומחירו יהיה מ-1 בינואר 6.94 שקל, עלייה בתשע אגורות לעומת חודש דצמבר. התוספת הנגבית בעד שירות מלא תהיה בת 21 אגורות והמחיר יגיע ל-7.15 שקל לליטר. באילת, ללא מס ערך מוסף, יעלה ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי 5.93 שקל, עלייה ב-7 אגורות.
ההתייקרות למי שממלא מיכל דלק של 50 ליטר אחת לשבוע תוסיף להוצאת משפחה כ-15 שקל בחודש ולמי שממלאים שני מיכלים בשבוע כ-30 שקל, שהם 360 שקל תוספת בשיעור שנתי.
מיסי הארנונה מתייקרים בכ-1.4%, אולם יהיו יישובים שבהם המיסים עולים גם עד 3%. ההתייקרות למשרדים תהיה גבוהה יותר מאשר לדירות. בסך הכל יוציא הציבור בישראל השנה כ-33 מיליארד שקל על מיסי הארנונה. ההתייקרות למי שמשלמים 800 שקל לחודשיים תהיה כ-70 שקל בשנה. העלייה במס העירוני תתרום כ-0.1% לאינפלציה.
המס על הרכבים החשמליים עולה ב-10%, בניגוד למגמה בעולם לעודד שימוש בכלי רכב חשמליים תוך הורדת מיסים עליהם. מכונית חשמלית תתייקר בעקבות כך באלפי שקלים, כאשר היבואנים כבר הבהירו שהם לא מתכוונים לספוג את העלייה במס ויטילו את כולה על הקונים.
בגזרת ההוזלות, בימים הקרובים צפויה ועדת הכספים של הכנסת לבטל את העלאת המיסים על כלים חד פעמיים ומשקאות ממותקים, בעלות של 1.1 מיליארד שקל הפחתה בהכנסות המדינה ממיסים. המס שהוטל ייקר את מחיר הכלים החד פעמיים לצרכן החל בנובמבר 2021 בכ-70%. כמו כן המס על משקאות ממותקים בשיעור של 1.3 שקלים לליטר משקה, 70 אגורות למשקאות דייאט ו-7.8 שקלים לליטר תרכיז להכנת משקה יבוטל.
במקביל לכל אלה, היום גם צפוי לעלות שכר חברי הכנסת ובכירים נוספים, בשיעור גבוה של עד 15%. השיעור הסופי ייקבע בתחילת החודש, לאחר פרסום השכר הממוצע במשק בחודשים הרלוונטיים. ועדת אלבשן הציבורית המליצה להעלות את שכר חברי הכנסת ב-2% בלבד ולהצמיד אליהם את כל בכירי המגזר הציבורי, כולל נשיא המדינה והשופטים. לשינוי שיטת ההצמדה דרוש אישור של הכנסת ועל כן שיעור העלאה הסופי של שכר נושאי המשרה צפוי להיקבע בהמשך החודש.
פורסם לראשונה: 16:57, 31.12.22