חברת פיתוח הנדל"ן אקסטל מארה"ב, שייסד איש העסקים היהודי-אמריקני גארי ברנט, דיווחה היום (א') כי השלימה את עסקת הנדל"ן לרכישת אדמות הפטריארכיה היוונית האורתודוכסית בירושלים בהיקף של 750 מיליון שקל. עסקת הענק, הנחשבת לגדולה ביותר בבירה ב-100 שנים האחרונות, נחתמה לפני כשנה בינואר 2023 עם קבוצת ניות קוממיות.
הקרקעות, המשתרעות על פני שטח של כ-520 דונם, כוללות כ-1,000 יחידות דיור בנויות בשכונות רחביה, טלביה וניות בעיר, וכן בתי מלון מוכרים כגון מלון ענבל, מלון פרימה ומלון דן פנורמה, מבני ציבור כגון חלק מבית הכנסת הגדול ומוזיאון ישראל, שטחים פתוחים ויותר מ-12 מגרשים לפיתוח. שווי עסקת הענק מתבסס על פוטנציאל פיתוח המגרשים בשטח הקרקעות.
2 צפייה בגלריה
שכונת רחביה בירושלים
שכונת רחביה בירושלים
שכונת רחביה בירושלים
(צילום: שלומי כהן)
הקרקעות הוחכרו לקרן קיימת לישראל (קק"ל) בשנות ה-50 של המאה הקודמת לתקופה של עד 99 שנה, עד שנת 2052, עם אופציה להארכה בתנאי השכרה מחודשת על בסיס שווי השוק, וקק"ל החכירה אותן בחכירת משנה לדיירים. ב-2011 קבוצת ניות קוממיות ביצעה את העסקה הראשונה מול הכנסייה היוונית, ורכשה ממנה את זכות החכירה למשך 110 שנים. ב-2016 ביצעה עסקה נוספת, והפעם רכשה את הבעלות המלאה בטאבו על הקרקעות, ולמעשה נכנסה בנעלי הכנסייה.
בעקבות זאת המשיכה הקבוצה לקיים את ההסכם של הכנסייה כלפי החוכרים, ואף הציעה לדיירים המעוניינים בכך לרכוש את הבעלות המלאה על דירותיהם. עד היום, בוצעו מספר עסקאות ובהן גם עסקת וילה שרובר ברחוב דובנוב, מלון הנשיא ובעלי דירות פרטיים נוספים. כעת, משנכנס ברנט לתמונה, הוא נכנס לנעליה של ניות קוממיות והפך לבעלי הקרקע.
החברה הודיעה היום כי העבירה את התשלום האחרון בעסקה, וזאת למרות האתגרים וחוסר הוודאות שחווה המשק הישראלי בצל המלחמה בעזה. מהחברה נמסר כי החלה בשיחות עם הרשויות על תוכניות פיתוח והתחדשות עירונית בעיר. מהחברה נמסר עוד כי "שאיפת החברה היא להגיע להסכם הוגן וקבוע עם קק"ל ועם הדיירים השונים לטובת קידום מיזמי פינוי-בינוי על הקרקע שנרכשה. החברה מתכוונת לנהל מו"מ עם כל הצדדים המעורבים, ובפרט עם הדיירים לטובת מציאת פתרון מקיף והוגן, שעשוי לכלול חתימה על הסכמי מכירה והעברת הבעלות".
2 צפייה בגלריה
גארי ברנט
גארי ברנט
גארי ברנט
(קרדיט: אקסטל)
נזכיר כי ממטה מאבק התושבים נמסר אשתקד, עם פרסום הידיעה על העסקה, כי "תושבי השכונות הפכו בני ערובה בבתיהם, זאת לאחר שלחכירת הקרקע של התושבים נותרו תקופות קצרות יחסית של מספר שנים, והקבלנים אשר רכשו את הקרקעות מאיימים לא לחדש אותם אם התושבים לא ישלמו סכומי עתק. התושבים, מנגד, מבקשים לאשר טיוטת חוק אשר הוגשה לכנסת ומעגנת ומגינה על התושבים מפני דרישות הקבלנים. הצעת חוק זו היא בדומה להצעות חוק דומות שכבר הועברו באירופה ובארה"ב, כגון הצעת חוק חכירת קרקעות בבריטניה שעודכן לאחרונה, והיא הושלמה בהתייעצות ישירה עם מנהלי מפתח במשרד המשפטים בבריטניה".
את קבוצת ניות ייצגו בעסקה עוה"ד אברהם אברמן וליאת סאס ממשרד ש.פרידמן אברמזון ושות' ואת אקסטל ייצגו בעסקה עוה"ד אבי פורטן, דעואל פלאי ואלנתן באדל ממשרד אגמון עם טולצ'ינסקי.
ברנט מסר: "השלמת העסקה כעת מצד קבוצת הרכישה מהווה הבעת אמון משמעותית בשוק הישראלי ובפרט בעיר ירושלים. מעבר לפוטנציאל הרב שאנו רואים בעסקה זו, אנחנו מאמינים כי למרות המלחמה והאתגרים שבה נמצאת ישראל, שוק הנדל"ן צפוי לצמיחה אדירה מיד בתום הקרבות. אנו נמצאים בימים אלה בשיחות עם כל הצדדים המעורבים, לרבות קק"ל והדיירים ומקווים למצוא פתרון הוגן עבור כולם".
בעקבות הדיווח, מהמטה לחכירה הוגנת, שמייצג את תושבי השכונות, נמסר: "השלמת העסקה מאפשרת לחברה זרה להשתלט על שכונות שלמות בירושלים שבהן מתגוררים אלפי אנשים ולאיים בגירושם מבתיהם. בכל העולם המערבי החוק אוסר על כך, ורק בירושלים המדינה וקק"ל שותקות ולא נוקפות אצבע ומותירות את החוכרים טרף לספסרי קרקעות. זאת בניגוד להתחייבויות של קק"ל והמדינה להגן על החוכרים. ממשלת ישראל, קק"ל ועיריית ירושלים מחלקות את ירושלים לכל המרבה במחיר".