תוכנית שוברי המזון של השר אריה דרעי סופגת עוד מכה: לאחר שבית המשפט המחוזי בירושלים הקפיא את מכרז שוברי המזון ביום חמישי האחרון, השופט אלי אברבנאל החליט היום (ד') לפסול סופית את רשת שופרסל שזכתה במכרז בשל ליקויים שנמצאו בתנהלותה. בכך פסק השופט לטובת העותרת, עמותת "פתחון לב".
כעת במשרד הפנים צריכים לקיים דיון נוסף בוועדת המכרזים ולהחליט מי תבצע את התוכנית ותאפשר חלוקת מזון ומצרכים חיוניים בפריסה ארצית, למשפחות הזכאיות. שתי העמותות שהתמודדו במכרז בנוסף לשופרסל הן "פתחון לב" ו"אשל", וככל הנראה אחת מהן תזכה במכרז או שהן יבצעו אותו במשותף. משרד הפנים מסר בתגובה כי הוא מכבד את החלטת בית המשפט, ילמד את פסק הדין ויבחן את צעדיו. בנוסף נמסר כי המשרד יפעל ככל יכולתו לחלק את כרטיסי המזון מוקדם ככל הניתן.
2 צפייה בגלריה
חלוקת מזון
חלוקת מזון
חלוקת מזון
(צילום: עידו ארז)
בש"ס המשיכו במסע ההכפשות נגד עמותת "פתחון לב", וח"כ אוריאל בוסו מסר מייד לאחר פרסום פסק הדין כי "זהו ערב עצוב. אחרי העתירה של עמותת פתחון לב כנגד אלפי משפחות מוחלשות וילדים רעבים בישראל, הגיעה ההודעה הערב על ביטול המכרז. הידיים החתומות צריכות לרעוד מהחלטה שחותכת את פת לחמם של ילדים ומשפחות שלמות", כתב - למרות שהשופט לא ביטל את המכרז אלא רק פסל את מועמדותה של שופרסל ודרש מוועדת המכרזים לקבל החלטה חדשה. בהתאם להחלטה החדשה שתתקבל הפרויקט יוכל לצאת לפועל בקרוב על ידי אחת המועמדות האחרות במכרז.
עוד הוסיף ח"כ בוסו, על אף ובצל הטענות כי כל התוכנית נועדה לשמש תעמולת בחירות: "משפחות יקרות, מי שנלחם להביא את הפרויקט הזה יילחם גם לממש אותו - השר דרעי מנהיג חברתי".
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
שר הפנים אריה דרעי
(צילום: שמוליק דודפור)
מצד העותרת מסר אלי כהן, מנכ"ל פתחון לב, כי "אנו שמחים על החלטת בית המשפט, אשר תפעל לטובת מאות אלפי משפחות נזקקות בישראל. אנו נשמח לעבוד בשיתוף פעולה עם משרד הפנים על מנת להוציא באופן מיידי את המכרז לפועל. אנו מברכים את משרד הפנים על שיזם והקים את הפרויקט החברתי הגדול בהיסטוריה של מדינת ישראל, שכעת יופעל באופן החברתי והנכון ביותר. פתחון לב יהיו גאים להיות שותפים לדרך".
עו"ד יניב מטלס, המייצג את "פתחון לב" בעתירה: "מברך על פסק הדין הדרמטי שניתן על ידי כב' הש' אברבנאל ועל החלטתו הערכית והנכונה. החלטה חשובה זו מביאה לזכיית עמותת פתחון לב במכרז ותוביל לכך שזו תבצע את חלוקת תווי המזון, באופן שייטיב עם ציבור הזכאים שכה משווע לכך וייטיב גם עם בעלי המכולות שיזכו ליהנות באופן שוויוני מהעוגה הממשלתית. אני בטוח שמשרד הפנים ועמותת פתחון לב יפעלו בשיתוף פעולה לטובת ציבור הזכאים על מנת להוציא לפועל פרויקט חשוב זה".
ד"ר מתן גוטמן, עורך הדין של פורום המכולות לביטחון תזונתי, מסר: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט. ההצעה של שופרסל הייתה פגומה ופגעה במכולות הקטנות ובתחרות השוק המזון הריכוזי. חבל שמשרד הפנים פעל באופן שגוי, אך אנו בטוחים כי כעת משרד הפנים יפעל במהירות ויפעיל לתיקון המכרז כך שלא ייפגעו המכולות הקטנות ויסופקו התווים לנזקקים".

סאגת תוכנית שוברי המזון של דרעי

לפני חודש הודיעו משרדי הפנים והאוצר כי אישרו את התוכנית בתקציב של 700 מיליון שקל, ובמסגרתה חברת שופרסל תעמיד 1,527 נקודות מכירה ברחבי הארץ שבהן מקבלי כרטיסי המזון יוכלו לממשם ולרכוש מזון ומוצרים חיוניים. בכרטיס יוטענו 300 שקל לאדם, ולכל אדם נוסף המתגורר עם הזכאי - יוטענו בכרטיס 225 שקל עד ל-2,400 שקל למשק בית. התוכנית יועדה בין היתר למקבלי הנחה של 70% בתשלומי הארנונה לפי מבחן ההכנסה וכן אזרחים ותיקים מקבלי גמלת הבטחת הכנסה. לפי נתוני משרד הפנים, 209 רשויות העבירו את רשימות הזכאים ובהן כ-200 אלף בתי אב.
בסוף השבוע, לאחר שעמותת פתחון לב עתרה נגד זכיית שופרסל במכרז הביטחון התזונתי, מצא ביהמ"ש המחוזי ליקויים בהתנהלות רשת שופרסל והמדינה - והוציא צו מניעה להמשך המכרז עד לקבלת פסק דין בעתירה, כאמור.
עתירה זו הגיעה אחרי אחת נוספת של התנועה לאיכות השלטון, שטענה כי השר דרעי משתמש בתוכנית כתעמולת בחירות בפנייה ממוקדת למגזר החרדי - אך זו לא הצליחה לעצור את התוכנית. לעתירה זו הצטרף גם פורום המכולות לביטחון תזונתי באמצעות עו"ד ד"ר מתן גוטמן, שטען כי "הפרויקט מנציח ומחמיר את כשלי השוק בענף המזון, ואין לו כל תרומה אפקטיבית לצמצום תופעת היעדר הביטחון התזונתי. במקום להשקיע את מאות מיליוני השקלים בדרך ראויה, לאחר הליך מנהלי תקין, לצורך פתרון מערכתי ושיטתי של בעיית היעדר הביטחון התזונתי לרווחת כלל הציבור, החליטו המשיבים לפעול בדרך פגומה, חפוזה ורשלנית ממניעים זרים תוך פגיעה חמורה בתחום הביטחון התזונתי והמכולות הקטנות".
גם עמותת "אשל" שהתמודדה במכרז של משרד הפנים פנתה לבית המשפט המחוזי בירושלים וטענה כי אם יש שינוי במכרז, יש לקחת אותה בחשבון מאחר שהייתה במקום השני אחרי שופרסל. יחד עם זאת, "אשל" הבהירה כי לא הגישה עתירה לעצירת התוכנית משום שיש להוציאה לפועל באופן מיידי.
ד"ר מתן גוטמן הוא גם הפרשן המשפטי של אולפן ynet