בצעד נוסף כנגד חברות הטכנולוגיה הגדולות במדינה, הממשל הסיני פרסם הבוקר (ג') טיוטה המכילה שורה של הנחיות חדשות בנוגע לשוק האינטרנט במדינה, האוסרות על "תחרות לא הוגנת" ומגבילות את השימוש במידע של ועל אודות משתמשים. הטיוטה פתוחה כעת "להערות הציבור" עד ה-15 בספטמבר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתוך כך, שורת חברות סיניות שצפויות להיפגע מהתקנות החדשות נופלות הבוקר במסחר בבורסת הונג קונג: ביליבילי (8%-), עליבאבא (5%-), טנסנט ומייטואן (4%- כל אחת).
2 צפייה בגלריה
נשיא סין, שי ג'ינפינג
נשיא סין, שי ג'ינפינג
נשיא סין, שי ג'ינפינג
(צילום: shutterstock)
לפי ההנחיות החדשות שפרסם המנהל הממשלתי לרגולציית שוק, "אסור יהיה לחברות האינטרנט להפעיל או לתמוך בתחרות בלתי הוגנת באינטרנט, לשבש את התחרות בשוק או להשפיע על עסקאות לגיטימיות".
הרגולטור הדגיש כי על החברות האלה יהיה איסור להשתמש במידע או בתוכנות על מנת להשיג מידע או להשפיע על הבחירות של המשתמשים. בנוסף, אסור להן להשתמש באמצעים טכנולוגיים על מנת "להשיג באופן בלתי חוקי" או להשתמש במידע של חברות אחרות.
כמו כן, על החברות אסור יהיה להמציא או להפיץ מידע מטעה שעשוי לפגוע בשמן הטוב של המתחרות ועליהן להפסיק לנקוט בכל פעילות הכוללת ביקורות מזוייפות.
בנוסף, החוק קורא לאסור על החברות לגרום למשתמשים שלהן לבחור רק פלטפורמה אחת בה הן יכולים למכור את המוצרים שלהן.

הממשל ממשיך לנסות "לרסן" את ענקיות הטכנולוגיה

בשנה האחרונה ובחודשים האחרונים בפרט, הממשל בסין מטיל עוד ועוד גזרות רגולטוריות וכלכליות קשות על כמה מהחברות הגדולות ביותר במשק הסיני. החל מקנסות כספיים, דרך הגבלות מסחר ותעסוקה ועד לתופעת עליבאבא - מייסד ומנכ"ל החברה, ג'ק מא, "נעלם" מעיני הציבור למשך מספר חודשים לאחר שהעז לבקר את המשטר בפומבי.
2 צפייה בגלריה
ג'ק מא מייסד עליבאבא
ג'ק מא מייסד עליבאבא
ביקר את הרגולציה הסינית ו"נעלם". ג'ק מא, מייסד עליבאבא
(צילום: רויטרס)
בשיחה עם ynet, הסביר פרופ' שין סאן, מומחה ליחסי המשטר והשוק הפרטי בסין, כי הכל מתחיל ונגמר בסדר העדיפויות של המפלגה הקומוניסטית, המונע כולו בראי מטרה אחת: שמירה על יציבות השלטון. המפלגה, אשר רואה באותן חברות פרטיות איום כלכלי ופוליטי ישיר על פעילותה - נוקטת בצעדים אקטיביים על מנת "לרסן" את אותן חברות.
"זה לא משהו חדש, המפלגה הקומוניסטית בסין תמיד פעלה בחשדנות כלפי המגזר הפרטי", אמר פרופ' סאן. "מה שהשתנה בשנים האחרונות הוא העלייה של חברות הטכנולוגיה הגדולות כמו עליבאבא, דידי (DiDi) וטנסנט (Tencent). אלו כבר לא החברות של השוק הפרטי המסורתי שהסתמכו בעיקר על נדל"ן, מפעלים או נכסים פיזיים אחרים בסין. החברות החדשות מחזיקות בהרבה מאוד מידע וכסף ועלולות להוות איום ישיר ליציבות המשטר הסיני".
יתרה מכך, לדברי פרופ' סאן, מאז שנשיא סין, שי ג'ינפינג', הגדיר את המאבק באותן החברות כאחת המטרות המרכזיות של הממשל בראשותו - קיימת סוג של "תחרות" בין גופים ממשלתיים שונים על "מי יותר קשוח" אל מול החברות - במטרה להוכיח את נאמנותן למשטר ולנשיא.
לדברי פרופ' סאן, עדיין לא ברור מה יהיה הצעד הבא של הממשל הסיני ובעיקר מה יהיה היקף הגזרות נגד חברות סיניות שנסחרות בחו"ל. אולם, ללא ספק מדובר בצעדים שמייצרים חוסר ודאות גדולה בקרב עסקים רבים, הן בסין עצמה והן בהקשרי יחסים עם שווקים וחברות בחו"ל.
"למעשה, הפיתרון היחיד שנראה כעת באופק, הוא שהחברות יעבירו חלק משמעותי מהשליטה בהן לממשלה עצמה", הוא טען. "כך למשל נטען כי וויבו (Weibo), 'טוויטר הסיני', שוקלת לעשות בימים אלו. אני מעריך כי עוד הרבה חברות יבחרו בשיטה הזו, אולם זו תהייה האופציה האחרונה עבורן".