אחד ממבני הכספות המאובטח בעולם Le Freeport בסינגפור, שמכונה גם "פורט נוקס של אסיה", על שם בניין הכספת המאובטח בארה"ב שסמוך לבסיס צבאי, נרכש על ידי מיליארדר הקריפטו הסיני ג'יהאן וו ב-29 מיליון דולר, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות בלומברג. מדובר בכספת עם אבטחה מקסימלית בה מאוחסנים פריטי אמנות יקרים, אבני חן ומטילי זהב וכסף.
Freeport נפתח בשנת 2010 כחלק מהניסיון של סינגפור לפתות אספני יוקרה, מנהלי עושר ובנקים למסחר במטילים, כולל JPMorgan. הבניין עצמו תוכנן על ידי אדריכלים שווייצריים בכדי שיחסוך באנרגיה בעזרת בידוד תרמי וקירות מכוסי צמחייה על מנת לסייע בשמירה על טמפרטורות ורמות לחות מדויקות, שיצירות האמנות שמאוחסנות בו לא יפגעו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
כספת Freeport
כספת Freeport
כספת Freeport
(צילום: AP)
למבנה יש אפילו הקשר ישראלי, כאשר פסל מפלדה באורך של 38 מטר של האמן רון ארד מקבל את המבקרים בלובי, אחרי שעברו את הבידוק הביטחוני.
מי שהקים את המבנה, והחזיק ב-70% מהבעלות עליו, הוא סוחר האמנות השווייצרי, איב בובייה, שניסה לא מעט שנים למכור הכספת שנמצאת ליד נמל התעופה בסינגפור, בעקבות הפסדים. בדוחות האחרונים שפורסמו לציבור ב-2018, Freeport דיווחה על הפסדים של 14.3 מיליון דולר באותה שנה.
לפי הערכות, בסופו של דבר הסכים בובייה למכור ל-וו את המבנה בהנחה משמעותית של עשרות מיליוני דולרים. לאחר פירעון חובות ועלויות, קיבל בובייה כ-3.5 מיליון דולר מהעסקה.
וו בן ה-36 נחשב לאחד האנשים המשפיעים ביותר בשוק מטבעות הקריפטו בעולם. בשנת 2013 ייסד את Bitmain Technologies, חברת הכרייה למטבעות דיגיטליים הגדולה בסין. הונו האישי מוערך ב-2.3 מיליארד דולר.