חברת הקריפטו הישראלית ביטס אוף גולד (Bits of Gold), מהוותיקות בתחום המסחר במטבעות וירטואליים בארץ, הודיעה הבוקר (א') כי קיבלה רישיון קבע מרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפני כשבועיים חברת היבריד ברידג' הולדינגס (HBH) הייתה הראשונה לקבל רישיון קבע מהרשות, אולם בניגוד ל-HBH שעוסקת בתשתיות בתחום, ביטס אוף גולד היא חברת מסחר שמספקת שירותי קנייה ומכירה של מטבעות וירטואליים ללקוחתיה, ולכן היא למעשה חברת המסחר הראשונה בתחום שמקבלת רישיון בארץ.
1 צפייה בגלריה
הכספומט של ביטס אוף גולד
הכספומט של ביטס אוף גולד
כספומט קריפטו של ביטס אוף גולד
(צילום: ביטס אוף גולד)
זה תקופה ארוכה שרשות שוק ההון, בראשות משה ברקת - אשר הודיע לאחרונה על סיום כהונתו, נמנעה מלתת רישיונות קבע לחברות מתחום הקריפטו והן נאלצו לפעול במסגרת היתר המשך עיסוק זמני.
למעשה, עד לאחרונה נראה שברקת היה הרגולטור היחיד שעדיין התנגד לאסדרה (רגולציה) מלאה של התחום בישראל. בטון שונה מאוד מזה שהציגו עד כה בנק ישראל, רשות ניירות ערך, משרד המדע והחדשנות ואפילו שר האוצר ליברמן - שהקים צוות מיוחד שנועד לקדם את אסדרת התחום, טען ברקת לפני מספר חודשים כי הוא "לא רואה עתיד גדול בביטקוין. אנחנו הולכים לעולם של מטבעות דיגיטליים אבל של ממשלות וכל מה שקשור בזה". עוד אמר ברקת, כי "אמרנו למוסדיים: 'ביטקוין לא יכול להיות בתיק של פנסיה'".
בשלב זה טרם ברור מה גרם לברקת לשנות את דעתו ולקדם את מתן הרישיונות, אולם המשמעות שלהן היא שלפחות חלק מהחברות הרבות שעוסקות בתחום בארץ יוכלו לפעול אל מול המערכת הבנקאית והפיננסית ביתר קלות.
יחד עם זאת, נציין כי עדיין לא מדובר באסדרה מלאה של התחום בארץ וכי אין הדבר אומר בהכרח שהסוחרים הרבים, אשר חלק גדול מהם סוחר דרך חברות בינלאומיות ולא ישראליות (בהן העמלות לרוב הרבה יותר גבוהות), יצליחו להכניס ולהוציא את הכסף שלהם בקלות מהבנקים המסורתיים, שכן רבים מהם עדיין אוסרים באופן גורף על כל פעילות בתחום.
ברקע, התיקון להוראת ניהול סיכוני איסור הלבנת הון ואיסור מימון טרור של בנק ישראל, אשר קורא לבנקים להפסיק לסרב באופן גורף לכספי קריפטו ולבחון כל מקרה לגופו, צפוי להיכנס לתוקף ב-9.11.2022, אולם בבנק המרכזי מדגישים כי "התיקון של ההוראה לא אומר שכל בנק חייב לקבל כל פעולה בתחום".
בתוך כך, ביטס אוף גולד הודיעה עם קבלת הרישיון כי קיבלה אישור להפעלת שירותי משמורת (Custodian) - במסגרתם תוכל החברה להחזיק מטבעות של סוחרים ולא רק לסחור בהן - וכי היא תשיק באוקטובר הקרוב ארנק שיאפשר ללקוחותיה להחזיק את ההכספים בצורה מאובטחת בחברה, בדומה לשירותים שמציעות חברות בינלאומיות גדולות בתחום כמו קראקן ובייננס.
יובל רואש, מנכ"ל ביטס אוף גולד, אמר כי "בנק ישראל הורה לאחרונה לבנקים שלא לחסום קטגורית כספים שמקורם במטבעות דיגיטליים, אם הם מגיעים מבעל רישיון. מתן הרישיון יאפשר לנו לפתור יותר בעיות מול הבנקים ואף לאפשר לבנקים וגופים פיננסיים להציע ללקוחותיהם מסחר במטבעות דיגיטליים באמצעות Bits of Gold Connect, כפי שאנחנו עושים כיום עם Max".