הוועדה הציבורית לקביעת שכר ותנאי חברי הכנסת ממליצה להגדיל את מענקי הפרישה לחברי הכנסת. לפי המלצותיה שהוגשו היום (ד') לוועדת הכנסת, חבר כנסת שכיהן ארבע שנים יקבל מענק של כ-190,332 אלף שקל, זאת לעומת כ-142,749 אלף שקל כיום. גידול של כ-33%. חבר כנסת שכיהן שנה וחצי ופרש יקבל מענק של כ-71,374 אלף שקל, זאת לעומת כ-23,791 אלף שקל כיום - יותר מפי שלושה. עוד ממליצה הוועדה להעניק לחבר כנסת שכיהן שמונה חודשים ופרש מענק של 31,733 שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
המלצה אחרת של הוועדה קובעת שחבר כנסת שכהונתו החלה חודשיים לפני סיום הקדנציה לא יקבל מענק - בדומה למצב היום.
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: AFP)
הוועדה קבעה כי "עקב פניות של חברי כנסת וח"כים לשעבר, לפיהן אין הצדקה לחשב את מענק הפרישה החל מהשנה השנייה, ולנוכח משכן הקצר של הקדנציות האחרונות, החליטה הוועדה הציבורית להגיש המלצה שלפיה החל ממועד פרסומה של ההחלטה ברשומות, מענק הפרישה ישולם לפי משך הכהונה ויכלול גם את השנה הראשונה לכהונה. החריג היחיד יהיה לגבי מי שהחל לכהן כשלושה חודשים לפני יום הבחירות, שלא יהיה זכאי למענק ותקופה זו לא תובא בחשבון גם אם יהיה זכאי למענק בקדנציה הבאה".
עוד החליטה הוועדה הציבורית שהיועצים הפרלמנטריים יקבלו מענק חד-פעמי של 6,000 שקל ברוטו. מדובר במענק שקיבלו כל עובדי המדינה בהסכם שנחקק בין שר האוצר וההסתדרות לפני פסח. בכנסת אומרים שאם רוצים שלכנסת יגיעו אנשים ראויים ויהיו להם יועצים ראויים כשהם מקבלים את ההחלטות החשובות ביותר עבור הציבור חייבים להעניק להם את כל התנאים לכך.
המלצה אחרת של הוועדה אוסרת על חברי הכנסת לעשות שימוש בתקציב השנתי ליצירת קשר עם הציבור (העומד על כ-100 אלף שקל בשנה לכל ח"כ) לצורך ביצוע תשלומים לקרוב משפחה או לשותף או עובד של קרוב משפחה שלהם או של היועצים הפרלמנטריים שלהם. הוועדה הסבירה שבהחלטות שקיבלה הכנסת בעבר אין הוראה כללית האוסרת על חברי הכנסת לעשות שימוש בתקציב העומד לרשותם לפעילות פרלמטרית וקשר עם הציבור לשם רכישת פריטים ושירותים מקרובי משפחה של ח"כ או של יועציו. מאחר שמדובר בכספי ציבור סבורה הוועדה הציבורית כי הוראה בעניין נחוצה ואף מתחייבת לשם מניעת ניגודי עניינים ושקילת שיקולים זרים ולו למראית עין. עם זאת, הדגישה הוועדה כי לא הובאו בפניה מקרים שבהם נעשה שימוש כזה בתקציב. כמו כן, יאסר על ח"כ להעסיק יועצים פרלמנטריים שהם בעצמם בני משפחה.
בכנסת טענן שיש ח"כים שהעבירו כספים לקרובי משפחה של יועציהם ועל כן ההחלטה באה לאסור זאת.
בראש הוועדה עומד פרופ' יובל אלבשן וחבריה הם פרופ' יורם עדן וד"ר קרן בר חוה.
גורמים בכנסת אומרים כי ההגדלה נועדה לעודד ח"כים איכותיים להתמודד לכנסת.
המלצות הוועדה צפויות לקבל את אישור ועדת הכנסת, לנוכח רצון הח"כים להיטיב עם חבריהם שפרשו.
בינואר 2023 הוגדל שכר הח"כים ב-5.1% ל-47,583 שקל ברוטו בחודש.