המשבר בענף ההסעדה והמסעדנות מתעצם בעקבות ההגבלות החדשות על עסקי תרבות הפנאי והבילויים, ובהם מסעדות, בתי קפה וברים. אלה מאלצים שוב את בעלי העסקים להתמודד עם אתגרים כלכליים קשים ומורכבים לאחר שחלקם כבר עלו על מסלול של התאוששות מהסגר שנכפה עליהם. "התקנות החדשות הן מכת מוות לענף", אמרה ל-ynet מירב בן שלמה, הבעלים של קפה ביאליק בתל אביב.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בדקנו כיצד צריכים להתנהל מעתה המסעדנים והלקוחות תחת ההגבלות, וגיבשנו מדריך באמצעות עו"ד עמית גרוס, שותף מייסד ומנהל מחלקת דיני עבודה במשרד עורכי הדין דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות'; ועו"ד ארנסט גרוניס ממשרד פרגן - פלס ושות', המתמחה בליטיגציה מסחרית.
4 צפייה בגלריה
מסעדות בתל אביב
מסעדות בתל אביב
מסעדות בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )

ההגבלות החדשות: מה כולל המתווה החדש

מסעדות ובתי קפה: הגבלה של עד 20 איש בשטח סגור ועד 30 איש בשטח פתוח בשולחנות מרווחים בחוץ. על פי המתווה הקודם, מספר הלקוחות המקסימלי שהיה מותר בחלל הפנימי של מסעדה, בו זמנית, לבתי אוכל שמכילים עד 100 לקוחות היה מספר זה. בתי אוכל שהתפוסה המותרת מעל 100 לקוחות, ניתן להכניס עד 85% מהמותר ברישיון עסק.
ברים: ההנחיות החדשות מדברות על סגירה מיידית של אולמות, מועדונים וברים. במתווה הקודם - בברים חל איסור על התקהלות של יותר מ-50 איש.
דוכני מזון: אין הוראות חדשות מיוחדות, מעבר לאלו שהיו רלוונטית גם טרם ההגבלות מהימים האחרונים.
בתי מלון: התו הסגול החדש אושר גם הוא על ידי משרדי הבריאות והתיירות, והוא כולל את ההנחיות הבאות: התפוסה המותרת בחדר האוכל היא עד 35% לכך היותר מהתפוסה המותרת בימי שגרה; יש לשמור על מרחק של שני מטר בין שולחן לשולחן (בשונה ממרחק של מטר וחצי במסעדות); תהייה אכיפה קפדנית של חבישת המסכה גם ברחבי חדר האוכל; שעות פעילות חדרי האוכל יורחבו.
4 צפייה בגלריה
(נתונים: כלכליסט)
בעניין זה מציינת עו"ד ענת שיחור-אהרונסון, דוברת משרד התיירות, כי "בעקבות ישיבת הממשלה שהתקיימה אתמול הנחה שר התיירות אסף זמיר, את הצוותים המקצועיים של המשרד, בראשות מנכ"ל המשרד אמיר הלוי, לייצר תו סגול מחמיר למלונות אשר יותאם להגבלות החדשות. התו הסגול המעודכן, שגובש בעבודה משותפת עם התאחדות המלונות, יאפשר למלונות להמשיך לפעול כסדרם ויבטיח שמירה על בריאותם של אורחי המלון ועובדיו. בשעות אלו מתקיים דיון עם משרד הבריאות על אישורו". כלומר, המטרה היא לפעול לאישור תו סגול חדש שיאפשר אכילה בחדרי האוכל תוך הקפדה על הנחיות.
4 צפייה בגלריה
אסף זמיר
אסף זמיר
שר התיירות, אסף זמיר
(צילום: אבי מועלם )

"התקנות החדשות - מכת מוות לענף"

מירב בן שלמה, הבעלים מזה 24 שנה של המוסד התל אביבי הנודע קפה ביאליק, מספרת על הקושי שנגרם לה בעקבות ההגבלות החדשות המצמצמות את מספר הסועדים במסעדות ובתי קפה."זה נורא ואיום. התקנות החדשות הן מכת מוות לענף", היא אומרת. "התקנות החדשות גמרו לי את הלילות בבית הקפה מבחינת ההופעות במקום. נקבעו ליולי 17 הופעות ואתמול הופעה של אסף אמדורסקי כבר בוטלה. אני כל כך כועסת. מה המדינה חושבת לעצמה?".
בן שלמה מספרת כי היא הייתה צריכה לקבל מהמדינה 85 אלף שקל אך לא קיבלה כלום עד היום. "כל שבוע המדינה שולחת הודעות סמס, אבל כסף לא ראיתי. כשהודיעו לי שאני צפויה לקבל כסף מהמדינה לא הפסקתי לבכות מהתרגשות, אבל כלום לא התקבל. אני קמה כל בבוקר בבהלה, מה יהיה? למזלי הצלחתי לגייס בהד סטארט 100 אלף שקל. לקוחות בית הקפה נרתמו. יש כאלה שלא הצליחו להרים הד סטארט - מה הם יעשו? אני מקווה לא לפשוט רגל. הקפה פתוח, אבל יש ירידה של 60 אחוז ויותר בהכנסות".
"המצב המשפטי היום גורם לבעל המסעדה למורכבות תפעולית ומשפטית כאחד", מסביר עו"ד עמית גרוס. "יכולת התפעול שלו נפגעת דרמטית בהפעלת מקום עם יכולת קיבולת כפולה מזו המותרת בתקנות שעברו ללא הבחנה בגודל המקום. במקביל, הוא נדרש להתמודדות משמעותית וכלכלית עם עובדים שרק החזיר לעבודה השוטפת ואשר סיימו את תקופת החל"ת המותרת לאחר הסגירה הקודמת של עסקו. כעת עליו להחליט האם לקבל את הסכמת העובד לחל"ת, האם לפטר את העובד ולשלם פיצויי פיטורים, או להמשיך ולהעסיק את העובד במתכונת עבודה דומה או שונה".
לדברי עו"ד גרוס, ההגבלות שאושרו בישיבת הממשלה הן בתוקף הואיל ויש לממשלה פרק זמן של שבוע לקבל את אישור הכנסת להחלטותיה מאתמול. הוא ציין כי כדי להפעיל את ההגבלות מידית (החל מהיום בשעה 14:00), יפורסם בהקדם צו מטעם מזכירות הממשלה. עו"ד ארנסט גרוניס הוסיף כי הנחיות כלליות של התו הסגול עדיין תקפות על כל אזרח, למעט חריגים: החובה לעטות מסכת פה ואף החובה לשמור על היגיינה ושמירה על הריחוק החברתי - שמירה של שני מטר בין אדם אחד לשני.
4 צפייה בגלריה
עו"ד עמית גרוס צילום: סיגל סבן
עו"ד עמית גרוס צילום: סיגל סבן
עו"ד עמית גרוס
(סיגל סבן)

מותר לערוך אירוע בר מצווה במסעדה?

יש לילד שלי בר מצווה ואני רוצה להזמין אורחים לחגוג את האירוע במסעדה. מה ההגבלות? כדי להימנע מאי-נעימות ובעיות מיותרות, חשוב לוודא מול מנהלי המסעדה כי היא מחזיקה בכל האישורים הנדרשים וכי היא פועלת בהתאם לתקנות. לדברי עו"ד גרוס, חשוב מאוד שההסכם בין הלקוח לבעל העסק יכלול פירוט בנוגע למה עושים במקרה של החמרת ההגבלות. "בימים אלו במיוחד קיימת חשיבות מכרעת בהתקשרות בהסכם מסודר שיעגן את ההסכמות בין בעלי השמחה לבין המסעדה, לרבות התייחסות קונקרטית למקרה בו יוחמרו ההגבלות עד לכדי סגירה מוחלטת ומחויבות הצדדים לנוכח כך. ההגבלה של 20 משתתפים בשטח סגור ו-30 בשטח פתוח, עומדת בעינה".
סועד שנכנס למסעדה חייב לעטות מסיכה? הלקוחות חייבים לחבוש מסכה למעט בזמן אכילה.
מה הסנקציה כלפי סועד שלא עומד בהנחיות ועל מי היא מוטלת? קנס אפשר שיינתן הן לסועד והן למחזיק או מפעיל המקום - במידה ומי מהם הפר את ההנחיות. הקנס לסועד, למפעיל או המחזיק הוא עד 14,400 שקל.
כיצד יש להתנהל בבר מבחינת ההנחיות? ברים כאמור יסגרו לנוכח ההנחיות העדכניות. ככל וההנחיה תשתנה, וההנחיות הקודמות ישובו להיות בתוקף: המרחק בין השולחנות (בין פלטה לפלטה) יהיה לא פחות מ-1.5 מטר והמרחק בין שולחנות אוכל בשטחים פתוחים יהיה זהה למרחק המוגדר על פי רישוי עסקים.
האם יש אכיפה וניתנים קנסות לבעלי מסעדות וסועדים ומה גובהו? עו"ד גרוס המייצג מסעדות רבות מציין כי "מאז המעבר להנחיות החדשות, בסוף חודש מאי, נתקלנו במספר גבוה ביותר של קנסות שהוטלו על מסעדות, ברים ובתי קפה. הדו"חות הנפוצים ביותר עמדו על 500 שקל לסועד, ובעלי המסעדות שהפרו הנחיות נאלצו לעמוד בקנסות בסכומים שנעים בין 2,000 ל-5,000 שקל. למרבה הצער, אנו מדווחים על מקרים רבים בהם ניכר על פניו שהעבירה לא הייתה יכולה להימנע על ידי בעלי העסק, כאשר גלגול האחריות מטעם המדינה לפתחו נדמית כבלתי הוגנת ובלתי סבירה, ועל כן ההמלצה לכל בעל עסק שקיבל קנס - להיוועץ בעורך דין שמתמחה בנושא על מנת שיבחן את היתכנות ביטולו".
פורסם לראשונה: 14:25, 07.07.20