שר האנרגיה והתשתיות, ישראל כץ, חתם היום (ד') על הגדלת היתרי יצוא הגז הטבעי ממאגר תמר למצרים בכ-3.5 מיליארד מטר מעוקב (BCM) בשנה. במשרד ציינו כי הם פועלים לקידום תוכנית להרחבת היצע הגז הטבעי בכ-6 מיליארד מטר מעוקב בשנה, החל משנת 2026, המהווים גידול של כ-60% ביכולת ההפקה של המאגר ביחס להיום. הבקשה המקורית של תמר הייתה להגדיל את היתר היצוא ב-60 BCM למשך 12 שנה, כלומר 5 BCM בשנה.
בכך, אישר כץ את המלצתו של מנהל מינהל אוצרות טבע והממונה על הנפט במשרד האנרגיה והתשתיות, חן בר-יוסף, לאחר שנועץ במנהל רשות הגז הטבעי, משה גראזי, כנדרש על פי החלטת הממשלה. ההרחבה, הממתינה כיום להחלטת השקעה סופית של השותפות במאגר, תתבצע באמצעות הוספת קו הולכה שלישי מבארות תמר אל אסדת ההפקה, וכן שדרוג הציוד במערכת ההפקה.
1 צפייה בגלריה
אסדת הגז תמר
אסדת הגז תמר
אסדת הגז תמר
(צילום: רויטרס)
על פי משרד האנרגיה גם לאחר האישור הנוסף יישמר גז טבעי בישראל עד לשנת 2048, "על אף שהחלטות הממשלה הקודמות חייבו שמירת גז טבעי עד שנת 2043 בלבד".
כשליש מהגדלת יכולת ההפקה יהיו מיועדים לשוק המקומי, וצפויים לספק כ-15%-25% מהצריכה הקיימת של הגז הטבעי במשק הישראלי. במקרי חירום ניתן יהיה להסיט את כלל ההפקה הנוספת לשימוש המשק המקומי, בהתאם להוראות ההיתר.
בנוסף על הגבלת סך הכמות הכוללת לייצוא, אישור הייצוא מכיל הגבלות גם ברמה השנתית, החודשית והיומית, על מנת לוודא זמינות מקסימלית של היצע גז טבעי למשק המקומי, בעיקר בזמני שיא ביקוש, תקלה או תחזוקה בלתי-מתוכננת.
עוד טענו במשרד, כי "מלבד העובדה כי הייצוא מאפשר מבחינה כלכלית את ההשקעה בהרחבת ההפקה, הוא צפוי לייצר למדינת ישראל הכנסות בשיעור כולל של מיליארדי דולרים, לחזק את הקשרים האנרגטיים עם מצרים ומדינות האזור, ובכך לחזק את מעמדה המדיני והגיאופוליטי של ישראל.
"בתקופה הקרובה יקיים משרד האנרגיה והתשתיות דיונים על הרחבת ההפקה ממאגר לוויתן, ובמסגרת דיונים אלה, ייבחנו אפשרויות להרחבת כמות ייצוא ממאגרים נוספים", נכתב בהודעת משרד האנרגיה.
שר האנרגיה והתשתיות, ישראל כץ, טען כי "לאחר שווידאנו שאספקת הגז למשק הישראלי מובטחת, חתמתי כעת על אישור לתוספת ייצוא גז למצרים דרך מאגר 'תמר'. זהו צעד חשוב שיגדיל את הכנסות המדינה ויחזק את הקשר המדיני בין ישראל ומצרים".