במשרד האוצר מזהירים כי מדיניות יצוא הגז של משרד האנרגיה עלולה להוביל לעלייה ביוקר המחיה. גם פורום יצרני הגז הטבעי מבקש כי משרד האנרגיה ישקול את צעדיו וינהג בשמרנות לנוכח משבר האנרגיה העולמי על רקע המלחמה באוקראינה, אך בינתיים במשרד מתעלמים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
באוצר דורשים שמשרד האנרגיה יבחן את מדיניות יצוא הגז הטבעי של מדינת ישראל. זאת, על רקע הלחצים של חברות הגז להגדיל את יכולת הייצוא שלהן. אלא שעל רקע משבר האנרגיה העולמי, יש חשש שהדבר יבוא על חשבון הציבור הישראלי.
1 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האנרגיה והתשתיות, ישראל כץ
(צילום: קובי קואנקס)
יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים באוצר, פנה למנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, יעקב בליטשיין, בדרישה לבחון את המדיניות ושיגר אזהרה חריפה לפיה המדיניות של המשרד עלולה לגרום לעלייה ביוקר המחיה.
הדוח האחרון הנוגע למדיניות יצוא הגז הטבעי נחתם לקראת סוף 2018 (וועדת אדירי). "מאז", נכתב, "ועד היום עבר משק האנרגיה בישראל שינויים לא מבוטלים, אשר לדעתנו מצריכים בחינה מחודשת של מדיניות הייצוא. כך למשל, עודכנה תחזית הביקוש לחשמל ונוכחנו בקשיים בדבר קצב הגדלת ייצור החשמל ממקורות מתחדשים".
גרדוס הבהיר, כי "קבלת החלטות בסוגיות חשובות אלו, לפי בחינת מדיניות יצוא הגז, תגביל את היכולת לקבוע מדיניות יצוא עדכנית ותפגע ביכולת להתאים אותו לצרכיה של מדינת ישראל". עוד ציין, כי "התחייבות יצוא מואץ מדי של גז טבעי עלולה לסכן את הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל... מדיניות לא מחושבת עלולה להביא להתייקרות הגז הטבעי למשק המקומי, אשר תקבל ביטוי בעיקר בעלויות ייצור החשמל ועל ידי כך לפגיעה במשק ולעלייה ביוקר המחיה בישראל".

"משרד האנרגיה לא עומד ביעדי הייצור ורוצה לייצא"

העובדה שבמשרד האנרגיה שוקלים לאשר הגדלה של היקף הייצוא מדאיגה. כל זאת, כשהמשרד לא עומד ביעדים שלו לאנרגיה מתחדשת. "ככל שיגיעו יותר מהר ליעדים של אנרגיה מתחדשת, כך תהיה להם אפשרות לייצא יותר גז", אמר גורם במשק החשמל. "אבל הבעיה היא שהמשרד לא עומד ביעדים".
פורום יצרני החשמל הפרטיים מגז טבעי ומימן פנה בחודש אפריל האחרון למשרד האנרגיה והזהיר מפני מדיניות הייצוא. "יש לזכור שעתודות הגז הטבעי הן הערכה בלבד ואין לראות בהן את מלוא ההיקף בפועל", נכתב. "השנים האחרונות של המאגר מאופיינות בירידה בלחצים ובעלויות המשמעותיות בהפקת עתודות הגז הקיימות... יש להתייחס בזהירות רבה לאמירות כי ישנן עתודות רבות בים". עוד הזהירו כי עתודות הגז עלולות להגיע למיצוי מוקדם מהצפוי. מדיניות יצוא הגז עלולה להביא למצב שבו היצרנים הפרטיים נאנקים ומשלמים.
במשרד האוצר החליטו להתערב, לקראת החלטה של הממונה על הנפט והגז לגבי היתרי הייצוא. המון השתנה בעולם בשנים האחרונות. מחירי הגז קפצו לאחר הפלישה של רוסיה לאוקראינה, ובמדינות מסויימת המחירים קפצו בעשרות ומאות אחוזים. "זה לא מתאים לתת היתרים בלי שנבצע תהליך סדור", אמר גורם במשרד האוצר. "אם הוועדה תתכנס רק אחרי שההיתרים יינתנו זה כאילו הסוסים כבר ברחו מהאורווה וכבר לא יהיה בה ערך".
מדיניות הגז של משרד האנרגיה עומדת במבחן בחודשים האחרונים, בין היתר בטענה שהיא מקבלת החלטות לא מושכלות ובלי כל המידע והעבודה הנדרשים. כך לדוגמה, לאחרונה החברה להגנת הטבע הגישה עתירה לבג"צ, נגד שר האנרגיה והתשתיות ישראל כץ, משרד האנרגיה והתשתיות והממונה על ענייני הנפט במשרד, לביטול ההליך התחרותי הרביעי לשיווק רישיונות חדשים לחיפושי גז בשטח של כ-6,000 קמ"ר בים התיכון. לטענת החברה להגנת הטבע, ההליך פורסם ללא תשתית עובדתית נאותה, ללא ניתוח השפעות המהלך על יעדי האקלים, מבלי שנבחנה התועלת הכלכלית לציבור או שנבדקה הפגיעה הצפויה בערכים סביבתיים בים.
ממשרד האנרגיה והתשתיות נמסר: "המשרד יכנס את הוועדה לעדכון המדיניות בהתאם להחלטת הממשלה. במקביל, מתבצעת עבודת מטה של גורמי המקצוע השונים בראשות מנכ"ל המשרד, לבחינת נושא הרחבה אפשרית של הפקת הגז הטבעי לצורך תוספת אספקה לשוק המקומי, לאור התפתחות משק החשמל בישראל, ובמקביל נבחנות האפשרויות של ייצור הגז הטבעי. כאשר יגובשו ההמלצות הן יובאו בפני השר על מנת שיבחן אותן ויקבל את ההחלטות הרלוונטיות למשק".