יוזמי המהפכה המשפטית האשימו בימים האחרונים את הטוענים כי היא תזיק לכלכלת ישראל בכך שרובם "שמאלנים", "משרתי האופוזיציה" וגם "מתנגדי נתניהו". הטענות הללו מלכתחילה היו מגוכחות. שמונה מנכ"לי משרד האוצר לשעבר, ארבעה ראשי אגף התקציבים בעבר, פרופסורים נודעים לכלכלה עטורי פרסים וראשי אוניברסיטאות, אינם משתייכים לשום כת של "מתנגדי נתניהו". הם דואגים לכלכלת ישראל, שגילתה גם בשנות ממשלות נתניהו בעשור האחרון איתנות וחוזקה יותר מרוב מדינות תבל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מי ששאל את עצמו מה חושבים ברחבי העולם על המהפכה המשפטית המתגבשת על ידי הממשלה החדשה - קיבל בסוף השבוע את התשובה הברורה לכך מכיוונים שונים. הן ממדינאים בכירים והן מגורמים פיננסיים מובילים בעולם. אלה כבר לא אנליסט זוטר בבית השקעות, שכתב מייל ללקוח, שבו לא ראה סכנה מיוחדת במתרחש בישראל לפי שעה. נתניהו עט על "המציאה", תמיכה בודדת ולא חד משמעית לרפורמה שלו מגורם לא מוסמך, ומיהר לצטט את הדברים בשמחה רבה בפוסט אישי שלו.
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי)

אולם, השמחה הייתה קצרת מועד. ראש הממשלה בנימין נתניהו שמע אמש ממקור ראשון, בפגישתו הראשונה עם מנהיג בחו"ל מאז שהקים את ממשלתו השישית, את האזהרה והחשש מהשפעת הרפורמה על הדמוקטיה הישראלית ועל כלכלת המדינה, וממש לא מגורם זוטר. על פי דיווח של העיתון הצרפתי "לה מונד", נשיא צרפת עמנואל מקרון הזהיר, בפגישתו הממושכת עם נתניהו, במילים ברורות מאוד וחד משמעיות, כי "אם התוכנית המשפטית המתוכננת אכן תתממש - נסיק שישראל התנתקה מהדמוקרטיה". נתניהו לא אהב לשמוע את הדברים הקשים האלה והמשיך לעמוד על דעתו גם מול המנהיג האירופי הבכיר: "הרפורמה תחזק את הדמוקרטיה", טען בפני מקרון, וזה השיב חד משמעית: "ממש לא".
גם ניר ברקת, שר הכלכלה והתעשייה, שמע אתמול, בעת ביקורו בלונדון, לשם הגיע כדי לחתום על הסכם כלכלי חדש בין בריטניה לישראל, על פי הדיווחים שם, כי הרפורמה המשפטית בישראל עלולה לפגוע בדמוקרטיה המובילה של ישראל במזרח התיכון. כך, למשל, שמע את הביקורת של הבנק הבריטי הנחשב ברקליס.
שר הכלכלה, שהיה מועמד בעבר להתמנות לשר האוצר, על פי הבטחת נתניהו שלא קוימה, ליווה את ראש הממשלה לאחרונה בעת נסיונותיו לשכנע את אנשי הכלכלה בארץ שהרפורמה טובה לדמוקרטיה. הוא היה השר היחיד שישב לצידו בפגישה הטעונה ביום שישי שעבר עם בכירי המשק הישראלי. והוא גם עמד לצידו במסיבת העיתונאים הבהולה שכינס נתניהו אחרי מכתב 300 הכלכלנים הבכירים, שטענו פה אחד כי המשק הישראלי יהיה נתון בסכנה, אם רפורמת המשפט הרחבה תצא אל הפועל.
ואם לא די בכך, בנק ההשקעות הנחשב בעולם כולו והגדול ביותר בארה"ב, ג'יי. פי מורגן, קבע בחוות דעת חד משמעית כי "המהפכה המשפטית המתוכננת בישראל עלולה להוביל להורדת דירוג האשראי לישראל. כל התדרדרות בחוזק המוסדות בישראל עלולה להשפיע גם לרעה על ההשקעות במדינת ישראל". הקביעה הייתה ברורה וללא עוררין: הוצאתה אל הפועל של המהפכה המשפטית שמתכננת כעת ממשלת ישראל - תזיק לכלכלת המדינה.
גם הבנק הבריטי ברקליס הצטרף היום לדעת ג'יי. פי מורגן וקבע: "אם הרפורמה המשפטית תאומץ - הדירוג של ישראל, כמו שקרה בפולין, עלול לרדת". הבנק הבריטי הנחשב קבע כי עצם הצגת המהפכה המשפטית כבר גורמת להסלמת המחאה נגדה, "באופן שעלול להוביל להורדתה כעת של תחזית הדירוג של ישראל ויתכן אף להורדת הדירוג עצמו".
בה בשעה פורסם ב-ynet וב"ממון" ראיון מקיף עם בכירי אחד הבנקים הגדולים והמשפיעים בעולם, הדויטשה בנק. ראשי הבנק דיווחו, כי על רקע הרפורמה המשפטית המתוכננת כספים של ישראלים כבר עושים את דרכם אל חשבונות בבנקים זרים, אף כי בדויטשה הבנק ציינו כי כלכלת ישראל כרגע עודנה חזקה ואיתנה ואין לדעת מה יקרה בהמשך. ובינתיים כבר הודיעו ארבע חברות הייטק כי ימשכו מיידית את כספן והשקעותיהן מישראל.

לא אמירות של "שמאלנים"

וכך הופך למגוחך מיום ליום המשך הניסיון של ראש הממשלה נתניהו ובכירי ממשלתו לטעון כי "הדמוקרטיה והכלכלה רק יתחזקו כתוצאה מהרפורמה המשפטית". ברחבי העולם הפיננסי כבר משדרים דאגה רבה ממה שמתכננת ממשלת ישראל בתחום המשפטי. והשווקים מגיבים בהתאם, כאשר השקל נחלש (גם היום) והבורסה בישראל עצבנית ומטלטלת בין ירידות ניכרות לעליות שערים פתאומיות והופכת לדעת חלק מהאנליסטים למקום שדי מסוכן להשקיע בו כעת כספים.
השתלטות של הממשלה על מינויי שופטים, או מינוי יועצים משפטיים במשרדי הממשלה "מטעם" על ידי השרים, יהוו סכנה ברורה למשק הישראלי - מזהירים המומחים וגם מדינאים. הצעדים הללו עלולים להביא להורדת דירוג האשראי של ישראל, לראשונה אי פעם, להעלאת הריבית להלוואות המדינה, כמו גם לחברות הפועלות בה ולאזרחיה, להברחת משקיעים זרים וגם מקומיים (יש כבר אחדים שהודיעו על כך מפורשות) ולגרום לעלייה באבטלה ולהמשך ההיחלשות של השקל הישראלי.
בסוף השבוע הזה איו המדובר עוד ב"אמירות של שמאלנים ומתנגדי נתניהו". המדינאים בחו"ל וראשי הבנקים מעבר לים הם לא שמאלנים ולא מתנגדי ראש הממשלה ואת זה יש להפנים טרם גיבוש רפורמה מסוכנת לדמוקרטיה ולמשק הישראלי.

פורסם לראשונה: 18:47, 03.02.23